مسئلۀ جانشینی رسول خدا(ص) را میتوان پرچالشترین مسئله میان شیعه و اهل سنت از آغاز تاکنون دانست که زمینۀ شکاف عمیق میان آنان را پدید آورد. عالمان شیعه معتقدند که امامت امری الهی بوده و به دلایل وحیانی فقط حضرت امیر(ع)، جانشین پیامبر(ص) معرفی شده است. در مقابل، عالمان اهل سنت افزون بر غیرالهیدانستن امر خلافت، ابوبکر را به اقتضای همصدایی اکثر صحابه در سقیفۀ بنیساعده، خلیفۀ پیامبر(ص) معرفی میکنند. در این میان، گروهی از عالمان اهل سنت میکوشند تا وجاهتی وحیانی نیز به خلافت ابوبکر ببخشند؛ ازجمله باید به فخررازی اشاره کرد که در تفسیر خود، در این زمینه قلمفرسایی کرده است. او با صدیقانگاشتن ابوبکر و برشمردن او جزء گروه صدیقان با توجه به آیۀ 69 سورۀ نساء و برداشت خود از آیات ششم و هفتم سورۀ فاتحه مبنی بر معرفیشدن صدیقان به عنوان پیشوا و مقتدا، مدعی خلافت ابوبکر شده است. در مقالۀ پیش رو با بررسی مقدمات و دلایل قیاس فخررازی، مشخص میگردد علاوه بر اینکه نمیتوان ابوبکر را صدیق نامید و او را از گروه صدیقان برشمرد، تلازمی میان صدیقبودن و منصب امامت و پیشوایی مردم وجود ندارد. بنابراین بر اساس آیۀ صدیقین نمیتوان مدعی خلافت ابوبکر شد.
نصیری, محمدمهدی. (1398). نقد و بررسی استدلال فخررازی به آیۀ صدیقین بر خلافت ابوبکر. امامت پژوهی, 9(2), 161-185. doi: 10.22034/jep.2020.184602.1073
MLA
محمدمهدی نصیری. "نقد و بررسی استدلال فخررازی به آیۀ صدیقین بر خلافت ابوبکر". امامت پژوهی, 9, 2, 1398, 161-185. doi: 10.22034/jep.2020.184602.1073
HARVARD
نصیری, محمدمهدی. (1398). 'نقد و بررسی استدلال فخررازی به آیۀ صدیقین بر خلافت ابوبکر', امامت پژوهی, 9(2), pp. 161-185. doi: 10.22034/jep.2020.184602.1073
VANCOUVER
نصیری, محمدمهدی. نقد و بررسی استدلال فخررازی به آیۀ صدیقین بر خلافت ابوبکر. امامت پژوهی, 1398; 9(2): 161-185. doi: 10.22034/jep.2020.184602.1073