The Wilāya Interior of Quran and The Traditions Which Interpret the Ayāt to Imams’ Virtues

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student in Quranic and Hadith Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Faculty of Theology, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Interpretation, Quran and Hadith University, Qom, Iran

4 Associate Professor, Faculty of Theology, University of Tehran, Tehran, Iran

10.22034/jep.2021.200058.1103

Abstract

A short glance at the Shiite Hadith heritage puts forward a large volume of traditions which by the purpose of exhibiting of Wilāya interior of Quran interpret the Quranic verses to Imams’ virtues. This kind of tradition became a distinguished symbol of the Shiite Tafsir legacy. At least, there is a discrepancy between these traditions and others in large number. Therefore, the validity of these traditions is not recognized. Even on the basis of Shiite theological principles, the comprehension and analysis of these traditions always accompanied by difficulty. Thus, some Shiite scholars had many troubles confronting these traditions: some did not comment and just quoted them in their books, and others were confused in reception and explanation of the traditions in different and even opposite views. In this paper, we try to show the correlation of the Wilāya interior of the Quran with the fundamental virtue of the Imams, through the revision of the Wilāya interior of the Quran and within the accepted Shiite theological principles. Thus, we investigate the proving of the Wilāya interior of the Quran and the characteristics that should be considered in the analysis of this revision.
 

Keywords


قرآن کریم
نهج البلاغة (سخنان امیرمؤمنان علی؟ع؟)، گردآوری سید رضی، تحقیق: صبحی صالح، هجرت، قم، 1414 ق.
نهج البلاغة (سخنان امیرمؤمنان علی؟ع؟)، گردآوری سید رضی، ترجمه: فیض‌الاسلام، مؤسسۀ چاپ و نشر تألیفات فیض‌الإسلام‏، تهران، 1379 ق.
آلوسی، محمود بن عبدالله، روح المعانی، دار الکتب العلمیة، بیروت، 1415 ق.
ابن‌طاوس، علی بن موسی، التحصین لأسرار ما زاد من کتاب الیقین‏، دار الکتاب، قم، 1413 ق.
ابن‌طاوس، علی بن موسی، الیقین، دار الکتاب، قم، 1413 ق.
ابونعیم اصفهانی، احمد، حلیة الاولیاء، دار ام القری، قاهره، 1932 م.
اسعدی، محمد، سایه‌ها و لایه‌ها، بوستان کتاب، قم، 1388 ش.
بحرانى، سید هاشم بن سلیمان‏، البرهان فی تفسیر القرآن، اسماعیلیان، قم، 1374 ش.
برقی، احمد بن محمد، المحاسن، دار الکتب الاسلامیة، قم، 1371 ق.
بغوی، حسین بن مسعود، معالم التنزیل فی تقسیر القرآن، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1420 ق.
حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، مؤسسة آل‌البیت؟عهم؟‏، قم، 1409 ق.
حویزی، عبدعلی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، تصحیح: هاشم رسولی محلاتی، اسماعیلیان، قم، 1415 ق.
خویی، سید ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، مرکز نشر آثار شیعه، قم، 1410 ق.
دیلمى، حسن بن محمد، أعلام الدین فی صفات المؤمنین، مؤسسة آل‌البیت؟عهم؟‏، قم، 1408 ق.
زرکشی، محمد بن عبدالله، البرهان فی علوم القرآن، دار المعرفة، بیروت، 1410 ق.
زمخشری، محمود بن عمر، ربیع الابرار و نصوص الاخیار، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
سیوری، مقداد بن عبدالله، کنزل العرفان، مرتضوی، تهران، 1373 ش.
سیوطی، جلال‌الدین عبدالرحمن، الاتقان فی علوم القرآن، دار الکتاب العربی، بیروت، 1421 ق.
سیوطی، جلال‌الدین عبدالرحمن، الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، کتابخانۀ آیةالله مرعشى نجفی، قم، 1404 ق.
شاکر، محمدکاظم، روش‌های تأویل قرآن، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1376 ش.
صدوق، محمد بن علی، الامالی، اعلمی، بیروت، 1400 ق.
صدوق، محمد بن علی، الخصال، جامعۀ مدرسین، قم، 1362 ش.
صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، داوری، قم، 1385 ش.
صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا؟ع؟، تصحیح: مهدی لاجوردی، جهان، تهران، 1378 ق.
صدوق، محمد بن علی، فضائل الشیعة، اعلمی، تهران.
صدوق، محمد بن علی، معانی الاخبار، تحقیق: علی‌اکبر غفاری، اسلامی، قم، 1403 ق.
صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، اسلامی، قم، 1413 ق.
صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّى الله علیهم‏، تحقیق: محسن کوچه‌باغی، مکتبة آیةالله المرعشی النجفی‏، قم، 1404 ق.
طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، اسلامی، قم، 1417 ق.
طباطبایی، سید محمدحسین، قرآن در اسلام، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1353 ش.
طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی اهل اللجاج، تحقیق: محمدباقر خرسان، مرتضی، مشهد، 1403 ق.
طبری، محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، دار المعرفة، بیروت، 1412 ق.
طحاوی، ابوجعفر، عقیدة الطحاویة، مؤسسۀ فرهنگی تبیان، قم، 1387 ش.
طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، تحقیق: محمدباقر خرسان، دار الکتب الاسلامیة،
 تهران، 1407 ق.
طوسی، محمد بن حسن، الغیبة، دار المعارف الاسلامیة، قم، 1411 ق.
عاملی اصفهانی، محمدطاهر، مرآة الانوار و مشکوة الاسرار، مقدمۀ تفسیر البرهان، بنیاد بعثت، تهران، 1416 ق.
عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی، تحقیق: هاشم رسولی محلاتی، المطبعة العلمیة، تهران، 1380 ق.
فارسی، علی بن بلبان، الاحسان بترتیب صحیح ابن حبان، دار الکتب العلمیة، بیروت، 1407 ق.
فیض کاشانی، محمد‌محسن، الصافی فی تقسیر القرآن، الصدر، تهران، 1415 ق.
فیض کاشانی، محمد‌محسن، الوافی، کتابخانۀ امام امیرالمؤمنین على؟ع؟‏، اصفهان، 1406 ق.
قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمى، دار الکتاب، قم، 1404 ق.
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تحقیق: علی‌اکبر غفاری، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1407 ق.
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت، 1403 ق.
هلالی، سلیم بن قیس، اسرار آل ‌محمد؟ص؟، ترجمه: اسماعیل انصاری خوئینی، الهادی، قم، 1416 ق.
هیثمی، علی بن ابی‌بکر، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، دار الکتب العربی، بیروت، 1402 ق.
حسین‌پوری، امین، «تأویل قرآن به مقامات اهل‌بیت؟عهم؟؛ مبانی و پیش‌فرض‌ها»، پژوهش‌های
 قرآنی، شمارۀ 70، تابستان 1391 ش.
صادقی فدکی، سیدجعفر، «بررسی و نقد پنج دیدگاه مطرح دربارۀ تعداد آیات‌الاحکام قرآن کریم»، پژوهش‌های فقهی، سال هفتم، شمارۀ 1، بهار و تابستان 1390 ش.
عابدینی، احمد، «حجیت فرازهای قرآن کریم»، بینات، شمارۀ 14، تابستان 1376 ش.