بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922Lovingkindness for the Household
(PBUT) according to the Holy
Quran and Hadiths: A Glance at
Interpretation of the Lovingkindness
verseمهرورزى به اهل بیت علیه السلام از دیدگاه قرآن و سنّت : نگاهى به تفسیر آیه مودت74459985FAسید علی حسینی میلانیحوزه علمیه قممحمدحسین رحیمیانJournal Article20180328Imamate of the Infallible Leaders (PBUT) may be proved in two <br />ways: according to the Holy Quran and through authentic Hadiths<br />The Lovingkindness Verse and Hadiths quoted to interpret <br />the verse clearly prove Imamate and universal wilayah of the <br />Household (PBUT). The present writing discusses this verse and <br />Hadiths quoted by Sunni Muhaddithun and presents its main <br />points along four axes: 1- Household (who are the Household?), <br />2- relevant hadiths, 3- [disproving] suspicions made by the <br />opponents, 4- implication of Imamate by the verse. The present <br />writing studies the interpretation of the Lovingkindness on the <br />basis of Sunni resources.امامت پیشوایان معصوم علیه السلام از دو محور قابل اثبات است: قرآن و روایات معتبر.<br />آیه مودت و روایاتى که در ذیل تفسیر این آیه آمده به روشنى امامت و ولایت عامه اهل بیت علیهم السلام را ثابت می کند. این نوشتار با توجه به این آیه و روایاتى که از طریق اهل سنت نقل شده، مباحث خود را در چهار محور؛ 1ـ ذوى القربى کیانند؟ 2ـ بررسى روایات مربوطه؛ 3ـ رد شبهه های مخالفان؛ 4ـ دلالت آیه بر امامت؛ ارائه می کند و به پژوهش در تفسیر آیه مودت بر اساس منابع اهل سنت می پردازد.https://jep.emamat.ir/article_59985_26abd5660bee51d1c15ed0b9b0820458.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922A Reflection upon Transmitted Parts
of Muhammad Abdoh's Theory
concerning Otherworldly Intercession
Based on Reports Made in sahih of
Bukhariتأملی در عناصر نقلی نظریه محمد عبده در معنای شفاعت اُخروی بر اساس گزارش های صحیح بخاری456059986FAشهرام پورحسنمرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع)محمد کرمانی کجورمرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع)Journal Article20180328Intercession has been always of a certain sense in mentality of <br />Muslim scholars in spite of differences between their schools and <br />theological inclinations, and in this sense, there has been no obstacle <br />to it in the otherworld. In the 14th Century (AH), in scientific society <br />of the Egyptian Sunnis, Muhammad Abdoh said that intercession in <br />the above sense cannot be realized in the otherworld, and Hadiths <br />concerning intercession are ambiguous. He introduces a new <br />sense for the intercession in the otherworld which is useful only <br />for one who makes intercession. This new interpretation has been <br />followed by some critiques made by some Muslim scholars. Since <br />the above critiques concern the “impossibility” intended by Abdoh <br />and no discussion has been made concerning ambiguity of Hadiths <br />and his point that intercession is useful only for one who makes <br />intercession, these two claims are, here, criticized on the basis of <br />Hadiths in Sahih of Bukhari as the most authentic Sunni resource <br />of Hadiths and conflict between Abdoh’s view and Hadiths in the <br />above book will be shown.شفاعت، همواره معنا و مفهوم معهودی در ذهنیت عالمان اسلامی با وجود تمایز های مذهبی و گرایش های متفاوت کلامی داشته، بی آنکه تحقق آن در عالم آخرت هیچ محذوری در پی داشته باشد تا آن که در قرن چهاردهم محمدعبده در جامعه علمی اهل سنت مصر، با محال شمردن تحقق شفاعت به معنای معهود آن در عالم آخرت و متشابه دانستن روایت های شفاعت، درارائه معنایی نو از شفاعت اُخروی که فایده مندی آن را تنها متوجه شفاعت کننده، می نماید،کوشیده که نقدهای پاره ای از عالمان اسلامی پس از خویش را به دنبال داشت. از آنجا که نقدهای انجام گرفته ناظر به عنصر استحاله مورد نظر عبده بوده و به دو عنصر دیگر دیدگاه او یعنی تشابه روایت های مأثور شفاعت و انحصار فایده مندی آن نسبت به شفاعت کننده، پاسخی دریافت نشده، بر آن شدیم تا دو ادعای اخیر وی را برپایه احادیث موجود درکتاب صحیح بخاری به عنوان معتبر ترین جامع حدیثی اهل سنت مورد نقد قرار داده و تقابل نظریه وی با احادیث انعکاس یافته در کتاب مذکور را ارائه نماییم.https://jep.emamat.ir/article_59986_5a500f8cc10483500fd224d92aacf7eb.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922Phenomenology versus Historicism
A Case Study of Imamateپدیدارشناسى درتقابل باتاریخى نگرى مطالعه موردى [موضوع] امامت617759987FAمحمد اویس ریفیودینترجمه از گروه بررسی مطالعات امات پژوهی در غرب انگلیسی زبانJournal Article20180328The present article tries to show that no correspondence may be <br />made between phenomenological approaches on the one hand <br />and historicist approaches and positivist reports made of history <br />on the other. In this way, it has made a case study of Imamate.<br />The claim posed by Mircha Eliade that a consistent approach <br />may be adopted has been studied and criticized as well. این مقاله تلاش می کند تا نشان دهد که نمی توان رویکردهای پدیدارشناسانه را با رویکرد تاریخی نگر و گزارش های پوزیتیویستی از تاریخ تطبیق داد و در همین راستا به مطالعة موردی امامت پرداخته است.<br />همچنین ادعای میرچا الیاده را مبنی بر این که می توان میان این دو رویکرد سازگاری ایجاد کرد، مورد نقد و بررسی قرار می دهد.https://jep.emamat.ir/article_59987_5532ea03a2896c7a594fa02da91c3cf8.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922Conflict between Two Theories of
Counsel and Democracy and Imamateتقابل دو نظریه شورا و دموکراسی با امامت7911759988FAمحمد خادمیمرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع)Journal Article20180328Imamate is a Divine station which no human is able to know its <br />essence and understand it. Some people, however, have some <br />suspicions since they have not correctly known the idea of <br />Imamate in Shi’i thinking. Such suspicions originate from wrong <br />understanding of hadiths and verses on the one hand and the fact <br />that they have compared this Divine station with human positions. <br />One of such suspicions concerns function and the role played by <br />democracy and counsel in appointing Imam. Proponents of these <br />two theories have claimed that Imamate and democracy are not <br />consistent- since they have confused the meaning of Imamate <br />and government and adopted the same meaning for the two. <br />For Imamate and government have been always manifestation <br />of intervention and participation of people in political power. In <br />the present article, the author will at first discuss democracy and <br />counsel and their kinds; then analyzing the two, he will criticize <br />them.مقام امامت مقامی الهی وآسمانی است که حقیقت شناخت آن در ذهن هیچ بشری نمی گنجد وکسی را یارای فهم آن نیست. این در حالی است که برخی افراد در اثر عدم شناخت صحیح امامت در اندیشه شیعی شبهاتی در ذهنشان خطورکرده است. منشأ و خاستگاه آن شبهه از طرفی عدم تأمل و دقت در آیات و روایات، و از طرفی تطبیق دادن این مقام الهی با مقامات و نظام های بشری می نمایاند. یکی از این شبهات، بحث کارکرد و نقش دموکراسی و شورا در تعیین امام است که طرفداران این دو نظریه با توجه به خلط نمودن معنای امامت و حکومت و یکسان سازی معنای این دو ـ به جهت اینکه این دو هماره نمود و مظهر دخالت و مشارکت و تأثیرگذاری آحاد مردم بر قدرت سیاسی بوده اند ـ به ناسازگاری امامت و دموکراسی حکم کرده اند. نگارنده در این مقاله برآن است که ابتدا دموکراسی و شورا را در دو بخش به صورت مجزّا، مورد واکاوی قرارداده و اقسام و مستندات آن را توصیف نماید و سپس با تحلیل، این دو نظریه را نقد و به چالش بکشاند.https://jep.emamat.ir/article_59988_1247486388902fe20628ddcfdf215706.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922Place of Stipulation (Nas) in
Foundations of Imamate through
a Comparative Approach to Ideas
of Mu'tazalis, Ash'aris, People of
Hadiths, and Imamisجایگاه نص در مبانی امامت با رویکرد تطبیقی به آراء معتزله ، اشاعره ، اهل حد یث و امامیه11915259989FAحامد مقدممرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع)Journal Article20180328Appointment of Imam by God- the Exalted- and issuance of <br />a stipulation for it by the Holy Prophet (PBUH) is one of the <br />challenging and controversial issues among Muslims. After <br />explaining the verbal and technical meanings of stipulation <br />(nas), the present article goes to explain and describe place of <br />stipulation in appointment of Imam and validity or invalidity of other <br />ways according to Islamic sects. Mu’tazalis have accepted the <br />opinion of people of “dissolution and agreement” in appointment <br />of Imam and stipulation made by the previous Imam (other than <br />the Holy Prophet (PBUH)) to appoint new Imam. In addition to <br />ways accepted by Mu’tazalis, people of hadith and Ash’aris have <br />mentioned “force and constraint” as a way to appoint Imam. <br />Imamis are of the opinion that the only legitimate way to appoint <br />Imam is stipulation; and, to prove their opinion they appeal to <br />rational and transmitted arguments.تعیین امام از سوی خدای متعال، و صدور نص بر آن توسط رسول اکرم صلی الله علیه و آله، از مسائل چالشی و بحث برانگیز میان مسلمانان است. مقاله حاضر پس از تبیین معنای نص در لغت و اصطلاح، در پی تبیین و تشریح منزلت و جایگاه نص در تعیین امام و اعتبار یا عدم اعتبار راه های دیگر در این مسأله نزد فرق اسلامی است. معتزله نظر اهل حل و عقد را در تعیین و نصب امام پذیرفته و اعتبار تنصیص در تعیین امام را توسط امام پیشین در غیر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله قبول کرده اند. علاوه بر راه های مورد قبول نزد معتزله، اهل حدیث و اشاعره قهر و غلبه را هم در تعیین امام ذکر کرده اند. امامیه تعیین امام را تنها به نص مشروع دانسته و برای اثبات نظر و عقیده خود به برهان ها و دلیل های عقلی و نقلی تمسک نمودند.https://jep.emamat.ir/article_59989_2ba265714db2de70ae1de0960c945382.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922noنقدی بر رویکرد انتقادی فخررازی و ابن تیمیه به جایگاه علمی امام جواد و عسکریین علیهم السلام با تأکید بر میراث مکتوب اهل سنت - حسین اسکندری15318060107FAحسین اسکندریمرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع)محمد کرمانی کجورمرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع)Journal Article20180330بر خلاف آنچه که بسیاری، تصور می کنند، رویکرد یکسان و فراگیری در میان عالمان اهل سنت، به جایگاه علمی و حتی رجالی امامان معصوم علیهم السلام وجود ندارد، اگرچه رویکرد غالب در میان آنان، تصویر فوق را تأیید می نماید. در این میان جایگاه علمی امام جواد، امام هادی وامام عسکری علیهم السلام است که نخست از سوی فخر رازی در قرن ششم، مورد انتقاد قرار گرفت و ابن تیمیه حرانی آن را در قرن هشتم، پیگیری نمود. آثار محدودی همچون عبقات الأنوار، اشاره ای به این رویکرد انتقادی نموده اند، اما به هر دلیل پرداخت درخوری بدان نداشته اند. نوشتار پیش رور به بررسی این رویکرد انتقادی پرداخته و در شفاف سازی عناصر استدلالی آن کوشیده و استدلال آن را با فراغت از میراث مکتوب امامیه، حتی برپایه میراث مکتوب اهل سنت، فاقد اتقان و اعتبار علمی یافته و نشان داده است.https://jep.emamat.ir/article_60107_8282fca4fbaba43d29b220120355493c.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922Study of Curse (La'n) in the Holy Quran
and Sunnahبررسی لعن در قرآن و سنت18120459990FAحامد فرج پورJournal Article20180328In the Islamic culture, curse (la’n) means to wish for someone <br />to remain far from Divine blessing. This kind of prayer is found <br />repeatedly in the Quranic verses as well as universal and particular <br />hadiths, in the practical sirah of the Holy Prophet (PBUH), the <br />Commander of the Faithful (PBUH), and the Household of the <br />Holy Prophet (PBUT). Also, there is, in many cases, curse in the <br />literature of Sunni and Shi’i scholars. Ordinary scholars have made <br />some attempts to vindicate those who have been cursed by the <br />Holy Quran, the Holy Prophet (PBUH) and the Imams (PBUT). <br />Arguments presented for exoneration, however, seem to be <br />unfounded.معنای لعن در فرهنگ اسلامی درخواست دوری از رحمت الهی است. این دعاء در آیات قرآن و روایات عامه و خاصه در سیره عملی رسول خداصلی الله علیه و آله، امیرالمؤمنین علیه السلام و اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله فراوان یافت می شود. همچنین در ادبیات علماءِ پیرو مکتبِ خلفاء و همچنین علمای شیعه نیز در موارد متعددی لعن وجود دارد. به صورت عمده در میان عامه برخی تلاش ها برای تبرئه اشخاصی که هدفِ لعن از سوی قرآن کریم، رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام بوده اند انجام شده است که ادله این تبرئه نمودن و حمایت ها مخدوش به نظر می رسد.https://jep.emamat.ir/article_59990_3ca2231e28dce7963a6e5730bf65e47e.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922A Critique of the Hypothesis of
Evolution in Shi'i Imamate
Study of References Made inMaktab
dar Farayand Takamol(School in
the Process of Evolution), Section
concerning Imamate of Imam
Muhammad Baqer (PBUH)نقدی بر فرضیه تطور امامت شیعی بررسی استنادهای کتاب مکتب در فرآیند تکامل20723459991FAجواد علاء المحدثینمدیر پژوهش های فرهنگی دانشگاه آزاد تهران شمالJournal Article20180328In the present writing, a section of Maktab dar Farayand Takamol <br />(School in the Process of Evolution) will be discussed. The subject <br />of this section is a historical analysis of “Shi’is’ opinion concerning <br />necessity of armed revolt by Imams (PBUT)” and some aspects <br />of “belief in Mahdism in the Shi’’i socity”; and, finally the impacts <br />exerted by these points in evolution of “Shi’is’ Imamology” has <br />been concluded (or indirectly induced).<br />In the present writing, points such as non-correspondence <br />between arguments posed and claims made in the book will be <br />studied; through rereading pieces of evidence provided in the <br />footnotes of a section of the book (pp. 33-43 concerning Imamate <br />of Imam Muhammad Baqer (PBUH)), it will be shown that these <br />pieces of evidence do not justify the claims posed in the book. <br />Then, all methodological errors in putting the book in writing will <br />be separately discussed.این نوشتار به بررسی بخشی از «کتاب مکتب در فرایند تکامل» می پردازد. موضوع این بخش کتاب، تحلیلی تاریخی درباره «باور شیعیان نسبت به ضرورت قیام مسلحانه توسط امامان علیه السلام» و زوایایی از «عقیده به مهدویت در جامعه تشیع» است و نهایتاً تاثیر این امور، در تطور «امام شناسی شیعیان» نتیجه گرفته ـ یا به طور غیر مستقیم القاـ شده است.<br />در این بررسی، به مواردی همچون عدم تطبیق دلیل و مدعی در کتاب می پردازیم و با بازخوانی مدارک ذکر شده در پاورقی بخشی از کتاب (صفحات 33 تا 43، بخش مربوط به دوران امامت حضرت امام باقر علیه السلام)، عدم تطابق آنها با مدعای مطرح شده در کتاب را نشان خواهیم داد، سپس برخی خطاهای روشی در تالیف کتاب را به تفکیک بازگو می کنیم.https://jep.emamat.ir/article_59991_0538c608709bb0e1e103b720fedab045.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922An Introduction to 'Allamah Amini's
Valuable Work, Siratina wa sunnatinaبه بهانه معرفی اثر ارزشمند سیرتنا و سنتنا از علامه امینی23724859992FAمحمدحسین رحیمیانJournal Article20180328In this writing, ‘Allamah Amini’s valuable Work, Siratina wa <br />sunnatina, is introduced. This book has been put in writing to <br />provide replies for three questions concerning Shi’is’ love for the <br />Household (PBUT), the reason behind Shi’is mourning for Imam <br />Husayn (PBUH) after long centuries, and the reason behind <br />Shi’is respect for soil of his tomb. <br />The author introduces the Persian translation of the book (Simay <br />Shi’ah dar raftar-i payambar), and quotes some parts of the <br />introduction of book in which it is explained that why this book <br />has been written.این نوشتار به معرفی کتاب سیرتنا و سنتنا نوشته علامه عبدالحسین امینی پرداخته است. این کتاب در پاسخ به سه پرسش درباره شدت مهرورزى شیعیان به اهل بیت علیهم السلام، دلیل سوگوارى شیعه پس از این همه سال براى اباعبدالله الحسین علیه السلام، و دلیل ارج گذاری به تربت آن حضرت نگاشته شده است.<br /> نویسنده ضمن شناساندن ترجمه فارسی آن یعنی سیماى شیعه در رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله، بخش هایی از مقدمه کتاب را نقل کرده است که به بیان انگیزة نگارش کتاب می پردازد.https://jep.emamat.ir/article_59992_aad78133b97b573c63c3f5097eb0bbca.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922noمطلبی از شیخ آقا بزرگ تهرانی در چهاردهمین قرن ولادت امام علی (ع)25225759993FAترجمه مهدی ناصریدانشگاه قمJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59993_c4e125c065782a280979cd641f7a8821.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922noرساله ملاحسین واعظ کاشفی در مناقب امیرالمومنین (ع)25826959994FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59994_edec77582a711643b095ade67d848b16.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922noکلمات قصار امیرمومنان(ع) در نگاه اوکلی27027159995FAمحمدرضا فخر روحانیعضو هیات علمی دانشگاه قمJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59995_e094d9240be7d6210e2b73aefc562236.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922noترجمه منظوم هفده حدیث اخلاقی امیر المومنین (ع) به شعر فارسی27127360000FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_60000_74ba25710934103411689871847faa34.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922noعلم علوی،روی دیگر سکه امامت27327560001FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_60001_fdafc7351bbaf6c23dffef7ce1021ef5.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922noنقش حکمتهای نهج البلاغه در تحول زندگی محققی از هند27527660002FAمحمدرضا فخر روحانیعضو هیات علمی دانشگاه قمJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_60002_0b469f28825dd702d5519d83c5b8b21e.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922noنگاهی به کتاب علی بن ابی طالب رضی الله عنه،نوشته دکتر علی عطیه شرقی27628059999FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59999_6374efce651e8a30a85a3d963c916450.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922noالفوائد المدنیه،چکیده مناظره با علمای اهل سنت در 50 موضوع28028359998FAعباسعلی مردیJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59998_c1749a19525fa1d284bda3d8f001d60d.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922noحجم تراث امامتی28328659997FAعباسعلی مردیJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59997_73f1b0906ee98297a5aeb6b3bc215e66.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332720120922noنکته ای در باب غدیر خم28628659996FAمحمدرضا فخر روحانیعضو هیات علمی دانشگاه قمJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59996_81285e54de4b63e60070b234e77cb921.pdf