بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321Ghadir as the Last Place of Public
Announcement of Vicegerency of
Amir al-Mumenin (AS)غدیر آخرین جایگاه اعلام عمومی جانشینی امیرالمؤمنین علیه السلام32859949FAسید علی حسینی میلانیحوزه علمیه قمJournal Article20180328Ghadir is the reminder of Imamate of Amir al-Mumenin Ali (AS) and <br />his official appointment to this office. Like prophethood, Imamate is <br />also a heavenly covenant signed by the Lord and no one would be <br />honored to this title unless His Majesty has already willed it. <br />From the earliest days of his prophecy, Prophet Muhammad <br />(SAW) always did take the occasion to recall the people both <br />communally and individually to the Imamate of His Holiness Ali <br />(AS) and communicated this Divine Message to his nation in <br />various phrases and words; until in Ghadir the Prophet (SAW) <br />expressed all he had stated about the Imamate and Welayat of Ali <br />(AS) here and there in one assembly.<br />This essay discusses of sextuple stages of announcement of <br />vicegerency of Imam Ali (AS) and regards Ghadir as the last one <br />of these stages of public announcement of Vicegerency of His <br />Holiness. Having related the Ghadir occasion, the essay turns to <br />the phraseology of Ghadir Sermon particularly the term "Maula" <br />and its application to Imam Ali (AS) and then answers some doubts <br />casted by Sunnite scholars.غدیر یادآور امامت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) و انتصاب رسمی ایشان بر این مقام والاست. امامت عهد و پیمانی بسان نبوت است و به دست خدای متعال بوده و هیچ کس بدان مقام نایل نمی گردد، مگر اینکه او اراده کند.<br /> پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) از آغازین روز رسالت خویش در هر فرصت و موقعیت و در میان هر گروه و جماعت مردم را به امامت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) فرا می خواند و با عبارات و کلمات گوناگون آن را به امت خویش می رساند؛ تا اینکه در غدیر هر آنچه را که به صورت پراکنده دربارۀ امامت و ولایت علی(علیه السلام) فرموده بود، در یک مجلس بیان کرد.<br /> این نوشتار مراحل اعلام جانشینی امیر المؤمنین(علیه السلام) را از آغاز بعثت در شش مرحله بر شمرده، و غدیر را آخرین جایگاه اعلام عمومی جانشینی آن حضرت میداند. سپس با نقل واقعۀ غدیر، به بیان خطبه و معانی واژۀ «مولی» و دلالت آن بر امامت امیر المؤمنین میپردازد و در ادامه به تشکیکها و ایرادهای برخی از اهل سنت، پاسخ می دهد.https://jep.emamat.ir/article_59949_63063bd4b0b1a290eb5d5acf71c6e25f.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321An Assessment of Historical
Evidences of Shiite Belief in
"Obligatory Obeyance from Imam"
(A Case Study of Early Three Centuries)بررسی شواهد تاریخی باورمندی شیعه به مقام -مفتـرض الطاعـه بودن امـام - با تأکید بر سه قرن اوّل296859950FAمحمدعلی دزفولیدانشگاه علامه طباطبایی تهرانJournal Article20180328The idea of passive obedience from Imam is among the beliefs <br />that Shiite has always been attached to since the earliest days on, <br />and has divulged it through different historical periods in various <br />forms. The evidences that bespeak of the history of emergence of <br />Imamate in Muslim society show that the belief in obedience from <br />Imam had invariably dominated Shiite minds throughout all Shiite <br />Imams Imamate. Even the deviations seen from Shiism are not <br />related to the essence of this belief; rather they are concerned with <br />extensions of application of this belief. Thus, this idea has been <br />exposed to various vicissitudes due to socio-political circumstances <br />that have led to its various divulgences while it remains intact in its <br />essence. This essay seeks to substantiate this latter claim through <br />available evidences.اندیشۀ اطاعت محض از امام، از باورهایی است که شیعه از ابتدا بدان معتقد بوده، و آن را در مقاطع مختلفی تاریخی به شکلهای گوناگون بروز داده است. شواهدی که از تاریخ ظهور امامت در جامعه حکایت میکند، گویای این مطلب است که ماهیت فرمان برداری از امام در هر دورۀ زمانی از حیات ائمه در اذهان شیعیان رسوخ داشته و امری انکار ناپذیر است. حتی انحرافاتی که از مکتب تشیع دیده میشود در جوهر این باور نیست؛ بلکه در یافتن مصادیقی است که باید از ایشان فرمان برد و مطیع محض آنها بود. از این رو، سرگذشت، رواج و ارائه این عقیده در شیعه ـ بنابر اقتضائات اجتماعی و سلطه حاکمان ـ با فراز و نشیبهایی مواجه بوده است به طوری که تنها در نوع بروز این باور تفاوت دیده میشود و نه در اصل آن ـ که مورد پذیرش شیعه و تأیید ائمه بوده است. کاوش شواهدی که به تقویت این مدعا یاری میرساند، بر دوش این نوشتار است.<br /> https://jep.emamat.ir/article_59950_8d0021c171fb74d5bfdb6a4caff945de.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321Zeydiyyah's Challenge Concerning
the Necessity of Obeyance from
Prophet's Household in the first
half of Second Centuryچالش زیدیه پیرامون افتراض طاعت اهل بیت علیهم السلام در نیمه اول قرن دوم699759951FAسید عبدالحمید ابطحیدانشگاه پیام نورJournal Article20180328Zeyd and his son both did acknowledge the primordial knowledge of <br />Imams (AS); however some evidences demonstrate that they did not <br />believe in canonical necessity of obedience from Their Holinesses. <br />Their successor from Bani al-Hassan descent besides denying <br />divine Welayat of Prophet's Household did also renounce the belief <br />in divinity of Imam's knowledge. The evidences show that during <br />the first half of second century the followers of Prophet's Household <br />were distinguished from Zeydis not only through their belief in the <br />divinity of Welayat of Prophet Muhammad's descendents but also <br />by their stances toward Sheikheyn as the Zeydis of Kufah insistently <br />showed their adherence to Sheikheyn; this adherence was a witness <br />to their belief that Sheikheyn did not violated Ali's right. According <br />to some evidences, to reciprocate the fault of these people of <br />Kufah, Abulkhatab renounced any adherence to the Sheikheyn and <br />revealed his loyalty to Imam al-Sadegh (AS) and gradually he began <br />to tread the path of extremism.زید و فرزندش یحیی به علم ائمه معترف بودند؛ ولی برخی شواهد نشان میدهد که ولایت و افتراض طاعت الهی برای ایشان نمیشناختند. خلف ایشان از جریان بنی الحسن علاوه بر انکار ولایت الهی اهل بیت نسبت به الهی بودن علم ائمه نیز موضع انکاری داشتند. شواهد نشان میدهد در نیمه اوّل قرن دوم مرز پیروان اهل بیت از جریان زیدیها علاوه بر عقیده به الهی بودن ولایت اهل بیت، از طریق موضع گیری نسبت به شیخین نیز آشکار میشده است و لذا زیدیهای کوفه در اظهار تولی نسبت به شیخین اصرار داشتهاند؛ به این معنا که حقی از علی را ضایع نکرده بودند. بر اساس برخی شواهد ابوالخطاب در قبال تقصیر این طایفه در کوفه به تبری از شیخین و اعلام تولی نسبت به امام صادق اقدام کرده بوده است و به تدریج در این زمینه به افراط گرایید.https://jep.emamat.ir/article_59951_40bd6782efcdea50c246225e8b10ad59.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321A Study of the Exegetical Principles
of Imamyah Shiite and Its Evolutionگونههای ولایت تشریعی امامان علیهم السلام در روایات10112659952FAهادی صادقیعضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیثمحمد رکّعیپژوهشکده کلام اهل بیتJournal Article20180328The Welayat of Holy Imams has two dimensions – i.e. generation <br />and legislation. Each one of these aspects can be examined via <br />rational, traditional and historical approaches. The present essay <br />studies the issue of "legislative Welayat of Imams (AS)" through a <br />tradition-based approach in the domain of varieties of legislative <br />Welayat. This article is concentrated on the following categories: <br />Welayat to legislation or conferment of legislation to Imams, <br />exegetical Welayat or scientific and religious authority, social <br />Welayat or leadership of society. Traditional texts have proven the <br />legislative Welayat of Prophet's Household in all these cases and <br />eventually they demonstrate that Imams have the same status <br />as that of Prophet Mohammad (SAW) in all affairs of Welayat but <br />prophecy.<span dir="RTL">ولایت امامان دارای دو بعد تکوین و تشریع است. هر کدام از این دو بعد را میتوان با رویکردهای عقلی، نقلی و تاریخی بررسی کرد. نوشتار حاضر مسألۀ «ولایت تشریعی امامان» را با رویکرد روایی در حوزۀ گونههای ولایت تشریعی مورد بررسی قرار میدهد. محورهای این پژوهش عبارتند از: ولایت بر تشریع یا تفویض تشریع به امامان، ولایت تفسیری یا مرجعیت علمی و دینی، ولایت اجتماعی یا رهبری و سرپرستی جامعه. متون روایی در تمامی این محورها، ولایت تشریعی را برای ائمه ثابت میدانند و در نهایت این اصل را اثبات میکنند که امامان جز در رسالت و نبوت در تمامی شؤون مربوط به ولایت با پیامبر مشترکند</span>.https://jep.emamat.ir/article_59952_2d182224ac7cd8e353adba85b38dd6c8.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321The Scope of Generic Welayat of
Prophet's Household (AS) in Usul
al-Kafi and Basaer al-Darajatگستره ولایت تکوینی اهل بیت علیهم السلام در اصول کافی وبصائر الدرجات12716059953FAغلام رضا شاه رجبیاندانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20180328Generic Welayat is an existential aspect of Prophet's Household (AS) <br />the scope of which is a matter of dispute among scholars. Thus some <br />traditionists who had narrated Imams' dignities and divine gifts were <br />accused of exaggeration. This research is an attempt to evaluate this <br />issue in the light of two ancient Shiite tradition books, i.e. Usul al-Kafi <br />and Basaer al-Darajat. <br />By comparing the scope of generic Welayat of Prophet's Household <br />(AS) in these books it becomes clear that their Welayat encompasses <br />various domains. Safar has broadly narrated the traditions pertaining <br />such categories as reviving the dead, earth traveling in a moment, <br />healing the ills and the like and in most cases set an independent <br />chapter for each one; but Kuleini, in Usul al-Kafi, although he has <br />related traditions concerning almost all of these domains, however <br />as compared to his master, neither has he opened an independent <br />chapter for them nor did he relate traditions as much as the master.<span dir="RTL">ولایت تکوینی، شأنی از شؤون اهل بیت(علیهم السلام) است که در حدود و گسترۀ آن، اختلاف است؛ از این رو، بعضی از راویان و محدثانی که روایات حاکی از کرامتهای اهل بیت(علیهم السلام) را نقل میکردهاند، متهم به غلو شدهاند. در این تحقیق، به بررسی دامنۀ این موضوع، در دو منبع از منابع کهن روایی شیعه، اصول کافی و بصائرالدرجات، پرداخته شده است</span>.<br /> <span dir="RTL">از مقایسۀ گسترۀ ولایت تکوینی اهل بیت(علیهم السلام) در این دو کتاب، روشن میشود که ولایت ایشان حوزههای متعددی را شامل میشود. صفار، روایات مربوط به حوزههایی مانند: زنده کردن مردگان، طی الأرض، و شفای بیماران را به طور گسترده آورده و برای غالب آنها، عنوان باب مستقل قرار داده است؛ ولی مرحوم کلینی، در اصول کافی، اگر چه از قریب به اتفاق این حوزهها، روایت نقل کرده، اما برای غالب آنها، عنوان باب مستقل، قرار نداده، و برای هر حوزهای نیز، روایات کمتری را نسبت به استادشان (صفار) نقل کرده است</span>.<br /> https://jep.emamat.ir/article_59953_cbf7f4ac15a9746351d95d48455b62cf.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321The Conferment of Legislation upon
Immaculate Imams
According to Imamyah Scholarsتفویض تشریع به معصومان علیهم السلام در رویکرد عالمان امامی16118559954FAمهدی صفریمحمد کرمانی کجورمرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع)Journal Article20180328The term 'conferment' is sometimes used in a sense counter to <br />arbitration and sometimes it implies the assignment of at least some <br />affairs to a noble man by God. The latter sense of the term is being <br />classified in two general forms of generic and legislative. Conferment <br />in legislative sense means that the Lord has assigned the institution <br />of some judicial and public laws to Immaculate Imams without being <br />preceded by any revelation or inspiration. This is called Welayat <br />to legislation or legislative Welayat. This essay has examined <br />this sense of conferment according to Imamyah point of view and <br />concluded that Imamyah approach has given rise to three theories <br />in this regard each one of which has its own proponents and can <br />be categorized in two groups of theories respectively insist on the <br />commonality of legislation and those that see the latter an specificity <br />of Divine Essence. Both theories ground themselves in Quranic <br />documentations; however, it seems that the theory of commonality <br />represents the dominant view of scientific community of Imamyah. <br />This theory is of two kinds in respect of its scope, i.e. minimal and <br />maximal, the former one of which insists on legislative conferment as <br />a specific gift of the Prophet while the latter regards it as a common <br />gift of the Prophet and Imams and both defend their stances with <br />verses of Quran and prophetic traditions.<span dir="RTL">اصطلاح تفویض، گاه به معنایی در مقابل جبر و گاه به معنای واگذاری دستکم پارهای امور به انسانی والا از سوی خداوند میباشد. اصطلاح دوم به دو گونه کلان تکوینی و تشریعی طبقه بندی میگردد؛ و اینکه خداوند جعل حکمی شرعی و کلی را به معصوم و یا معصومانی، سپرده باشد بیآنکه وحی یا الهام خاصی در خصوص آن حکم رسیده باشد، گونهای متصور از تفویض در فضای تشریع است که ولایت تشریعی و گاه ولایت بر تشریع نیز خوانده شده است. در این نوشتار این معنا در ساحت رویکردهای عالمان امامی، مورد بررسی قرار گرفته و این نتیجه به دست آمده که در مجموع رویکرد عالمان امامی بدان، سه نظریه را سامان داده که هر یک طرفداران برجستهای داشته و در دو دسته نظریه اختصاص و نظریه اشتراک قابل طبقهبندی است. نظریه اختصاص تشریع به خداوند که مبتنی بر نفی هر گونه تفویض تشریعی است بر مستندهای قرآنی استوار است و به نظر میرسد نظریۀ اشتراک، که بر عدم تنافی خود با مستندهای قرآنی نظریه اختصاص پای میفشرد، نظریه غالب در جامعه علمی امامی باشد. این نظریه که از منظر گسترۀ دو گونه حداقلی و حداکثری دارد، گونه حداقلی آن، تفویض تشریعی را تنها در پیامبر(صلی الله علیه و آله) پذیرفته و بر مستندهای روایی استوار است و گونه حداکثری آن، از اشتراک پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان(علیهم السلام) با خداوند سخن گفته و با منهجی روایی و نیز اصولی، از آن دفاع مینماید</span>.https://jep.emamat.ir/article_59954_c7e55e972f7946d017ca6ae7cb613849.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321Conferment of Religion
A True or Verbal debateتفویض دین، نزاعی حقیقی یا لفظی18720659955FAمرتضی علیزاده نجاردانشگاه ادیان و مذاهب اسلامیJournal Article20180328The conferment of religious affairs to prophet and Imams is among <br />the controversial issues that has been the battle ground of scholars <br />and theologians since the early days of Islam on and the proponents <br />and opponents have substantiated their views through rational and <br />traditional documents. The exposition of issue helps the scholars <br />to have a clear view of the debate and not to be trammeled in <br />intellectual impasses in their positive or negative arguments. In <br />doing so, we seek to tile the path for a better understanding of the <br />issue and the Gordian knot that has preoccupied scholars for a <br />while and to challenge those who has regarded this issue a verbal <br />dispute and denied the right of legislation of Prophet and Imams. <br />Finally we are to prove that this is a dynamic debate between <br />scholars and needs to be demarcated in a more precise manner.<span dir="RTL">تفویض امر دین به پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان(علیه السلام) از بحثانگیزترین مسائلی است که از دیرباز معرکۀ آراء میان عالمان و اندیشمندان قرار گرفته و موافقان و مخالفان با طرح مستندات عقلی و نقلی به دفاع از مدعای خود پرداختهاند. تبیین درست محل نزاع به پژوهشگران این عرصه کمک میکند تا علاوه بر هموار شدن بخشی از مسیر تحقیق، آشنایی دقیقتری با موضوع پیدا کنند و در مقام نفی یا اثبات دچار خطا و اشتباه نشوند. در این نوشتار میکوشیم با تنقیح و توضیح محدوده بحث در تفویض دین، نقطه کور اختلاف علماء را بررسی کنیم و در همین راستا به اشکالهایی که اصل نزاع را باطل دانسته و با توجیه لفظی بودن نزاع، نظریه اثبات حق تشریع برای پیامبر و ائمه را منکر شدهاند پاسخ دهیم تا در نهایت بدانیم که بسیاری از علماء معتقد به تفویض امر دین به معنای حق تشریع بودهاند و هنوز جای بحث علمی دقیق در این مسأله وجود دارد</span>.<br /> https://jep.emamat.ir/article_59955_ff3a680271de41fe0b1eb8609c994f3c.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321Walayah in the Islamic Tradition
Marya Massi Dakakeولایت در سنت اسلامی20723559956FAمریا مسی داکیکترجمه گروه بررسی مطالعات امامت پژوهی در غرب انگلیسی زبانJournal Article20180328This is a Persian translation of a chapter of the following book: <br />The Charismatic Community: Shi'ite Identity in Early Islam.https://jep.emamat.ir/article_59956_ff840fda84c14b61afd0fb121ae7fd32.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321A Criticism of Tabari's Misrepresentation
and Denial of the Merits of Prophet's
Household in his Two Historical and
Exegetical Booksنقـدی بر رویکرد طبـری در کتمان و تحریف فضائل اهل بیت علیهم السلام در دو اثر تاریخی و تفسیری خویش23927959957FAمرتضی فرجپورحوزه علمیه قمJournal Article20180328Abu Mohammad Ibni Jurayri Tabari is a renowned historian and <br />exegete of the third century and a public scholar. This essay seeks <br />to offer an overview of his distortions and misrepresentations and his <br />frequent reference to unreliable narrators in his renowned exegetical <br />and historical books, i.e. Jami ul-Bayan An Tawili Ayat al-Quran and <br />Tarikh al-Umam wa al-Muluk. At the same time the reader shall be <br />provided with an introduction of the personality and ideas of Tabari.<span dir="RTL">ابوجعفر محمد بن جریر طبری مورخ و مفسر مشهور قرن سوم و از علمای عامه است. در این مقاله بخشی از شواهد روشن اعتماد او به راویان غیر معتمد از سویی و کتمان و تحریف وقایع تاریخی از سوی دیگر به همراه برخی از کاستیهای محتوایی و عقیدتی، در دو اثر تاریخی و تفسیری وی (تاریخ الأمم و الملوک و جامع البیان عن تأویل آی القرآن)، مرور میشود. در ضمن به معرفی شخصیت و عقاید خاص طبری نیز خواهیم پرداخت</span>.<br /> https://jep.emamat.ir/article_59957_f7fafc60d9e9ffc4f2b06492d548198d.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321Al-Wasyah by Abu Musa Bajliکتاب الوصیه ابوموسی بجلی28329159958FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180328This essay is a review of Al-Wasyah by Isa Ibni al-Mustafad Abi <br />Musa al-Bajli (died in 220 H.). The original version of this book <br />is not available to us but there are some quotations from it in <br />authorized Shiite books. The editor of the book has reconstructed <br />and published it based 36 traditions quoted from it in such books <br />as Kafi, Sirat al-Mustaqim and the like.<span style="color: #006400;"><strong><span dir="RTL">کتاب الوصیة، روایة عیسی بن المستفاد، ابی موسی البجلّی الضریر، (المتوفی سنة 220</span></strong></span><strong style="color: #006400; font-size: 13px; line-height: 1.6em;"> <span dir="RTL">هـ . ق.) عن الإمام موسی بن جعفر(علیه السلام)، أعاد جمعه وترتیبه: الشیخ قیس بهجت عطار مشهد: المکتبة المتخصّصة بأمیرالمؤمنین علی(علیه السلام)، 1429 هـ = 1387. 180 ص</span>. <span style="font-size: 13px; line-height: 1.6em;">(1)</span></strong><br /> <span dir="RTL">نگارش کتابهایی با موضوع وصایت امیرالمؤمنین(علیه السلام)، پیشینۀ دیرینه دارد. این کتابها با عناوینی همچون «اثبات الوصیة»، «الوصیة» و مانند آن، در فرهنگ اسلامی، نمود بارزی دارد، و میرساند که اصالت عقیده به وصایت حضرتش، ورای تحوّلات تاریخیِ نظرهای شیعیان یا تطوّرات سیاسی ـ اجتماعیِ جوامع شیعی است</span>.https://jep.emamat.ir/article_59958_939e8f9cd5b5d64ee8ece2fa2c8a8bd8.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321noنقش آگاهی از مورد صدور حدیث در فهم حدیث29529859959FAمرتضی فرجپورJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59959_93eeeef8e2d6d5d0bbeecd7fb9c63e8a.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321noپاره هایی از دو کتاب قدیمی در غررالأخبار دیلمی29930259960FAعباسعلی مردیJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59960_57ac6a28277eeb5c1d9c61c3cc791eff.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321noعیون المناظرات30330659961FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59961_69c002d44ebcc6e4fc0f9807e98ac717.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321noنگاهی به «امین شریعت» کتابی درباره علامه امینی و اثری تازه چاپ از او30731159962FAحسین علیزادهJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59962_8a6d978c47a7e832c5145a1547485fab.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321noخطبه نبوی پس از نزول آیه ولایت31231659963FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59963_e7237ab854404e19403e623b11920e22.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321noنکات قابل نقد در تفسیر تاج التراجم31731959964FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59964_9e39ec7488bb0fc63ef496a588774dc6.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65333920130321noفلسفه غیبت حضرت ولی عصر(عج)، در مروری بر خلاصه النظر32032359965FAحسین اسدی(تبریزی)دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20180328https://jep.emamat.ir/article_59965_cfe1ca92af6aec6b228e4ed512f82b66.pdf