بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622Explanation of the Text according to
Imami Theologiansنظریۀ نص از دیدگاه متکلمان امامی93459934FAعلی امیرخانیپژوهشگاه قرآن و حدیثJournal Article20180327Imamate is located at the heart of the ideological system of Imami <br />Shi’is. In this school, the way in which Imam is determined and <br />appointed is other than other schools. Since they considered <br />the station of Imamate as a continuation of the station of <br />prophethood, Imamis were, since the beginning, of the opinion <br />that the Commander of the Faithful, Ali (a.s.), was Imam not <br />because of his countless virtues or since he had been elected by <br />Muslims, but since he had been introduced and appointed by the <br />Holy Prophet (S). In the scientific terminology of Imami thinkers, <br />this approach was explained on the basis of the theory of “Nass” <br />(mention). Concerning “universal Imamate” (i.e. the station of <br />existence), they came to the conclusion that Nass (mention) is the <br />only way to introduce the Imam. Thus, they went to reject other <br />ways. Concerning particular Imamate (the station of affirmation), <br />they proved Imamate of the Commander of the Faithful, Ali (a.s.), <br />on the basis of apparent and hidden Nass as well as actual Nass <br />(miracles). The author of the present article has studied Imamis’ <br />theory of Nass through a descriptive-analytic approach<span dir="RTL">امامت محوریترین جایگاه را در منظومۀ اعتقادی شیعۀ امامی دارد. نوع تعیین و نصب امام نیز در این مکتب با دیگر مکتبهای اسلامی متفاوت است. امامیان از همان ابتدا به دلیل آنکه مقام امامت را امتداد مقام نبوت میدانستند، معتقد بودند امامت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)نه به دلیل فضائل بیشمار او نسبت به سایر صحابه و نه به دلیل انتخاب مسلمانان، بلکه بر اساس تعیین و معرفی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بوده است. این رویکرد در لسان علمی اندیشمندان امامی با تئوری (نص) تبیین شد. آنان در بحث امامت عامه (مقام ثبوت) بر آن شدند که نص، طریق انحصاری تعیین امام است؛ از اینرو، در صدد ابطال راههای دیگر برآمدند، و در بحث امامت خاصه (مقام اثبات)، امامت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)را هم با نصوص جلی، هم با نصوص خفی و هم با نص فعلی (اظهار معجزه) اثبات کردند. مقالۀ پیشرو (تئوری نص) امامیان را با روی آورد توصیفی _ تحلیلی بررسیده است</span>https://jep.emamat.ir/article_59934_cfd0144e88e324c8b71b82513406bd12.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622Semantics and Status of the Consensus
between People of Hall and Aqd in the
Process of Specifying Imamمعنا و جایگاه اجماع اهل حل وعقد358659935FAسید حسن سبزواریمرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع)Journal Article20180327In the field of Caliphate and Imamate, “electing or appointing the <br />Imam” is one the most important issues. Imamis are of the opinion that <br />Imam is appointed, through Nass, by the Lord- the Exalted. Others <br />such as Mu’tazalis, Ash’aris, and people of hadith, have rejected <br />the impact of Nass concerning Caliphate and left this process to <br />go through by people of Hall and Aqd (those whose opinions are <br />what count) as well as the experts from among Ummah. Relying on <br />the authentic texts of Sunnis, the present writing describes issues <br />concerning consensus between people of Hall and Aqd, and speaks <br />of the history, definition, conditions, and duties of people of Hall and <br />Aqd and the foundations for their authority. Meanwhile, some ideas <br />have been criticized; and, opinions of Sunni scholars have been <br />mentioned and assessed accordingly. Finally, the present article <br />tries to provide an expressive and well-documented picture of the <br />issues which concern consensus between the people of Hall and <br />Aqd.<span dir="RTL">مسأله انتخاب و گزینش و یا انتصاب امام، یکی از مهمترین مسألهها در حوزۀ خلافت و امامت است. امامیه معتقد به انتصاب امام از جانب پروردگار متعال از طریق نص میباشد، و سایر فرق از قبیل معتزله و اشاعره و اهل حدیث، وجود نص را در باب خلافت انکار نموده و این فرآیند را بر عهدۀ اهل حل و عقد و خبرگان امت گزاردهاند.</span><br /> <span dir="RTL">نوشتار حاضر به تشریح مسائل مربوط به اجماع اهل حل و عقد با استناد به متون معتبر اهل سنت پرداخته و از پیشینۀ تاریخی، تعریف، شرایط، وظایف و مبانی حجّیت اهل حل و عقد سخن میگوید. در این میان برخی از آراء مورد نقد قرار گرفته و به مناسبت، دیدگاههای دانشمندان اهل سنّت نیز طرح و ارزیابی شده است. در نهایت، این مقاله میکوشد تا تصویری گویا و مستند از مباحث پیرامون اجماع اهل حل و عقد ارائه دهد.</span>https://jep.emamat.ir/article_59935_1e02b64f0fc1b812b850b9bb31118a99.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622AStudy of the Chain of Transmitters of the
Long al-Ghadir Sermon in al-Tahsin on the
Basis of Reliability Theoryسند خطبه طولانی غدیر در التحصین8711559936FAمحمدعلی موحدیمعاون پژوهشی کانون خورشیدJournal Article20180327Sayings of the Holy Prophet (S) in the Day of al-Ghadir have <br />been recorded in various extents. The longest available text of <br />these sayings (which is called the long Sermon of al-Ghadir) <br />has been discussed and studied as for chain of transmitters <br />and references to a lesser extent than other versions and in <br />particular the hadith of al-Ghadir. Though some Imami scholars <br />and thinkers have created some works about this sermon, no <br />accurate study has been made about the authenticity of its chain <br />of transmitters. Thus, in the present writing, the author has tried to <br />study the last available chain of transmitters of the long Sermon <br />of al-Ghadir as recorded in a work called al-Tahsin written by <br />Sayyid Ibn Tawus in the last years of his life. To do so, at first, the <br />author has mentioned some preliminary points about differences <br />between the hadith of al-Ghadir and the Sermon of al-Ghadir, <br />classified various ways in which sayings of the Holy Prophet (S) <br />have been recorded, and provided a chronologically ordered list <br />of the available sources; then, he has gone to study the works <br />concerning this chain of transmitters and its resources. In the <br />present research, studies made about this chain of transmitters <br />have been analyzed, and authenticity of all Shi’i transmitters as <br />well as that of the opponents has been assessed; in conclusion, <br />and based on the theory of reliability, the chain of transmitters of <br />this Sermon has been considered as being “authentic”. <br />Scientific Dialogue<span dir="RTL">سخنان پیامبر گرامی اسلام در روز غدیرخم به گونههای مختلفی از حیث حجم ثبت و ضبط شده است. طولانیترین متن منقول از این سخنان که به آن خطبۀ طولانی غدیر گفته شده است، نسبت به سایر گونهها به ویژه نسبت به حدیث غدیر، کمتر مورد بحث و کاوش سندی و دلالی قرار گرفته است. گرچه تعداد اندکی از عالمان و پژوهشگران امامی، پیرامون متن این خطبه آثاری از خود به جای نهادهاند، اما در مورد اعتبار سندی آن، پژوهشِ دقیقی صورت نگرفته است. از اینرو، در متن پیشارو کوشیده شده است آخرین سندِ موجود از خطبۀ طولانی غدیر، که در اثری از آثار سالهای واپسینِ حیات سید بن طاووس به نام التحصین مضبوط گشته، مورد بررسی رجالی واقع شود. در این راه پس از بیان مقدماتی پیرامونِ تفاوتِ میانِ (حدیث غدیر) و (خطبۀ غدیر) و تقسیم بندیِ گونههای مختلف ضبطِ سخنان پیامبر و ارائۀ فهرستی از منابع موجود به ترتیب زمان، به پژوهشی مختصر در خصوص آثار مرتبط با این سند و مآخذ آن پرداخته شده است. در این پژوهش با بررسی ها و پژوهشهای رجالی صورت گرفته، وثاقتِ تمامیِ راویانِ شیعه و مخالفِ مذکور هر طبقه، مطابق با مبانی رجالی آن مذهب، مورد بررسی قرار گرفته، و در نهایت با تکیه بر نظریۀ اطمینان، سند این خطبه در حکمِ (موثّق) دانسته شده است.</span><br /> https://jep.emamat.ir/article_59936_3ba5d11e3b642504047fcadf7185651e.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622Theory of Imamate according to Imami
Scholars in the School of Kufaامامت از دیدگاه اندیشمندان امامیه در مدرسۀ کوفه12115459937FAمحمد منتظریدانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20180327The idea of Imamate and characteristics of the Imam are the main features <br />distinguishing the Imami School form other Islamic schools. These are <br />among the most important issues the earlier Imami thinkers have discussed <br />and theorized about them. <br />Shi’i thinkers and Muhaddithun in Kufa share in some theories to define Imamate <br />and are of the opinion that the Imamate is a very high station which is even <br />much higher than the station of prophethood and messengership. According <br />to them, the most important feature of Imamate is that Imam should be obeyed <br />and followed independently, which is in direct relation to the delegation of <br />religion. Thus, it is necessary that God specify the right of being obeyed for the <br />Imam. Of course there were some disputes among the great Imami figures in <br />Kufa concerning some characteristics of Imamate such as the extent of Imam’s <br />knowledge and in particular his inspirational knowledge, the extent of Wilayah, <br />and the ways they looked at “Infallibility”. These disputes depend mostly on <br />the views and theological approaches of thinkers. The Hisham theological <br />school provided rational arguments for the issues of Imamate and presented a <br />particular view which, as compared to the beliefs of the mainstream and Imami <br />Muhaddithun, is considered as a minimalistic view.<span dir="RTL">اندیشۀ امامت و ویژگیهای امام به عنوان اصلیترین وجه تمایز مکتب امامیه نسبت به سایر مکاتب اسلامی، از مهمترین مسائلی است کهاندیشمندان نخستین امامیه بر محور آن به بحث و گفتگو نشسته و دربارۀ آن نظریهپردازی کردهاند. اندیشمندان و محدثان شیعه در کوفه دربارۀ تعریف امامت، انگارههای مشترکی داشته و بر این باورند که امامت مقامی بسیار والا و حتی بسی بالاتر از مقام نبوت و رسالت است. آنان مهمترین مؤلفۀ مقام امامت را وجوب پیروی و اطاعت مستقل از امام میدانستند که با تفویض دین، رابطهای مستقیم دارد. از اینرو لازم است که خداوند این حق اطاعت را برای امام جعل و نصب کند. البته بزرگان اصحاب امامیه در کوفه در پارهای از خصوصیات امامت نظیر گسترۀ منابع علم امام به ویژه علم الهامی، گسترۀ ولایت و نوع نگاه به مسأله عصمت، با یکدیگر اختلافاتی داشتهاند. بیشتر این اختلافات به نگرش اندیشمندان و روش کلامی آنان بستگی داشت. در این بین جریان کلامی هشام بن حکم به دلیل مستدل کردن مسائل امامت به استدلالات عقلی در نهایت دیدگاهی خاص ارائه کرد که نسبت به باور جریان اکثریت و محدثان امامیه، در غالب موارد دیدگاهی حداقلی محسوب میشود.</span><br /> https://jep.emamat.ir/article_59937_e874de79ceab48c8b57f1b60aca95bdb.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622Zayd Ibn Ali Ibn Husayn (a.s.)
and Imamate”زید بن علی بن الحسین علیهما السلام و مسألۀ امامت15518159938FAعبدالمجید اعتصامیدانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قمJournal Article20180327As reflected in the Shi’i Imami sources, according to Zayd Ibn <br />Ali, Imamate is a Divine stations Imam is Divinely appointed; <br />and he is not elected by people. He holds in immediate <br />Imamate of the Commander of the Faithful (a.s.) and thinks <br />that Imamate of others is usurpative. He is of the opinion that <br />there are in total twelve Imams nine of them are descendants of <br />Imam Husyan. In his works and sayings, however, there is no <br />trace of the fourth Imam and the next Imams. In written works <br />ascribed to him, no mention has been made to the number of <br />Imams; nor has he t personally claimed for Imamate; rather, <br />he has introduced himself as a proof (Hujjah) for people. He <br />accepts that some members of the Household (a.s.) should be <br />necessarily obeyed; in specifying the instances of the ImÁm <br />who should be necessarily obeyed, however, he is not certain.<span dir="RTL">زید بن علی(علیه السلام)، در انعکاس منابع شیعۀ امامیه، امامت را مقامی الهی و تعیینی میداند نه امری مردمی و اختیاری. او به امامت بلافصل امیرالمؤمنین(علیه السلام) معتقد است و امامت دیگران را غاصبانه میداند و بر این باور است که مجموعه امامان، دوازده نفرند که نه تن از آنان از نسل امام حسین(علیه السلام) است؛ ولی در اقوال و آثار او نامی از امامان چهارم به بعد مشاهده نشده است. در آثار مکتوبی که به او نسبت داده شده، به تعداد امامان اشارهای نشده است. و برای خود نیز ادعای امامت نکرده؛ مگر اینکه خود را حجت بر مردم معرفی کرده است. او اصل افتراض طاعت را برای بعضی از اهل بیت(علیهم السلام) میپذیرد؛ ولی در تعیین و تشخیص مصادیق امام مفترض الطاعة دچار تزلزل است.</span>https://jep.emamat.ir/article_59938_02e74e0bb7227fa9b69c68e762dcd3c2.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622Ismai’lis and Theory of Imamateنظریه امامت در اسماعیلیه18321859939FAمهدی فرمانیاندانشگاه ادیان و مذاهب قمریحانه هاشمی(شهیدی)دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20180327Isma’ilis theory of Imamate is based on the their theory of sacred<br />history. According to them, based on a pre-determined plan, history is <br />divided into seven periods each of them begins with an Arch-prophet <br />whose successors hermeneutically interpret the inner aspects of the <br />religion of that period. The last period- which is the same as the period of <br />the Qa’im of the Doomsday- will come to an end with the end of history. <br />According to Isma’ilis, there are, in each period, a saying and a silent <br />prophet and Imamate is for them the continuation of executorship. <br />For Isma’ilis, Imamate is important since its links the earthy Imamate <br />with the heavenly meanings (heavenly periods and worlds of intellects). <br />Thus, Imam should be a descendant of the Holy Prophet (S) whose <br />necessity of Imamate has been proved in the basis of rational and <br />transmitted arguments and he should be appointed, Infallible and enjoy <br />knowledge and superiority. One’s worships shall be accepted if he <br />knows the Imam and his acts will be accepted if he obeys the Imam. <br />In the Isma’ili thought, the end of history contains spiritual resurrection <br />when the seventh saying prophet, as the Qa’im of the Doomsday, will <br />describe the inner truths of the world; sometimes, this saying prophet is <br />considered as the Promised Mahdi. Since some Mahdis have appeared <br />among Isma’ilis, new interpretations have been introduced in this regard; <br />and the seventh saying prophet (the Qa’im of the Doomsday) has been <br />considered as an Imam who will take human beings to the highest <br />station of spirituality.نظریه امامت اسماعیلیان مبتنی بر تئوری تاریخ مقدس آنان است. در نگاه اسماعیلیه، تاریخ براساس یک طرح از پیش تعیین شده به هفت دور تقسیم می شود که هر دوری با یک پیامبر اولوالعزم شروع می شود و جانشینان آنان تاویل گر باطن دین آن دوره اند.آخرین دور با پایان تاریخ - که همان دور قائم القیامه است - به اتمام می رسد. در نگاه اسماعیلیه در هر زمان یک پیامبر ناطق و یک پیامبر صامت وجود دارد و امامت استمرار وصایت در اسماعیلیه است.امامت در اسماعیلیه از آن جهت اهمیت دارد که امامت زمینی را با معانی آسمانی (ادوار فلکی و عوالم عقول) مرتبط می سازد.امام در این راستا باید از خاندان رسول باشد که با دلایل عقلی و نقلی وجوب امامتش ثابت شده و دارای تنصیص، عصمت،علم و افضلیت است.معرفت امام موجب قبولی طاعات بوده و اطاعت از او موجب پذیرش اعمال می گردد. پایان تاریخ در اندیشه اسماعیلیه شامل معاد روحانی است که در آن ناطق هفتم به عنوان قائم القیامه حقایق باطنی عالم را بیان کرده و گاه این ناطق به عنوان مهدی موعود مطرح می شود.با توجه به ظهور مهدی های مختلف در اسماعیلیه، تعابیر جدیدی در این رابطه ظهور کرده و ناطق هفتم و قائم القیامه به عنوان امامی مطرح شده که انسان ها را به نهایت روحانیت و بعثت می رساند.https://jep.emamat.ir/article_59939_ea8db22d51b026a45a4e5289e1035f3f.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622Imamate according to Zaidisامامت از دیدگاه زیدیه21924659940FAمصطفی سلطانیعضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20180327Zaidis are one of the main branches of Shi’is and in the theory <br />of Imamate they are distinguished from Imamis. Their theory <br />of Imamate is based on the acceptance of Nass. According <br />to them, Imamate is the highest position in the Islamic <br />government; they do not believe in essential glorification <br />and holy position for the Imam. They are of the opinion that <br />Imam has no share of characteristics such as Infallibility, <br />divine knowledge, and the like. Thus, they believe that it is <br />not Imam’s duty to guide people towards God; and Imam is <br />appointed to execute religious punishments, Jihad, and the <br />like. According to them, the only way to appoint an Imam is to <br />refer to religion and the way in which Imam may be known is <br />rising and invitation. This study tries to present some points <br />concerning to the theory of Imamate according to Zaidis.<span dir="RTL"> زیدیه از جمله فرق اصلى شیعه است که نظریه امامت، مرز مایز آنها با امامیه است. نظریه امامت این فرقه مبتنی بر قبول نص است. آنها امامت را عالی ترین مرتبه قدرت در دولت اسلامى میدانند؛ به تعظیم ذاتى و جایگاه مقدس براى امام قایل نیستند و معتقدند که امام از صفاتی همچون عصمت، علم لدنى و... بهره اى ندارد. از این رو، هدایت جامعه به سوى خدا را از وظیفه امام نمیشمارند، و انتخاب امام را براى اجراى حدود، جهاد و... مى دانند. از نظر آنها تنها راه نصب امام، شرع، و راه شناخت امام، قیام و دعوت، است. پژوهش پیشرو بر آن است تا مباحث مربوط به آموزه امامت را از دیدگاه این فرقه ارائه نماید.</span>https://jep.emamat.ir/article_59940_f3da7acef5dad6f60af14bc57cfb79a5.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622Imami Theories of Imamate Discussed
in a Dialogue with Professor
Mohammad Taqi Sobhaniنظریههای امامت امامیه در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی24726259941FAJournal Article20180327In the present writing, the three main and well-known theories <br />of Imamate (Imami thory, Zaydi theory, and Isma’ili theory) have <br />been introduced and the relations between the three have been <br />discussed. It has been said that, putting emphasis on the Batini <br />meaning for Imamate, Isma’ili theory brings Imamate near to <br />extremism; and, on the other hand, weakening Infallibility and <br />replacing special knowledge by Ijtihd, Zaidis make themselves <br />influenced by Sunni view. Then, the historical development of <br />Imami theory has been discussed and four theories of theologians, <br />muhaddithun, philosophers, and mystics have been explained. It is <br />argued that there is no theoretical explanation with Muhaddithun. <br />The author expresses his hope that this important task may be <br />performed in more dissertations, articles, and writings.<span dir="RTL">در این گفتار، ضمن معرفی سه نظریۀ اصلی و معروف امامت یعنی نظریۀ امامیه، نظریۀ زیدیه و نظریۀ اسماعیلیه، به ارتباط این سه دیدگاه باهم پرداخته شده و بیان شده است که نظریۀ اسماعیلیه با پر رنگ کردن معنای باطنی برای امامت آن را به جریان غلو نزدیک می کند و دیدگاه زیدیه با تضعیف عصمت و جایگزینی اجتهاد به جای علمِ ویژه، خود را تحت تأثیر دیدگاه سنی قرار می دهد. سپس از تطور تاریخی نظریۀ امامیه بحث کرده و چهار نظریۀ تئوری متکلمان، محدثان، فلاسفه و عرفا را توضیح داده و از فقدان تبیین تئوریک دیدگاه محدثان خبر داده و اظهار امیدواری کرده است که این مهم در پایان نامه ها، مقالات و نوشتهها، بیشتر مورد توجّه قرار گیرد. </span><br /> https://jep.emamat.ir/article_59941_8afd8ae9749b07f1d10660a6b56da82f.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622The Ways of Communication between
Angels and Imams (a.s.)شیوههای ارتباط فرشتگان با ائمه علیهم السلام26528559942FAسید علی هاشمیجامعه المصطفی قمJournal Article20180327Communications between prophets and even some of those <br />like Mary (a.s.) who have been chosen by God on the one <br />hand and angels on the other is one of the important issues <br />discussed in our Qur’anic and narrative culture. In spite <br />of its importance, this issue has been for various reasons <br />neglected. In the present writing, employing the analytic and <br />descriptive methodology and studying hadiths of the Infallibles <br />(a.s.), the author tries to provide a replies for the following <br />questions: “does Qur’anic and narrative evidence confirm the <br />communication between Imams (a.s.) and other people who <br />are not prophets on the one hand and angels on the other?” <br />and “if yes, in which ways is this communication established?” <br />In this study, the author comes to the conclusion that there <br />are Qur’anic and narrative arguments for this communication <br />of Imams (a.s.) and other people who are not prophets and <br />this communication is established in two ways: either angels <br />are incarnated or Imams (a.s.) and other people who are not <br />prophets communicate with angels through al-tahdith (the fact <br />of speaking to someone). al-Tahdith is angels’ speaking with <br />the friend of God; in this case, the angel does not see the <br />one with whom the angel speaks and only hears his voice. <br />To establish such a communication, the one with whom the <br />angel speaks needs not to be a prophet. This is other than <br />inspiration in which some points come to one’s heart.<span dir="RTL">ارتباط پیامبران و حتی برخی از برگزیدگان خداوند مانند حضرت مریم(سلام الله علیها)با فرشتگان، از موضوعات مهمی است که در فرهنگ قرآنی و روایی ما مطرح است. این موضوع با وجود اهمیت آن، به جهات مختلف مبهم مانده است. در این نوشتار سعی شده، با شیوۀ تحلیلی و توصیفی و با بررسی روایات معصومان(علیهم السلام)، به این پرسش ها پاسخ دهیم که آیا شواهد قرآنی و روایی، ارتباط ائمه(علیهم السلام) و دیگر افراد غیر پیامبر را با فرشتگان تأیید میکند؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ، این ارتباط به چه شیوههایی انجام میشده است؟ در این بررسی به این نتیجه رهنمون میشویم که چنین ارتباطی برای ائمه و غیر پیامبران، مستند قرآنی و روایی دارد و این ارتباط به دو شیوۀ تمثل فرشتگان در قالبی مادی و تحدیث محقق میشود. «تحدیث» سخن گفتن فرشته با ولی خداست که در این حالت، محدَّث، فرشته را نمیبیند و فقط صدای او را میشنود. برخورداری از چنین ارتباطی مستلزم نبوت محدَّث نیست. این شیوه، با الهام متفاوت است که در آن مطالبی در قلب افکنده میشود</span>.<br /> https://jep.emamat.ir/article_59942_fbd6e4e9dfcd31825f96d313580412ef.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622Bibliography of Hadith of Thaqalayn (up
to 1385 AH Solar/2006)منبع شناسی حدیث ثقلین تا سال 1385 شمسی28930359943FAحمید سلیم گندمیعضو هیات علمی مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایرانJournal Article20180327The present writing introduces 23 books and 9 articles and <br />dissertations concerning Thaqalayn. The author has studied, <br />in an analytic and descriptive way, the works of Shi’I and Sunni <br />scholars written since 1385 AH Solar/2006 in this regard.<span dir="RTL">این نوشتار شامل معرفی 23 عنوان کتاب و نُه مقاله و پایان نامه در موضوع حدیث ثقلین است. نگارنده آثار مکتوب در این زمینه را تا سال 1385شمسی از دانشمندان شیعه و سنی به صورت توصیفی و تحلیلی شناسانده است</span>.https://jep.emamat.ir/article_59943_07cb92ae42e35551a78f23c7d1e63ab7.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622noسخنان امیرالمومنین(ع) به انتخاب ثعالبی30831459944FAعمار الفهداویJournal Article20180327https://jep.emamat.ir/article_59944_8c309fc07440e69c88e67521569175ef.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622noمنظومه ای در امامت در قرن سیزدهم31531759945FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180327https://jep.emamat.ir/article_59945_ecf37a6b4c8490cab32c3af9f140f118.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622noانگیزه مقدس در آفرینش کتاب31832059946FAعباسعلی مردیJournal Article20180327https://jep.emamat.ir/article_59946_a05ce8ce6fc9d0bf5fc792323333188b.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622noگزارش هایی از هدایت یافتگان32132559947FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180327https://jep.emamat.ir/article_59947_9df52fde8ed741b48ff6717f06ca9087.pdfبنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-653331020130622noچند متن نویافته از آیه الله میلانی، علامه طباطبائی و شهید دستغیب درباره مسائل مرتبط با امامت32633159948FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180327https://jep.emamat.ir/article_59948_34032442682ebe325db4f0f650368f71.pdf