@article { author = {-, -}, title = {Relations of Traditionalists and Imamates in Baghdad From the minor occultation to the decline of the Buwahid}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {4}, number = {13.14}, pages = {137-160}, year = {2014}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {}, abstract = {Scientific and practical conflicts of the Traditionalists with the Imamates at the time of occultation had in increasing trend. Historical evidences show that with the increase of social and scientific search of the Imamates in the late third century and the early fourth century, Traditionalists (the Hanbalite) caused social disturbances against Shia. After the rising of the Buwahid and the growth of the sociopolitical activities of Shias and revealing their rites and customs, sensitiveness and conflicts increased dramatically and at the late fourth century and the early fifth century-simultaneous with the blooming of Baghdad school- social conspiracy reached its summit. Noble Imamates and Traditionalists’ stances were different against religious disturbances. Although Imamate thinkers were active in their scientific discussions and ideas to refute and reject the basis and grounds of the Traditionalists, but not only did not they move ahead in social disturbances, but also they were trying to stop the conspiracy while the traditionalists and scholars of the Traditionalist were outriders and heralds in conflicts and instigation and stimulation of the lay people, those as Abu Barbahari, Abubakr Muhammad Ibn Abdoolah the traditionalist, Ibn Bate Hanbali, Ibn Sam’on Hanbali the traditionalist and sermonizer, and Abu Ali Ibn al-Mazhab the sermonizer and traditionalist.}, keywords = {traditionalists,the Hanbalite,the Imamate,Baghdad,the Buwahid,social disturbances}, title_fa = {مناسبات اهل حدیث و امامیه در بغداد؛ از غیبت صغرا تا افول آل بویه}, abstract_fa = {درگیری های علمی و عملی اهل حدیث با امامیان بغداد در دوران غیبت، روند صعودی و افزایشی داشته است. شواهد تاریخی حاکی از آن است که با افزایش تکاپوی اجتماعی و علمی امامیان در اواخر سدۀ سوم و اوایل سدۀ چهارم، اهل حدیث (حنبلیان) آشوب های اجتماعی را علیه شیعیان ایجاد کردند. پس از ورود آل بویه و رشد فعالیت های سیاسی _ اجتماعی شیعیان و آشکار شدن شعائر و آیین های آنان، حساسیت ها و درگیری ها به مراتب بیشتر شد و در اواخر سدۀ چهارم و اوایل سدۀ پنجم _ همزمان با اوج شکوفایی مدرسۀ بغداد _ فتنه های اجتماعی به بالاترین حد رسید. موضع بزرگان امامیه و اهل حدیث در برابر آشوب های مذهبی متفاوت بود. اندیشه وران امامیه گرچه در مقام بحث و نظر علمی در ردّ و انکار مبانی و مبادی اهل حدیث پویا بودند، اما نه تنها در درگیری های اجتماعی جلودار نبودند، بلکه در خاموش کردن فتنه تلاش می کردند. این در حالی است که محدثان و عالمان اهل حدیث، از سردمداران و جلوداران درگیری ها و تحریک و تهییج عوام بودند؛ کسانی چون ابو محمد بربهاری، ابوبکر محمد بن عبدالله محدث، ابن بطۀ حنبلی، ابن سمعون حنبلی و ابوعلی ابن المذهب.}, keywords_fa = {اهل حدیث,حنبلیان,امامیه,بغداد,آل بویه,آشوب های اجتماعی}, url = {https://jep.emamat.ir/article_59894.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_59894_1d0f6eddbd6654c9e00fcd42f867782d.pdf} }