@article { author = {اسفندیاری, موسی}, title = {Rereading the components of "Imamate" in the theological-intellectual process of Hillah school}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {11}, number = {2}, pages = {171-202}, year = {2021}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {10.22034/jep.2022.234140.1188}, abstract = {In order to obtain the idea of ​​Imamate in a theological school, one must name the legacy left from that school in three areas: "What is Imamate", "Attributes of Imam" and "The way of determining and recognizing Imam" which is named "Imamate". Are examined.The theological, intellectual current of the Hillah school, which was formed on the basis of the thought of Sadid al-Din al-Homsi and influenced by the principles of the late Sayyid Morteza and the Mu'tazilites, was introduced over three centuries with the introduction of philosophical terms and arguments by Mohaghegh Tusi, and the development of rational reasons by Ibn Maysam Bahrani. The taking of narrative reasons along with rational arguments by Allameh Halli and Fasal Meqdad reached its perfection.What has been achieved in this article by the library method is that in the field of "what is Imamate" the same Homsi principles were presented with further development and deepening, and in the field of "Imam's attributes" the rational reasons for the necessity of attributes were increased by Ibn Maysam Bahrani and Allameh Halli Using narrative reasons, they presented other arguments. In the field of "the way of determining and recognizing the Imam", the elders of this current have considered the text and miracle as the only way to know the Imam and have criticized the theory of choice (Sunnis) and invitation (Zaydiyya) with various arguments.}, keywords = {"Infallibility","Imam's Knowledge"," text=Nas","Superiority","Allama Hali"}, title_fa = {بازخوانی مولفه های «امامت شناسی» درجریان کلامی-عقلی مدرسه حله}, abstract_fa = {برای بدست آوردن اندیشه امامت در یک مدرسه‌ی کلامی، باید میراث بجای مانده‌ از آن مدرسه را در سه حوزه‌ی «چیستی امامت»، «صفات امام» و «راه تعیین وشناخت امام» که تحت عنوان «امامت شناسی» نامگذاری می شوند، مورد بررسی قرار داد.جریان کلامی، عقلی مدرسه حلّه که بر پایه‌ی اندیشه‌ی سدیدالدین حمّصی ومتاثر از مبانی سیدمرتضی و معتزله متاخر شکل گرفت، در طی سه قرن با ورود اصطلاحات و براهین فلسفی توسط محقق طوسی، وتوسعه دلایل عقلی توسط ابن میثم بحرانی، و بهره گیری از دلایل نقلی در کنار براهین عقلی توسط علامه حلّی و فاصل مقداد به کمال خود رسید. آنچه در این مقاله با روش کتابخانه ای بدست آمده این است که درحوزه «چیستی امامت» همان مبانی حمّصی با توسعه و تعمیق بیشتر ارائه گردید و درحوزه «صفات امام» دلایل عقلیِ ضرورت صفات، توسط ابن میثم بحرانی افزایش یافت وعلامه حلّی و فاضل مقداد با استفاده از دلایل نقلی براهین دیگری نیز اقامه کردند. درحوزه «راه تعیین و شناخت امام» بزرگان این جریان نصّ ومعجزه را تنها راه شناخت امام دانسته و با براهین متعدد به نقد نظریه‌ی انتخاب (اهل سنت) و دعوت (زیدیه) پرداخته اند.}, keywords_fa = {"عصمت","علم امام","نص","افضلیت","علامه حلی"}, url = {https://jep.emamat.ir/article_162377.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_162377_e456511a65ce44196877ec2213d6a9ee.pdf} }