@article { author = {Mosapur, Jasim and Khosropanah, Abdolhossein}, title = {A study on the Existence of the phrase «أ لست أولی بکم من أنفسکم» in the sermon of Ghadir Khumm in Sunni sources}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {11}, number = {1}, pages = {267-294}, year = {2021}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {10.22034/jep.2021.239706.1202}, abstract = {The term «مولی» (which roughly translates to the custodian or the guardian) is the basis of Ghadir sermon, considered as the most significant rhetorical proof of Shias to validate the rightousness of Imam Ali as the successor of prophet and the sole Imam for the Muslims after the demise of prophet. Understanding this concept centers on some fundamental factors namely literary analysis, meaning analysis, discourse markers and textual elements. The intra-textual proofs have a significant role in understanding the concept of «مولی», but earlier researchers have hardly ever paid due attention to these factors. One of the indicators signifying the concept of «مولی» as the custodianship of Imam Ali is «أ لست أولی بکم من أنفسکم».  This phrase is revealed upon the attendants in Ghadir speech prior to the usage of  «من کنت مولاه فعلی مولاه». This precedence is taken as a proof that the term refers to custodianship and guardianship , henceforth giving weight to the rightousness of Imam Ali as the successor of the holy peophet. Some prejudiced contemporary authors have undermined the valued of this significant textual element, casting doubt on its importance. In the present study,  this textual element assumes a double significance. The current study aims to investigate the status of precedence as a proof of legitimacy of the narrative, continuation of the first condition for the establishement of  precedence, that is, the multiplicity of narrators at all levels. The views expressed by Sunni hadith scholars vis-à-vis the phrase «أ لست أولی بکم من أنفسکم» have been considered in depth in this research. Proving the existance of eighteen companions in the first level of narration and dozens of others in other levels nullifies the possibility of any distortion or forgery in the authenticity of this narrative. Also, from the viewpoint of both Sunni and Shia scholars, it is submitted that while using this methodology, the need to examine the document and establish the authenticity of narrators is obliterated. Hence, the present study establishes that according to Sunni resources through the application of textual-precedence principle both Sunni and Shia Scholars reach a consensus on the authenticity of such a section within Ghadir speech.}, keywords = {Ghadir Sermon,Custodian,frequency of occurence,proof,precedence}, title_fa = {بررسی صدور عبارت «أ لست أولی بکم من أنفسکم» در خطبه غدیر از منابع اهل‌سنت}, abstract_fa = {فهم واژۀ «مولی» به‌عنوان محور خطبۀ غدیر و برترین دلیل روایی شیعه بر امامت علیع، علاوه بر تحلیل ادبی و تبادر لفظی، بر دانستن شواهد مختلف و توجه به سیاق خطبه استوار است. با این‌که شواهد درون‌متنی خطبه در فهم معنای «مولی» نقشی محوری دارند، اما کمتر مورد بحث و کاوش سندی قرار گرفته‌اند. یکی از این قرائن مهم که دلالت واژۀ «مولی» را روشن می‌سازد، عبارت «أ لست أولی بکم من أنفسکم» است که پیامبر اکرمصل پیش از بیان «من کنت مولاه فعلی مولاه» فرموده است. از این فقره، در اثبات معنای «اولی به تصرف» برای واژۀ «مولی» و در‌نتیجه، امامت حضرت علیع استفاده شده است. تمرکز برخی نویسندگان متعصب معاصر بر انکار این قرینه و شبهه‌سازی در این زمینه، اهمیت این بحث را دوچندان می‌سازد. در این پژوهش، پس از بیان توضیحاتی راجع‌به جایگاه اثبات تواتر در یقین به صدور روایت، استمرار شرط اصلی تحصیل تواتر، یعنی تعدد طرق در همۀ طبقات، بر اساس دیدگاه علمای حدیث اهل‌سنت در طبقات راویان فراز  «أ لست أولی بکم من أنفسکم» مورد بررسی قرار گرفته است. اثبات وجود هفده صحابی در طبقۀ اول و ده‌ها راوی دیگر در هر‌یک از دیگر‌طبقات این روایت، احتمال هر‌گونه تبانی بر جعل این عبارت را منتفی ساخته است. هم‌چنین روشن شد که از نظر دانشمندان فریقین، در این روش نیازی به بررسی سندی و اثبات وثاقت تک‌تک راوایان نیست. بر این اساس، برای نخستین بار صدور این فراز بر اساس منابع اهل‌سنت از طریق تطبیق ضابطۀ تواتر و تبیین اعتراف فریقین به صحت آن، اثبات شده است.}, keywords_fa = {Ghadir Sermon,Custodian,frequency of occurence,proof,precedence}, url = {https://jep.emamat.ir/article_145597.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_145597_54d48d82d5d8951e7e1d921cf74ab76b.pdf} }