بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221The Place of Imamate in E‘tesam
(Hanging on) Verse Relying on the
Meaning of Hablullah (Divine Rope)جایگاه امامت در آیه اعتصام با تکیه بر مبنای حبل الله73759967FAمحمد خادمیمرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع)Journal Article20180328One of the most important and thematic issues that has a key <br />and fundamental impact on the culture of Twelver Shiism is the <br />knowledge of the place of Prophet’s Household as the basic element <br />in the recognition of religion’s truth. In fact, the understanding <br />of religion with all its branches and subsets is contingent upon <br />resorting to Qur’an and Prophet’s Household that eternal bliss <br />and Muslims’ cohesion are among its results and consequences. <br />What the author pursues in this essay is the recognition of place <br />of Imamate under the light of E‘tesam (Hanging on) Verse that has <br />not been addressed enough in scientific community. This verse’s <br />examination based on the semantics of Hablullah is the focus of <br />this article; but to understand this word and its realization as the key <br />element of the verse we have to examine other terms too. <br />Having analyzed the term Hablullah under the light of Qur’an <br />and Prophetic traditions, the author has dealt with the semantics of <br />e‘tesam and tafarq and explained the role of Prophet’s Household <br />as the preserver of Qur’an. Then in the final part of the essay he has <br />studies public opinions of the verse.از مباحث بسیار مهم و ریشه ای که تأثیرکلیدی و اساسی در فرهنگ شیعه امامیه دارد، معرفت به جایگاه اهل بیت عصمت و طهارت به عنوان رکن اساسی در شناسایی حقیقت دین است. در حقیقت فهم دین با تمام شاخه ها و زیر مجموعه هایی که داراست در گرو تمسک به قرآن و اهل بیت می باشد که سعادت ابدی و همچنین عدم تفرقه میان مسلمانان، از نتایج و پیامدهای آن است. آنچه نگارنده در این نوشتار دنبال می کند شناخت جایگاه امامت اهل بیت با رویکرد آیه شریفه اعتصام است که در جامعه علمی کمتر مورد بحث قرار گرفته است. بررسی این آیه با تکیه بر معناشناسی واژه حبل الله، محور این نوشتار بوده است؛ لکن برای فهمیدن این واژه و تحقق کامل آن به عنوان رکن کلیدی در آیه ناگزیریم که واژگان دیگر آیه را نیز بررسی کنیم.<br />نگارنده، پس از بررسی واژه حبل الله از نگاه قرآن و روایات، به معناشناسی کلمات اعتصام و تفرق پرداخته، و نقش اهل بیت را به عنوان قیّم بودن نسبت به قرآن تبیین نموده است. سپس در بخش نهایی، اقوال عامّه را تحت عنوان شبهات آیۀ شریفه بررسی می کند.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221A Study of the Centrality of
Materialism in the Battles of
Triple Caliphs Based on Belazari
Transmissionsبررسی محوریت مادیگرایی در نبردهای سه خلیفه نخستین با تکیه بر منقولات بلاذری397159968FAمحمدحسین امامی جوحسین رضویJournal Article20180328This essay is a study and analysis of the motives and goals of <br />triple caliphs in their wars and battles based on two works by <br />Ahmad Ibn Yahya Belazari – i.e. Futuh ul-Buldan and Ansabul <br />al-Ashraf . This article shows that the undelying motive of these <br />wars and battles were not invitation to Islam, but in the first place, <br />they fought their wars to earn alms from those who had revolted <br />against their dominion and in the second place they sought to <br />expand the borders of Muslim administration and receive more <br />ransom and tax.مقاله حاضر عهده دار بررسی و تحلیل انگیزه و اهداف خلفای سه گانه از جنگ ها و فتوحات با تأکید بر دو منبع تاریخی فتوح البلدان و انساب الأشراف، تألیف احمد بن یحیی بلاذری است. این مقاله نشان می دهد انگیزه و هدف فتوحات دعوت به اسلام نبود، بلکه در مرحله اوّل دریافت صدقه از کسانی بود که از حاکمیت آنان سرباز زدند و در مرحله بعد دریافت جزیه و خراج و گسترش قلمرو حکومت مسلمانان بوده است.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221An Essay of the Pathology of
Challenges of Inception of Imamate of
Imam Kazim (AS)جُستاری در آسیب شناسی چالش های آغاز امامت امام کاظم علیه السلام7310659969FAسید محمدکاظم طباطباییدانشگاه قرآن و حدیثعلیرضا بهرامیJournal Article20180328The inception of Imamate of Imam Kazem (AS) was simultaneous <br />with the pervasion of challenge of vicegerency in the minds of <br />Imam Sadeq’s Shiites. The study of prophetic traditions shows that <br />the Household of Prophet has been so designed that in the time <br />of challenge and trouble the principles of knowing the Imam are at <br />people’s disposal. The text, knowledge and the claim of Imamate are <br />among the means of removal of wonder. The public belief is in the <br />self-introduction of Imam while the teachings of Prophet’s Household <br />and disciples are the key players on the ground. This essay is a <br />pathology of this challenge.آغاز امامت امام کاظم علیه السلام همزمان با فراگیری چالش جانشینی در اذهان شیعیان امام صادق علیه السلام بود. مطالعه روایات معصومین نشان می دهد طراحی ویژه اهل بیت علیهم السلام به گونه ای صورت گرفته که در زمان بروز چالش، اصول شناخت امام در اختیار مردم باشد. نص، علم و ودائع امامت از جمله ابزارهای رفع حیرت است. باور عمومی جامعه بر خود معرفیِ امام، استوار است، در حالی که تعالیم اهل بیت به همراه خواص اصحاب، تأثیر گذاران اصلی صحنه به شمار می روند. این مقاله جُستاری در آسیب شناسی این چالش است.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221An Investigation of the Principles of
Twelvers Shiite Interpretation and Its
Evolutionقرآن ناطق و قرآن صامت:پژوهشی در خصوص مبانی تفسیر شیعه امامیه و تکامل آن10713559970FAمحمود ایوبترجمه سید محمدهادی گرامیدانشگاه امام صادق تهرانمحمد قندهاریدانشگاه تهرانJournal Article20180328In the first part of the essay, the authors have relocated Imams’ <br />place by Shiite as the only true interpreters of Qur’an and then <br />briefed on Twelvers’ views of Qur’an and introduced Twelvers’ <br />interpretations. In discussing of the principles of interpretation <br />by Twelvers the authors have addressed the issue of Qur’an’s <br />distortion, and without more elaboration on the matter, mentioned <br />the views of Sheikh Tusi, Mullah Muhsen Feydh Kashani and <br />Ayatollah Khoei (RA) and considered the impossibility of Qur’an’s <br />distortion as Shiite stance on this issue. Finally, Mahmoud Ayyub <br />has examined, for example Chapter 5: 67 that narrates the story <br />of Ghadiri Khum, from Shiite interpreters’ points of views.نویسنده در بخش اوّل مقاله، جایگاه امامان را در نزد شیعه به عنوان تنها مفسران حقیقی قرآن شناسانده و سپس به دیدگاه های امامیه دربارۀ قرآن اشاره کرده و تفاسیر امامیه را معرفی کرده است. در بحث از اصول تفسیری در نزد امامیه به مسأله تحریف قرآن اشاره کرده و پس از بیان نظر چند تن از علما، نظر شیعه را عدم تحریف قرآن دانسته است. در انتهای بحث، محمود ایوب به عنوان نمونه، آیه 67 سوره مائده را که به ماجرای غدیر خم می پردازد از منظرِ مفسّران شیعی مورد بررسی قرار داده است.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221The Archetypes of Imams (AS): An
Essay of the Ways of Demonstration
of Imamate of Imams in Shiite
Prophetic Traditionsاعیان ائمه علیهم السلام؛ جستاری در راههای اثبات امامت اشخاص ائمه علیهم السلام در روایات شیعه13716659971FAنعیمه پورمحمدیپژوهشکده ادیان و مذاهب، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قمJournal Article20180328Which evidences and signs do exist in Prophetic Traditions <br />that demonstrate the Imamate of Shiite Imams? To answer this <br />question, this essay seeks to collect and introduce the ways of <br />demonstration of Imamate of Archetypes of Imams (AS) from <br />Shiite tradition books. These ways in a general classification can <br />be expressed in four parts of Text, Knowledge of the Absent, <br />Miracle and Signs. The demonstration of Imamate of Imam Ali <br />(AS) is beyond the settled limits of this essay. Since the Prophetic <br />Tradition of him besides the aforementioned ways are focused on <br />Qur’anic interpretations. Text has its own subdivisions including <br />general or particular, hidden or expressive and bailed or unbailed <br />texts. Some cases of the ways of miracle and signs will be reported <br />to the extent that the essay’s scope allows that appear in the form <br />of evidence and not reason.چه ادله، قرائن و نشانه هایی در روایات وجود دارند که امامت اشخاص امامان شیعه علیهم السلام را به اثبات می رسانند؟ این مقاله برای پاسخ به این سؤال به جمع آوری و عرضه راه های اثبات امامت اعیان ائمه علیهم السلام در کتب حدیثی شیعه می پردازد. این راه ها در تقسیم بندی کلی در چهار بخش نص، علم غیب، اعجاز و نشانه ها قابل بیان هستند. اثبات امامت علی علیه السلام تخصیصاً از قلمروی مقالۀ حاضر خارج است. چرا که روایات در خصوص ایشان علاوه بر راه های فوق در بحث های تفسیری و قرآنی تمرکز دارد. راه نص دارای تقسیمات نصوص کلی یا جزیی، خفی یا جلی، غیر توقیفی یا توقیفی، و عام یا خاص است. راه علم غیب و اعجاز در حد ظرفیت مقاله مواردی را گزارش خواهد کرد و راه نشانه ها به اماره هایی می پردازد که در نقش قرینه، و نه ادله، ظاهر می شوند.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221A New Reason for the Imamate of
Shiite Twelve Imams (AS)دلیلی نوین بر امامت دوازده امام شیعه16720459972FAمسعود امامیموسسه دایره المعارف فقه اسلامیJournal Article20180328Based on evidentialism and by annexing three evidences together <br />a new reason has been developed in this essay for the Imamate <br />of Shiite Twelve Imams (AS). Having explained the methodology <br />of evidentialism in epistemology, the author mentioned triple <br />evidences. The first evidence is Torah’s good news about the birth <br />of twelve overlords from Samuel’s descent; the second evidence <br />is the Prophet Muhammad (SAW)’s good news about the advent <br />of twelve successors after him among his people that have even <br />been indicated in the most authentic Sunnite sources; the third <br />evidence is a wonderful reality in the history of human life that has <br />not been underlined yet, i.e. the appearance of twelve great men in <br />a continuous generation the opponents of whom have confessed <br />to their majesty in knowledge, ethics and devotion. The existence <br />of the third evidence causes the real and unique extension of the <br />two former evidences to be uncovered.در این نوشتار بر اساس مبنای قرینه گرایی و با ضمیمه سه قرینه به یکدیگر به ارائۀ دلیلی نوین بر امامت دوازده امام شیعه پرداخته شده است. نویسنده نخست به تبیین شیوۀ قرینه گرایی در معرفت شناسی پرداخته، سپس قرائن سه گانه را ذکر کرده است. قرینه اوّل بشارت به تولد دوازده سرور از نسل اسماعیل در تورات است؛ قرینه دوم بشارت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم به ظهور دوازده جانشین پس از خود در میان امت است که در معتبرترین منابع اهل سنت آمده است؛ قرینه سوم که واقعیتی خارق العاده و بی نظیر در تاریخ حیات بشر می باشد و تاکنون به آن استناد نشده است، ظهور دوازده انسان بزرگ در یک نسل پیوسته است که مخالفان آنها به عظمت ایشان در علم و اخلاق و عبادت اذعان کرده اند. وجود قرینه سوم موجب می شود که مصداق واقعی و منحصر به فرد دو بشارت نخست، آشکار شود.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221A Critique of the Evolutionary
Hypothesis of Shiite Imamate
An Examination of the Documents of
"School in the Process of Evolution”
The Part Regarding the Imamate Period
of Imam Sadeq (AS)نقدی بر فرضیه تطور امامت شیعی ؛ بررسی استنادهای کتاب «مکتب در فرآیند تکامل» بخش مربوط به دوران امامت حضرت امام صادق علیه السلام20724659973FAجواد علاء المحدثینمدیر پژوهش های فرهنگی دانشگاه آزاد تهران شمالJournal Article20180328This essay is an assessment of a part of School in the Process of <br />Evolution within which a historical analysis has been conducted of <br />“Shiites’ belief about the necessity of armed rebellion of Imams (AS)” <br />and some aspects of the “belief in Mahdawyat [Messianism]”. In this <br />part of the book the aforementioned issues are finally considered (or <br />suggested to the reader to be) influential in the evolution of “Shiites’ <br />Imamology”. In this critique the inconsistency of the book’s claims <br />shall be demonstrated by showing the incompatibility of reason and <br />claim and rereading the indicated documents in a part of footnotes <br />(the part regarding the Imamate period of Imam Sadeq (AS), pp. 35-37) while some methodological errors in the compilation of book are <br />mentioned.این نوشتار به بررسی بخشی از کتاب مکتب در فرایند تکامل می پردازد که در آن، به تحلیل تاریخیِ «باور شیعیان نسبت به ضرورت قیام مسلحانه توسط امامان علیهم السلام» و ابعادی از «عقیده به مهدویت» پرداخته شده است. در مباحث این بخش از کتاب، نهایتاً امور یاد شده، در تطور «امام شناسی شیعیان» تأثیرگذار دانسته (یا این گونه به مخاطب القا) می شود. در نقد حاضر، به مواردی همچون عدم تطبیق دلیل و مدعی در کتاب، و بازخوانی مدارک ذکر شده در بخشی از پاورقی ها (بخش مربوط به دوران امامت حضرت امام صادق علیه السلام، صفحات 35 تا 37 کتاب)، عدم تطابق آنها با مدعای مطرح در متن کتاب نشان داده خواهد شد.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221noدرباره کتاب «الخصائص العلویه علی سائر البریه »24925459974FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180328کتاب الخصائص العلویه علی سائر البریه، نوشته ابوالفتح محمد بن احمد بن علی نطنزی ـ از دانشوران سده ششم هجری ـ در زمره آثاری است که اصل آنها به دست نیامده و مفقود شده؛ اما منقولاتی از آن در کتاب های پس از او زیاد بوده است. بر اساس همین منقولات، شیخ علی آل کوثر ، به بازسازی و انتشار این کتاب پرداخته است.<br />در این تلاش علمی، 147 حدیث در 57 باب گرد آمده است.<br />متن کتاب، همراه با فهارس فنی مرتبط، دویست صفحه دارد و در سال 1433 قمری/ 1390 شمسی توسط مجمع احیاء الثقافه الإسلامیه در قم چاپ شده است.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221A Review of the Proceedings of
Imam’s Knowledgeمعرفی «مجموعه مقالات علم امام»25527559975FAمحمدحسن نادمعضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قمJournal Article20180328This essay is a review of the proceedings of Imam’s Knowledge. <br />Imam’s Knowledge is one of the most noticeable characteristics <br />of Imamate that has always been considered by Islamic thinkers <br />and scholars in Imamological studies. Thus, Shiite scholars <br />have written numerous essays and books on this subject. This <br />collection hosts 19 essays and articles by Shiites scholars with <br />different approaches on Imam’s Knowledge.این نوشتار به معرفی کتاب مجموعه مقالات علم امام می پردازد. علم امام یکی از بارزترین صفات امامت است که از دیرباز در امام شناسی مورد توجه عالمان و متفکران اسلامی بوده است. از همین رو، دانشمندان شیعی در این باره رساله ها و کتاب هایی نگاشته اند. در این مجموعه 19 رساله و مقاله از دانشمندان شیعه با رویکردهای متفاوت در باب علم امام گرد آمده است.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221noامیرالمومنین(ع) در کتابهای درسی مقاطع مختلف تحصیلی امارات متحده عربی27928159976FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180328بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221noگوشه ای از انحرافات عقیدتی چند تن از معروف ترین رجال علمی اهل سنت28228759977FAسید محمدعلی روضاتیJournal Article20180328بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221noرساله ای در مناقف امیرالمومنین از گنجینه خطوط محمد بیکا28829159978FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180328بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221noنکاتی درباره دعای قنوت شبانه امیرالمومنین(ع)29229459979FAعلی لبافJournal Article20180328بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221noمروری بر کتاب «حدیث الثقلین»29530059980FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180328بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221noمعرفی سه کتاب چاپ مصر در پانزده سال اخیر،درباره اهل بیت(ع)30131659981FAعبدالحسین طالعیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمJournal Article20180328بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65332820121221noنکاتی درباره مائه کلمه جاحظ31732059982FAسید محمدرضا حسینی جلالیJournal Article20180328