بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65338220181222Shiaism in the first century: a case study of ideological approach of Ibn Abbas And Abbasids towards Imamateجریانشناسی تشیع در قرن اول: بررسی موردی رویکرد اعتقادی ابنعباس و عباسیان به امامت7389117110.22034/jep.2018.91171FAسید علی آیت اللهیدکتری، شیعه شناسی، گرایش کلام، دانشگاه ادیان و مذاهب، پژوهشگر مرکز مطالعات تطبیقی عصر غیبتJournal Article20190725The actual advent of islam in the era of ignorance (prior to Islam) occurred when people accepted and acknowledged the Imamate of the prophet. Imamate was the safeguard and fortress for authorities and <br />followers of Islam. Shiaism evolved and mutated based on the very principle of Imamate. Thus, the yardstick for differentiation between the mainstrem shia movements was their background and beliefs in Imamate principle. Imamate was the very first issue that captured the attention of Muslims. Ibn Abbas was the first and foremost influential Shia figure among the Abbasids. He ranks among the very few ones presiding over all events and ideological streams of the first century. During his lifetime, contemporary to four Imams, he endeavoured to be an influential, active Shia figure. However, His children, stand in sharp contrast to him. First of all, they distanced themselves from Shia beliefs to accompany political version of Shiaism and to usurp power. When they were on the verge of wresting power they seperated themselves further from Shia virtues and turn their backs to themt. They went astray and deteriorated in their ideological viewpoints to the point of opposing Imams later in their lives.ظهور خالصانهٔ اسلام در میان عرف جاری جاهلیت، با پیروی از امامتِ رسول خدا(ص) رخ داد. این امامت، پناه و نگهبان حیات و مرجعیت دین میباشد. تشیع با توجه به اصل امامت متکوّن و متنوع شده است؛ لذا مسیر شناخت جریانات شیعی در قرن اول، به زمینه و نحوهٔ اعتقاد به امامت باز میگردد. امامت نخستین مسئلهای بود که مسلمانان را به خود مشغول کرد و ابنعباس اولین و مؤثرترین شخصیت شیعه از عباسیان است. او را میتوان ناظر بر همهٔ حوادث و جریانات دینی و اجتماعی قرن اول به شمار آورد. وی در طول حیات خود و معاصرت با چهار امام، همواره سعی میکند به عنوان یک شیعهٔ تأثیرگذار و فعال، باقی بماند. اما فرزندان وی، ابتدا برای همراهی با شیعیان سیاسی و سپس برای کسب قدرت، از تشیع اعتقادی فاصله گرفتند و در آستانهٔ حاکمیت، از تشیع تفضیلی حداقلی نیز عدول کردند. آنان با خروج از تشیع و تغییر رویکرد اعتقادی، به تقابل و تخاصم با ائمه و شیعیان پرداختند.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65338220181222Studying the concept of dissociation with non-believers and its place in Quran and quotes by the prophetمفهومشناسی برائت و جایگاه آن در کتاب و سنت39759117210.22034/jep.2018.91172FAعبدالمجید اعتصامیدکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب؛ عضو پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران.Journal Article20190725Dissociation and distancing of Muslims from non-believers is a Quranic and intra-religious term denoting heartfelt seperation in deeds and beliefs from non-believers , their actions and ideologies. According to <br />Divine revelations, the epitome of a wronged one is a person who is the enemy of Almighty Allah and denier of the principles of prophethood. Although dissociation and distancing are not perfectly in line with terms such as cursing, insulting, enmity and prejudice, all these terms might be regarded as actual manifestations of this principle. In the divine literature, in addition to the denotations in meaning, dissociation might encompass an ideological or theological distancing which according to its intensity takes different manifestations in the heart, tongue and actions of believers. The yardstick of dissociation is enmity towards the enemies of Almighty Allah. In addition to this criteria laid down through divine revelations, countless quotes and hadiths by Imams added other criteria namely enmity towards the enemies of Ahl-ul-Beit and standing against them. The totality of hadiths and quotes clearly testify to the fact that without proper dissociation form non-believers and enemies of Ahl ul Beit , firm belief is never formed in the heart of a Muslim. This paper aims to explore dissociation form the viewpoint of verses and hadiths and define the yardsticks of dissociation.برائت واژهای قرآنی و دروندینی، و به معنای گونهای انقطاع قلبی و عملی از هرگونه رفتار، عقیده یا اهل باطل است. متون وحیانی، دشمن خدای متعال و منکر ارکان رسالت را مصداق بارز اهل باطل معرفی میکند. برائت هرچند در مفهوم، با واژههایی چون لعن، بغض، سبّ و عداوت همخوانی کامل ندارد، ولی ممکن است این واژهها در مصداق، نشانهای برای برائت به حساب آیند. برائت در ادبیات وحیانی، علاوه بر معنای لغوی و اصطلاحی، ممکن است گونهای تفکیک عقیده و اندیشه را هم شامل شود که با توجه به شدت و ضعف آن در مراحل قلب، زبان و عمل جوارحی، مراتب مختلفی دارد. محور تحقق برائت در قرآن کریم، عداوت نسبت به دشمنان خدای متعال است. روایات اهل بیت(ع) علاوه بر ملاک قبل، عداوت نسبت به دشمنان اهل بیت(ع) و مخالفت با ایشان، که در طول عداوت با خدای متعال قرار میگیرد را نیز، به عنوان ملاک و معیار برائت تبیین کردهاند. مجموعۀ آیات و روایات، بهروشنی از این واقعیت حکایت دارند که بدون برائت از دشمنان اهل بیت(ع) ، ایمان راستین محقق نخواهد شد. بررسی اجتهادی برائت از منظر آیات و روایات و تبیین معیارهای آن، روش پژوهش این تحقیق است.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65338220181222A comparative study of reasons for Imam Hasan’s reconciliation with Moavie based on quotes and historical accounts up to seventh centuryبررسی تطبیقی دلایل صلح امام حسن(ع) در منابع روایی و تاریخی فریقین تا قرن هفتم771039117410.22034/jep.2018.91174FAکاوس روحی برندقدانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0003-3474-0421علی احمدیدانشجوی دکتری، تاریخ اسلام، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران.Journal Article20190725Imam Hasan’s reconciliation with Movie in the year 40 is a defining moment in the early history of Islam. This event changed the structure of Islamic governments from caliphate to monarchy. Therefore, historians <br />and hadith scholars have placed this issue at the center of their attention and investigated the reasons behind it from the perspective of their own religious or political stances. The current paper first studies the philosophy of this reconciliation up to the seventh century with reference to Sunni and Shia writings. It then takes a critical analytical stance toward narratives and historical accounts. Finally, the current research concludes that Shia and Sunni scholars looked at this reconciliation from different perspectives and offered differing analyses and reasons. The current article finds that both Shia and Sunni scholars concur that Imam Hasan’s reconciliation emenated from Imam’s decision to protect the interests of Muslims. However, sunni and Shia historians single out different backgrounds for this major decisionصلح امام حسن(ع) با معاویه در سال چهلم هجری، یکی از مهمترین وقایع صدر اسلام است که باعث تغییر مدلِ حکومت اسلامی، از خلافت به سلطنت شد. به همین جهت، مورخان و محدثان، این واقعه را مورد توجه خویش قرار دادهاند و هرکدام، با توجه به رویکردِ مذهبی و سیاسی خود، به نقل و تحلیلِ علل آن پرداختهاند. این مقاله، فلسفۀ صلح امام حسن(ع) با معاویه را با توجه به منابع سنی و شیعه، تا قرن هفتم مورد پژوهش قرار داده و پس از تحلیلِ انتقادی مستنداتِ روایی و تاریخی این منابع، به این نتیجه دست یافته که نوعِ نگاهِ مورخان و محدثان سنی و شیعه، در بیان و تحلیل فلسفۀ این صلح، متفاوت است. برایندِ این تحقیق نشان میدهد هردوگروه، حفظ مصالح مسلمانان را فلسفۀ اصلی پذیرش صلح از طرف امام حسن(ع) میدانند، اما هرکدام از مورخان و محدثان اهل سنت و شیعه، زمینههای گوناگونی را برای این دلیل اصلی، ذکر میکنند.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65338220181222A study of speech acts in Ghadir Hadith based on Austin and searle theoryتحلیل کنشهای گفتاری در خطبهٔ غدیر براساس نظریهٔ آستین و سرل1051429117610.22034/jep.2018.91176FAفریده صرفیکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.ثریا قطبیاستادیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.0000-0002-6757-1743فریده داودی مقدمگروه ادبیات فارسی، دانشگاه شاهدی، تهران، ایران.Journal Article20190725Speech act proposed by Austin and Searle is a groundbreaking theory in pragmatics. This theory shows how language is used to do things or perform acts. It looks at language use in contexts and seeks to reveal <br />implied meanings and implicatures, enabling scholars to provide a more comprehensive and thorough analysis of texts. According to speech act theory, human beings do not just employ words and grammatical <br />structures of language to convey meanings to each other, they perform certain acts through speech. The current study aims to explore and analyze the speech acts present in Ghadir Hadith according to the speech <br />act theory. The findings show that multiple speech acts are tapped on to convey the main message of Ghadir speech made by the holy prophet. In declarative speech acts, after the successful employment of declarative verb, a new situation emerges and Imam Ali is appinted as the successor of the holy prophet. Also, in directive speech acts, the addressee is requested to shoulder his divine responsibilities vis-à-vis the rightousness of Imam Ali as the successor of Holy Prophet. In representative/assertive acts, the actual reality about succession of prophet is made manifest in the speech of prophet and attempt is made to exhibit its rightness. In commissive acts, the prophet sees himself committed to convey the divine decree about Imam Ali’s succession. In expressive acts, prophet portrays the elevated status of Imam Ali and conveys his emotions by the use of expressive domains of language and expressive speech acts. Withdueregard to situational/contextual factors and speech acts used in Ghadir hadith, the addresser sought to introduce his successor by directing the addressees, asserting his virtues and reminding the addressees of his noble qualities. The addresser in Ghadir hadith sought to share his line of reasoning and thoughts with the addressees and call upon them to swear allegiance to Imam Ali. The current paper concludes that through gaining metalinguistic awareness of elements in Ghadir speech and by tapping on the functions of language, Muslims can gain a deeper understaning of the hidden semantic layers and unveil the shrouds about subtle facts.نظریهٔ کنش گفتاری یکی از نظریات مطرح در علم کاربردشناسی زبان است که با لحاظ نمودن زبان در بافت کنش انسانی، دستیابی به ناگفتههای متن و تحلیلِ معانی غیرآشکار گفتار را امکانپذیر ساخته و موجب تفسیر نظاممند متون میشود. طبق این نظریه، انسان برای بیان منظور خویش، تنها به تولید پارهگفتارهای حاوی کلمات و ساختارهای دستوری بسنده نمیکند؛ بلکه سعی دارد تا از رهگذر این پارهگفتارها، اعمالی را انجام دهد که کنش گفتار نام دارد. هدف از تحقیق حاضر شناسایی و تحلیل کنشهای گفتاری در خطبهٔ غدیر بر پایهٔ مهمترین کنشهای گفتاری در نظریهٔ سِرل است. یافتههای تحقیق نشان داد که در خطبهٔ غدیر، از کنشهای گفتاری متعددی برای رساندن پیام اصلی خطبه استفاده شده است. در کنشهای اعلامی با انجام موفقِ فعل گفتاری اعلان، وضعیت جدیدی پدیدار گشته و امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر خدا(ص) منصوب میشود. همچنین در کنشهای ترغیبی، از مخاطب خواسته شده تا تکلیف الهی خویش را در خصوص ولایت و جانشینی امام علی(ع) به انجام برساند. بهعلاوه، در کنشهای اظهاری، واقعیت موجود در مورد جانشینی امام علی(ع) بر زبان پیامبر خدا(ص) جاری شده و سعی در آشکارساختن درستی آن میشود. در کنشهای تعهّدی نیز رسول خدا(ص) خویش را متعهد به ابلاغ فرمان الهی در جانشینی حضرت علی(ع) میداند و در کنشهای عاطفی، پیامبر(ص) با بیان جایگاه امام علی(ع)، احساس خویش را از طریق بُعد عاطفی بازگو میکند. با توجه به بافت موقعیتی خطبه و کنشهای بهکاررفته در آن، گوینده در پی معرفی جانشین، با کمک ترغیب مخاطب، اظهار و توصیف ویژگیها و یادکرد فضیلتهای امام علی(ع) ، ذهنیت خود را با مخاطب به اشتراک گذاشته تا مخاطبان را به بیعت با امام علی(ع) فرا خواند. نتیجه آنکه با آگاهی از حقایق فرازبانی حاکم بر متن خطبهٔ غدیر و با استفاده از کارکردهای زبان، میتوان به درک عمیقتری از لایههای زیرین خطبهٔ غدیر رسید و از حقایق نهفته در آن پردهبرداری کرد.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65338220181222A praxeological study of opposition movement in portraying enmity towards Imam Ali: a diachronic study of
“Inzar”verseرفتارشناسی جریان نفاق در دشمنی با خلافت امیرمؤمنان(ع): بررسی موردی مقطع تاریخی آیهٔ «انذار»1431659117710.22034/jep.2018.91177FAهادی الیاسیطلبه سطح چهار، رشته امامت تبیینی، مرکز تخصصی معارف اهل بیت(ع)Journal Article20190725The disseting movement was initially formed to metamorphosize the political, social and cultural structure of Islamic governence. the current study focuses on the dissenting movement that sought to achieve such aims. The axis of evil in the dissenting movement was a group of Meccan hypocrites that were referred to as “those sick in heart” by the holy revelations in Qoran. The philosophy of their existence was to wrest the enormous power of Islam. after the appointment of prophet’s successor in the first years of prophethood, the dissenting movement saw itself unable to further their materialistic and political purposes. As a result, they began to conspire and design malicious schemes to derail the Islamic government and usurp power. They finally managed to fulfill their initial purpose when the successor of prophet was appointed by them in Saghife mosque.شکلگیری جریان نفاق با هدف تغییر ساختار حاکمیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اسلام بوده است. بر این اساس تمرکز تحقیق حاضر بر روی جریان نفاقی است که چنین هدفی را دنبال میکردند. محور اصلی این جریان نفاق، گروه منافقان مکی و به تعبیر قرآن، بیماردلان، بوده است. این گروه با هدف دستیابی به قدرت اسلام، خود را ظاهر میکنند، اما با معرفی جانشین پیامبر(ص) از همان سالهای اولیهٔ بعثت توسط رسول خدا(ص)، برای دستیابی به اهداف خود با ایشان و جانشین معرفیشده، دشمنی منافقانهای را برنامهریزی و اجرا کرده و در آخر نیز، با غصب خلافت به هدف اولیهٔ میرسند.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65338220181222A criticque on the alleged attribution of prophethood to Imams in the view of Imamie Muslimsنقد اتهام نبیانگاری امام نزد امامیه1671929117810.22034/jep.2018.91178FAعبدالهادی احمدیدانش آموخته سطح چهار، حوزه علمیه قمJournal Article20190725In some Wahabi writings, the fact that some Shias attribute prophethood to Imams is blamed on the followers of Imamie movement. This very act is indeed paving the ground to regard Shias as strayed and excommunicate them. The central question addressed by the current research is: on what grounds do Wahabis regard Shias as having such distorted beliefs? Attributing prophethood to Imams is an exaggration of the elevated status of Imams. Some people claim that Imams have the status of prophethood in addition to being Imams. This belief runs counter to the central belief of Islam which states prophet of Islam is the very last messenger sent by Almighty Allah towards mankind. yet it is another perfect pretext for Wahhabis to deem Shias as strayed from religion. To present the answer, the current research first explores the essential difference between Imams and prophets in terms of their character and being in both Shia and Wahabi ideology. It then looks at the background of attributing prophethood to Imams and the existence of exaggration in Shia ideology in describing Imams. After a deep probation of their writings, It is concluded that Wahabi line of resoning is obsolete, false, erroneous or maybe just a prapaganda.در برخی از آثار وهابیت، باور به نبوت پیشوایان شیعه، به امامیه نسبت داده شده، که نوعی زمینهسازی برای تکفیر شیعیان است. پرسش اساسی نگاشتهٔ حاضر این است که وهابیت با چه دستاویزی این انگاره را به شیعه نسبت میدهد؟ نبیانگاری امام نوعی غلو در شأن و جایگاه امام است. مدعی چنین عقیدهای علاوه بر امامت، مقام نبوت را نیز برای ائمه قائل میشود. این باور به دلیل تضاد با ضروری دین، یعنی ختم نبوت، زمینهساز تکفیر شیعیان میشود. برای ارائهٔ پاسخ، نخست با بررسی پیشینهٔ نبیانگاری و همچنین اختلاف ماهوی و صفاتیِ نبی و امام در اندیشهٔ شیعه و وهابیت، به چند دستاویز احتمالی همچون وجود غلات منتسب به شیعه و برخی ویژگیهای امام از دیدگاه شیعیان، اشاره میکنیم. سپس با بررسی منابع وهابیت نشان میدهیم که ادلهٔ آنها نوعاً منسوخ، مبنایی، مغالطی و یا صرفاً تبلیغی است.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65338220181222Analysis of speech actions in Ghadirتحلیل کنشهای گفتاری در خطبۀ غدیر16317310.22034/jep.2018.163173FAثریا قطبیگروه علوم قران و حدیث دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد تهران0000-0002-6757-1743Journal Article20181016The method of sermon is one of the effective communication techniques that had been used by the Prophet Muhammad proportionate to time and place. This effective propaganda method is very sensitive in Ghadir Day and aftermath of the revelation of verse 67 of Ma'idah Surah and suggests that the words of the Prophet (pbh), according to Quran verses, are not based on personal desires. Ghadir's sermon is one of the most valuable religious texts formed in a particular context and containing a collection of news, orders, deceits, exhortations and warnings. The aim of this study has been identification and analysis of speech actions in Ghadir sermon. The research methodology is descriptive-analytical and mostly based on Searl's speech act theory that based on the most important speech actions in this theory, the text of Ghadir sermon has been analyzed. The results of the analysis show that the proclamations, declarations, expressive, emotional and accrual actions have the most application in this sermon, respectively. Considering the situational texture of the sermon and the frequency of the actions of it, the speaker sought to declare the successor by encouraging the audience, commenting on and describing the characteristics of Imam Ali (as), and by defining and admiring his virtues, share his mentality with the audience to make the audience commit allegiance to Imam Ali(as).خطبۀ غدیر یکی از ارزشمندترین متون روایی است که در روز غدیر و در پی نزول آیۀ 67 سوره مائده و در بافت موقعیتی خاص از سوی پیامبر (ص) ایراد شده و حاوی مجموعهای ازپیامها، اخبار، اوامر، نواهی، بشارتها و انذارهاست. لایههای پیدا و پنهان خطبۀ غدیر را میتوان با کنش گفتاری مورد تحلیل قرار داد. ﻧﻈﺮﯾه ﮐﻨﺶ ﮔﻔﺘﺎری ﯾﮑﯽ از ﻧﻈﺮﯾﺎت مطرح در ﻋﻠﻢ ﮐﺎرﺑﺮدﺷﻨﺎﺳﯽ زﺑﺎن است که با لحاظ نمودن زﺑﺎن در ﺑﺎﻓﺖﮐﻨﺶِ اﻧﺴﺎﻧﯽ، دستیابی به ناگفتههای متن و تحلیلِ معانی غیر آشکار گفتار را امکان پذیر ساخته و موجب تفسیر نظام مند متون میشود. هدف از تحقیق حاضر شناسایی و تحلیل کنش-های گفتاری درخطبۀ غدیر بر پایۀ مهمترین کنشهای گفتاری در نظریۀ سِرل است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. یافته های تحقیق نشان داد که کنشهای اعلامی، ترغیبی، اظهاری، عاطفی و تعهدی به ترتیب بیشترین کاربرد را در این خطبه داشتهاند. با توجه به بافت موقعیتی خطبه و بسامد کنشهای به کار رفته در آن، گوینده در پی اعلام جانشین با کمک ترغیب مخاطب، اظهار و توصیف ویژگیها و یادکرد فضیلتهای امام علی(ع) ، ذهنیت خود را با مخاطب به اشتراک گذاشته تا مخاطبان را به بیعت با امام علی (ع) فراخواند. نتیجۀ آنکه با توجه به بافت پیرامونی ایراد این خطبه و زمینه های تاریخی آن اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﺎرهﮔﻔﺘﺎرﻫﺎی ﮐﻨشی در خطبۀ غدیر از سوی پیامبر(ص) با هدف و مقصود نهایی آن حضرت در ایراد خطبه همسوبوده است.