بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65338120180723Suspended inclusiveness of salvation: a study on the status of belief in Imamat on salvationشمولگرایی تعلیقی در نجات: بررسی جایگاه اعتقاد به امامت در رستگاری7439051910.22034/jep.2018.90519FAمنصور پهلواناستاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران، ایران.مهدی قندیدانشجوی دکتری، علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20190710In the holy book of Quran and sunni resources, salvation in hereafter is defined as being shielded against hellfire and entrance into the paradise.Monopolists regard the staunch Sunni believers the only group qualified <br />to be shielded against hellfire and to enter into paradise. However,the Infallible Imams regard the expanse of Allah’s bounty and favour as vaster. Regarding the issue of salvation and its extent, Imams call attention to two issues simultaneously. First: the monopoly value of Shia Imams and steadfastedly following themyields“guaranteed salvation”. Second is the vastness of Allah’s bounty and forgiveness that leadsto“suspended salvation” (salvation with no guarantee). Almighty Allah grants salvation to people that areerroneous in their beliefs and deeds and don’t worship Allah as he desires so, however, they show no enmity or ill will to Allah’s successors on earth and never fight them. Thus, Imams hold that according to the holy book of Quran and the tradition of prophet both doors are open in hereafter : the door for guranteed salvation and the door for suspended salvation. The current paper seeks to explore the issue of suspended inclusiveness of salvation to many amuslim according to Quranic verses and hadiths. The current paper seeks to show that there is no paradox between holding only steadfast believers and followers of Shia Imams will reach salvation and the vastness and inclusiveness of Allah’s salvation for non-Shias. According to the Shia school of thought both of these lines of reasoning are truthful and plausible.در آموزههای کتاب و سنت، نجات و رستگاری اخروی، به ایمنی از آتش دوزخ و ورود به بهشت تعریف میشود. انحصارگرایان، نجات از دوزخ و ورود به بهشت را تنها نصیب پیروان مذهب حق میدانند، اما ائمۀ طاهرین (ع) دامنۀ رحمت الهی را وسیعتر معرفی میکنند و در باب نجات و گسترۀ آن، به دو موضوع مهم در کنار هم توجه میدهند: نخست، ارزش انحصاری دینِ حق و نتیجۀ دینداری بر پایۀ آن، که «نجات تضمینی» است؛ دوم، وسعت رحمت و مغفرت خداوند که به شکلی غیرحتمی و تعلیقی به نجات آنان که در اعتقاد یا عملشان خللی وجود دارد و خدا را چنانکه او میپسندد، نمیپرستند و در عین حال، با او و اولیای او سر ستیز ندارند، منجر میشود. بدین ترتیب، امامان شیعه به تبع کتاب خدا و سنت نبوی، هر دو باب نجات یعنی «نجات تضمینی» و «نجات تعلیقی» را در آخرت گشوده میدانند و ایدۀ انحصار نجات در مؤمنان درستکار و پیروان راستین خود را نفی میکنند. در این مقاله مسئلۀ شمول تعلیقی نجات برای کثیری از بندگان خداوند از منظر آیات و روایات بررسی شده و نشان داده میشود که «منحصربودن راه حق در پیروی از امامان الهی» با «وسعت رحمت الهی و شمول آن برای غیرشیعیان» تعارضی ندارد و مطابق مکتب اهل بیت(ع)، هر دو موضوع از صحت و استواری کامل برخوردارند.<br /> بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65338120180723The virtue of similarity between Imam Ali and Jesus Christ : evolution of a quote by Abu Sadeq Azodiفضیلت مشابهت حضرت علی (ع) با حضرت عیسی (ع): سیر تطور یک روایت منقول از ابوصادق ازدی45829052010.22034/jep.2018.90520FAعلی راددانشیار، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران.محمد قندهاریدانشجوی دکتری، علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20190710A virtue of Imam Ali will-known in the past but veiled in the current era is his similarity to jesus christ. According to a quote referenced in Shia and Sunni writings from Abu Sadiq Azodi,Prophet deliberately refrained from explaining the high virtues, lofty qualities and elevated status of Imam Ali to public fearing that lay Muslims would – as chritians did in the era of christ- would show exaggration in their reactions towards Imam Ali. In the process of historically quoting and requoting, ideas fluctuated between accepting or rejecting the veracity of current hadith, just like any other hadith in sunni writings. This hadith had some degrees of evolutions in the course of history too. As a result, a new text which carries anti-Rafezi implications. It is as follows <br />«یا علی، فیک مثل من عیسی، أبغضته یهود حتی بهتوا أِمه، و أحبته النصاری حتی أنزلوه المنزل الذی لیس له» <br />The current study adopts a text-proof analytical method and investigates the age, evidences and the method of transferrencefor this Hadith in the course of history in sunni and Shia writings. The current study then seeks <br />to identify the truthful factual quote and reconstruct the real mathods of requoting. It will also cast some useful insight on the reasons behind the prevelance of distorted hadith.یک از فضائل امیرالمؤمنین(ع) که در گذشته معروف بوده اما اکنون مغفول واقع شده است، مشابهت ایشان با حضرت عیسی(ع) است. طبق حدیثی که در منابع شیعه و اهلسنت از ابوصادق ازدی نقل شده است، پیامبر اکرم(ص) از خوف آنکه مردم نسبت به امیرالمؤمنین(ع) مشابه رفتار غلوآمیز مسیحیان نسبت به عیسی بن مریم(ع)، برخورد کنند، از بیان فضائل ممتاز و والای ایشان خودداری کردهاند. این حدیث در سیر انتقال میان روات مختلف اهل سنت، علاوه بر آنکه مانند دیگر احادیث، گاه مورد قبول و گاه مورد کتمان واقع شده، دچار تطوراتی نیز شده است که نتیجۀ آن، رواج نقل خاصی از حدیث، به عنوان یک متن ضدرافضی بوده است: «یا علی، فیک مثل من عیسى، أبغضته یهود حتى بهتوا أُمه، و أحبته النصارى حتى أنزلوه المنزل الذی لیس له». در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل متن-اسناد، به بررسی قدمت، سندها و نحوۀ انتقال این حدیث در شیعه و اهل سنت میپردازیم و تلاش میکنیم علاوه بر شناسایی متن اصیل حدیث، طرق اصلی نقل روایت را نیز بازسازی کنیم؛ در کنار آن به دلایل رواج متن تحریفیافته هم خواهیم پرداخت.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65338120180723Proving the rightousness of Imam Ali as the successor of prophet revealed in Surat al Maede using formal interpretation methodاثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) در سورۀ مائده با استفاده از روش «تفسیر ساختاری»831159116310.22034/jep.2018.91163FAبی بی زینب حسینیاستادیار، گروه الهیات، دانشگاه یاسوج، ایران.محسن برزمندکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیثJournal Article20190724Surat al Maede is among the longest ones revealed to the prophet of islam. it is also known as the last of revelations to the prophet of Islam.This Surat is repelete with multiple veses on authority and leadership, preaching and perfectness. Shia interpretation scholars bring these verses as proofs and quote them frequently to prove the rightousness of Imam Ali as the successor of prophet and the just leader of Muslims. However, there exists an incongruence between the verses prior to verse three and the verses following it. The verse prior to verse three is about consumption of un-Halal meat, the following verses talk about perfection of Islam as a religion. Interpretors attempted to address this seemingly incongruent placement of verse. Some scholars offered their solutions for these seemingly incongruent verse, such as discontinuity of revelation to prophet, scatteredness in revelation, irrelevance of the phrase “This day I have perfected for you your religion and completed My favor upon you”. The current study adopts a constructive interpretation <br />method and taps on the tools offered by this method seeking to solve this interpretation riddle. This study sets two gols: First, unveiling the seemingly incongruent parts of the verse on perfection of Islam, second presenting a new horizon on Surat al Maede depicting clearly the relationship between the verses and the issue of authority and leadership after prophet. Almighty Allah sought to emphasize on authority and leadership as the most imprortant blessing for the humankind. A blessing that overshadows all other blessings and is the key that unlocks the door to use other blessings. Almighty allah outlines the features of a qualified leader and defines the responsibilities of people towards a just leader. Although, no direct reference is made to the name of Imam Ali in these verse, one clearly understands that Juxtaposing these features and historical propositions remaining from the first century after Hijra clearly exhibits the rightousness of Imam Ali’s authority and leadership on Muslims of that era as the successor of prophet.سورۀ مائده یکی از سورههای بلند قرآن، و آخرین سورۀ نازلشده بر رسول خدا(ص) است. در این سوره آیاتی ازجمله آیات ولایت، تبلیغ و اکمال وجود دارد که مفسران شیعه برای اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع)، به آنها استناد میکنند. ناسازگاری سیاق پیشین و پسین آیۀ سوم این سوره (آیه اکمال)- که مربوط به گوشتهای حرام است- با مسئلۀ اکمال دین، مفسران را بر آن داشته که راهکارهایی برای حل این معضل تفسیری ارائه دهند؛ راهکارهایی مانند: عدم پیوستگی در صدور، پراکندگی در نزول، و یا معترضه بودن عبارت «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُم». در این پژوهش، با استفاده از روش «تفسیر ساختاری» و ابزارهای آن، راهکار علمی جدیدی در حل این معضل تفسیری ارائه میشود؛ راهکاری که نه تنها مسئلۀ ناسازگاری ظاهری سیاق را در آیه اکمال، برای نخستین بار میگشاید، بلکه نمای جدیدی از سورۀ مائده ارائه میکند، که ارتباط بین آیات با مسئلۀ ولایت روشنتر خواهد شد. در این سوره خداوند بر مسئلۀ ولایت به عنوان مهمترین نعمت برای جامعۀ انسانی تأکید کرده است، که سایر نعمات مادی و معنوی در پرتو آن قابلیت بهرهبرداری پیدا میکنند. خداوند در سورۀ مائده، ویژگیهای حاکم شایسته و وظایف مردم در برابر او را بیان میکند؛ تطبیق این ویژگیها با گزارههای تاریخی به جا مانده از سدۀ نخست هجری، خود مبین حقانیت ولایت امیرالمؤمنین(ع) است؛ هرچند نامی از آن حضرت در این سوره ذکر نشده است.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65338120180723Imam Hasan’s prophecy of reconciliation with Moavie: a revisit of Imam Hasan’s strategic policies towards Moavieامام حسن(ع) و پیشبینی صلح با معاویه: بازاندیشی سیاست راهبردی امام حسن(ع) در مواجهه با معاویه1171469116710.22034/jep.2018.91167FAمحمدرضا هدایت پناهدانشیار گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.Journal Article20190725Imam Hasan’s prophecy of reconciliation with Moavie: a revisit of Imam Hasan’s strategic policies towards Moavie it emenated from a deep and thorough understanding of Imam from the circumstances of Iraq in that era. This comprehensive undestanding pushed Imam to adopt a wholistic policy package from the beginning of his reign. Imam Hasan could well prophesy the defeat of Iraqi Muslims supporting him to the front opened in Sham (damascus) supporting Moavie. Aslo, Imam Hasan could discern the need to show military activity(military maneuver) to achieve long-term political purposes and to avoid a complete and irrepairable defeat later on. The view offered in the current study flatly contradicts the first view and compelements and <br />reforms the first one.صلح امام حسن(ع) نقطۀ عطفی در تاریخ تشیع، بلکه در تاریخ مسلمین است که از زوایای مختلف، مورد بررسی اندیشمندان قرار گرفته است. از سؤالات بنیادین راجعبه این واقعه این است که، آیا امام حسن(ع)برای صلح پیشدستی کرد یا معاویه؟ پاسخهای مختلفی برای این سؤال ارائه شده است. پاسخ نخست خواهان اثبات پیشدستی امام حسن(ع)برای صلح، از روی مخالفتشان نسبت به جنگ با معاویه و به طورکلی، مخالفت با سیاستهای امام علی(ع) است. پاسخ دوم بیانگر این است که جهاد با معاویه، برنامۀ اصلی و اساسی امام مجتبی(ع)بوده و پذیرش صلح، نه در ابتدای خلافت، بلکه موضوعی ناخواسته و تصمیمی برآمده از حوادث پیشآمده بوده است. در این تحلیل، نوعی غافلگیری و عدم تحلیل جامع و عمیق از اوضاع عراق نهفته است. به نظر میرسد هر دو پاسخ، متأثر از پیش فرضهای کلامی ارائه کنندگان است و با اشکالاتی روبهرو میباشد. میتوان این موضوع را به گونۀ سومی تحلیل کرد که مشکلات دو پاسخ پیشین را نداشته باشد و آن، براساس روش تبیین تاریخی واقعیتگرا خواهد بود. پاسخ سوم بیان میکند که روبهرو شدن با صلح، برآمده از غافگیری در برابر حوادث پیش آمده نبوده است؛ بلکه درخواست صلح، هرچند موضوعی پسینی است، اما با تحلیل عمیق و درست امام حسن(ع)از اوضاع و شرایط پیشین عراق، همراه بوده است و این تحلیل، آن حضرت را به یک راهبرد و استراتژی جامعی از ابتدای خلافت سوق داد که عبارت بود از پیشبینی عدم موفقیت جبهۀ نظامی عراق در برابر شام و در عین حال، ضرورت تحرک نظامی (مانور نظامی) برای جلوگیری از شکستی کامل و غیرقابل جبران و دستیابی به اهداف سیاسی بلندمدت. این پاسخ، کاملاً با پاسخ نخست در تضاد است و پاسخ دوم را تکمیل و اصلاح میکند.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65338120180723Analysis and study of inclusiveness and ambiguity of the term “Movla” in Ghadir hadithتحلیل و ارزیابی مناقشۀ اجمال و ابهام معنای «مولا» در حدیث غدیر1471729116910.22034/jep.2018.91169FAمحمد عشائریاستادیار، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.حامد دژآباددانشیار، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.معین معروفیدانشجوی کارشناسی ارشد، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.Journal Article20190725Few quotations are found in the course of history whose evidence is as strongly documented as the main part of Ghadir Hadith (...من کنت مولاه).The Hadith is a truthful, undeniable quote from the holy Prophet. Those who undermine the veracity of this hadith argue that it does not carry implications to the righteousness of Imam Ali as the successor of prophet. One of the arguments put forward is about the brevity and ambiguity of the term “movla”used in this hadith to refer to Imam Ali. The current study aims to explore multiple meanings <br />of the above-mentioned term and seeks to prove that on the basis of definite evidence, the term abosulutely and without an iota of doubt denotes guardianship and authority to lead. Then, the current research <br />assumes that the evidences presented are insufficient and attempts to attribute other meanings to the term and prove righteousness of Imam Ali as the successor of prophet based on the other denotations and <br />connotations of the term. This research moves on to argue, should there still remain brevity and ambiguity, two solutions need to be accepted. First attributing two meanings to the term and second performing <br />practical principles. It is hereby proved that Ghadir Hadith specifically implies the righteousness of Imam Ali as the successor of prophet beyond any reasonable doubt, and there is no way to bring it under question. Although there has been some vain attempts to distort the historical evidences of the hadith, the line of reasoning for the opposite camp has more ground and solidity.کمتر گزارشی در طول تاریخ میتوان یافت که نقل آن به اندازۀ فراز اصلی حدیث غدیر (من کنت مولاه...) یقینی و غیرقابل انکار باشد. از همین رو، بیشتر کسانی که در پی انکار آن هستند، دلالت این حدیث بر امامت امیرالمؤمنین(ع) را مورد اشکال قرار میدهند. یکی از این اشکالات، ادعای اجمال و ابهام در این حدیث به سبب تعدّد معنای واژۀ «مولا» است. این نوشتار، نخست با تحلیل لغوی واژۀ «مولا» در حدیث غدیر، درپی اثبات آن است که با وجود قرائن فراوان، دلالت واژۀ «مولا» بر معنای «سرپرستی» آشکار است. سپس با فرض ناکافی بودن آن دلائل، و حمل واژه بر معانی دیگر، به اثبات امامت خواهد پرداخت. در پایان، با فرض باقیماندن اجمال و ابهام حدیث، با ارائۀ دو راه حل مورد پذیرش طرف مقابل، که عبارت است از حمل واژه بر هر دو معنا و اجرای اصول عملیه، ثابت میکند که هیچ راهی برای نپذیرفتن دلالت حدیث غدیر بر امامت امیرمؤمنان(ع) وجود ندارد. با توجه به اینکه مخالفان سعی در مخدوش نمودن قرائن تاریخی دارند، این روش استدلال، از استحکام بیشتری برخوردار است.بنیاد فرهنگی امامتامامت پژوهی2588-65338120180723A critique of Ibn-temie’s insightful and confirmatory perspective on the virtues of Ahl-ul-Beit (PBUT)نقد ادعای «وجود نگاه اجلالی و تثبیتی ابنتیمیه به فضائل اهلبیت(ع)»1732039117010.22034/jep.2018.91170FAرسول چگینیدانشپژوه سطح چهار حوزه علمیه قم، قم، ایران.0000-0002-8661-6580مهدی فرمانیانعضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، قم، ایران.Journal Article20190725An article was earlier published to counter the argument that Ibn Teimie was rather prejudiced and erroneous towards Ahl-ul-Beit and their virtues, wherein a different and rather unrealistic interpretation of his character was presented. In that article, Ibn-Teimie was depicted as a scholar possessing an insightful and confirmatory look towards the virtues of Ahl-Ul-Beit. He is also presented as believing in Ahl ul Beit’s nobility, scientific and religious authority, immaculateness, sole integrity and honesty. With due regard to the fact that a thorough understanding of a person’s character is only possible through a comprehensive look at the quotes and deeds he left behind, the same truth holds for ibn teimie. To understand his character all of his writings and works must be brought under careful scrutiny. There are direct quotes from ibn temie that stand in sharp contrast to what the researcher of the mentioned article argued. Prejudice, lack of comprehensiveness of the author’s understanding, incomplete and erroneous references and ignorance of the stance of the sunni scholars towards the ideas of ibn temie are but some of the critical issues that bring the article under question and undermine its line of reasoning.در مقالهای که با هدف پاسخ به ادعای اجحاف و تقصیر ابن تیمیه نسبت به جایگاه و فضائل اهلبیت(ع) منتشر شده، قرائتی متفاوت و غیرواقعی از شخصیت ابنتیمیه ارائه شده است. در آن مقاله، ابنتیمیه چنین معرفی شده است که دارای نگاه اجلالی و تثبیتی به فضائل اهلبیت(ع) بوده و بر موالات، مرجعیت علمی، طهارت و نزاهت انحصاری ایشان، باور داشته است. با توجه به اینکه بازشناخت یک شخصیت جز با جامعنگری به اقوال و کردار آن شخص محقق نمیشود، برای آشنایی با ابنتیمیه باید همۀ تألیفات او را از زیرچشم گذراند. تصریحات فراوانی که در کتابهای ابنتیمیه وجود دارند، با ادعای نویسندۀ مقالۀ مزبور در تعارض است. یکجانبه نگری، جامع ومانع نبودن برداشت نویسنده، استنادات ناقص و چشم پوشی نسبت به فهم اندیشمندان اهل سنت از سخنان ابن تیمیه، مهمترین نقدهایی است که این مقاله را به چالش میکشد.