2024-03-29T16:43:36Z
https://jep.emamat.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7508
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
سخن سردبیر
2011
09
23
2
3
https://jep.emamat.ir/article_60052_6dd12bb76ba584d78c4b451eeeba8fea.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
همراه با امامت پژوهان گفتگو با حجة الاسلام سید علی شهرستانی دام عزه
2011
09
23
7
33
https://jep.emamat.ir/article_60053_629adbd778b409196af4aec60e021581.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
دلالت آیه مباهله بر خلافت بلافصل امیر المؤمنین
سید علی
میلانی
اصغر
غلامی
در این نوشتار ابتدا داستان مباهله را به صورت اجمالی به نقل از سید بن طاووس رحمه الله مطرح می کنیم، سپس اندکی درباره واژه «مباهله» بحث خواهیم کرد و پس از آن به معرفی رُوات حدیث مباهله از طبقه صحابه و تابعین و دوره های مختلف تا اعصار متأخر می پردازیم. آن گاه نصوص حدیث را مطرح و بررسی خواهیم کرد و بعد از بیانی کوتاه درباره سند احادیث، بحث را با بررسی تحریفات صورت گرفته در روایات پی می گیریم.
2011
09
23
37
75
https://jep.emamat.ir/article_60054_c15870585a1b184fcaf36154ab363a4d.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
خلافت و نسبت آن با قرابت و صحبت (بازخوانی حکمت 190 نهج البلاغه)
محدثه
خسروی
حکمت 190 نهج البلاغه به دو گونه نقل شده است. در چاپ محمد عبده و صبحی صالح این گونه آمده است:« وا عجباه! أ تکونُ الخلافة بالصَّحابة و القَرابة؟»و در تصحیح فیض الاسلام و نسخة ابن ابی الحدید، این گونه آمده است:« وا عجبا! أ تکونُ الخلافةُ بالصحابة و لا تکون بالصحابة و القرابة؟!»« وا عجبا، أن تکونَ الخلافة بالصحابة و لا تکون بالصحابة و القرابة!»[1]در سال های اخیر، بحث و جدل هایی درباره این حکمت نهج البلاغه درگرفته و اتّهام تحریف و دست اندازی در تصحیح متون مطرح شده است که در این مقاله به برخی از آنها خواهیم پرداخت. قصد آن داریم که با بررسی اسباب صدور کلام از امام علی علیه السلام و جمع کردن نقل های متفاوت آن، قول صحیح را ترجیح دهیم. این متون، اولاً، قابل بحث سندی نیستند (چون هیچ یک سند ندارند)؛ ثانیاً یک متن، حتی اگر سند صحیح هم داشته باشد، نباید از حیطة نقد متن خارج شود.
2011
09
23
77
94
https://jep.emamat.ir/article_60055_fb821b0a9f6201a0c100b54c2c57e9da.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
ضرورت معرفت امام
حیدر
مظفری
در این اثر مطالبی درباره معرفت و شناخت امام به نگارش درآمده که در نظام معرفتی، دینی و عملی و نیز نمادهای اجتماعی مسلمانان جایگاه مهمی دارد براین اساس است که دانشمندان شیعه و سنی در اصل مسأله لزوم معرفت امام، تقریباً اتفاق نظر دارند و تنها در ادلّه و حدود آن اندک تفاوتهایی وجود دارد؛ چنانچه ما در پی جویی این مسئله، بحث را در دو محور جدا گانه از دیدگاه شیعه وسنی مورد بررسی قرار دادیم و نتیجه گرفتیم که اهل سنت به این مسئله با نگاهی تاریخی و ضرورت های اجتماعی نگریسته است؛ اما امامیه برخلاف اهل سنت، مسئله معرفت و شناخت امام را بسیار مهم تلقی کرده و با استناد به منابع دینی و اعتقادی مورد بررسی قرار داده است. در تبیین این بحث به طور مفصّل به اصل این مسئله و نیز حدود و مراتب معرفت امام، با ادلّه از عقل و نقل، پرداخته شده است.
2011
09
23
95
111
https://jep.emamat.ir/article_60056_4eb8f4e5db1d3dd9876c46c6fb9b4fa2.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
امام و قوای بصری
اتان
کولبرگ
ابوالفضل
حقیری قزوینی(مترجم)
اتان کولبرگ[2]، پژوهش گر، شیعه شناس معروف و پر اثر و استاد معاصر دانشگاه عبری اورشلیم در اسرائیل است که مدرک دکترای خود را از دانشگاه آکسفورد انگلستان، با تز دکترا با عنوان نگرش تشیع امامی به صحابة پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم ، دریافت کرد.مقالة زیر با عنوان «امام و قوای بصرى»، یکی از نوشته های اوست که گرچه ممکن است صرفاً مقاله ای گزارشی در مورد یکی از توانایى های امام در امامت شیعی باشد؛ اما ـ همان گونه که خواهیم دید ـ پاورقى های مفصل و متنوع او در این مقاله و مراجعة او به منابع فراوان متنوعی چون: علل الشرائع صدوق، مناقب ابن شهرآشوب، کامل الزیارات ابن قولویه، اکمال الدین صدوق، المختصر حلی، الخرائج و الجرائح قطب راوندی، بصائرالدرجات صفار قمى، الاحتجاج طبرسی، دلایل الإمامة طبری، اثبات الهداة عاملی، تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام ، تفسیر عیاشی، تفسیر صافی فیض، تفسیر علی بن ابراهیم قمی، کافی کلینی، بحارالانوار مجلسی، رسائل شریف مرتضی، الاختصاص مفید، مرآةالعقول مجلسی، تفسیر البرهان بحرانی و دیگر منابع نشان مى دهد که تا چه حد و با چه دقتى، حتی در موضوعی جزئی به مطالعه و بررسی و مرور منابع، از جمله منابع شیعی پرداخته است.
2011
09
23
113
146
https://jep.emamat.ir/article_60057_30ac94a00cbf05749a8ccb845ea086c7.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
بررسی مفهوم امامت در خطابه غدیر
علیرضا
فرجپور
2011
09
23
149
175
https://jep.emamat.ir/article_60058_5dd9d07fe8bdfe2c23bdf1b177d5974b.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
بازخوانی سوره مائده به دنبال چهره نفاق
مسعود
شکوهی
2011
09
23
177
189
https://jep.emamat.ir/article_60059_f96c6de69021edeee9b59d38b739531c.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
غــدیرخـم در آثار پژوهشى انگلیسى زبان غرب
محمدمقداد
امیری
2011
09
23
191
250
https://jep.emamat.ir/article_60060_031079c9cbfddead80a14111fb7df2fe.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
باورداشت مهدویت در خطبه غدیر
امین
خوشرفتار
درباره امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) روایاتی از پیامبر بزرگوار اسلام و ائمه اطهار علیه السلام وارد شده که اهمیت و ضرورت بحث مهدویت را ـ از همان سالهای نخستین ظهور اسلام ـ میرساند. یکی از اخبار مهمی که از جانب نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم به دست ما رسیده است، بیان صفات و ویژگیهای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در خطبة غدیر است؛ آن هم با عباراتی زیبا و در زمانی حساس که بحث انتساب امیرالمؤمنین علیه السلام مطرح بود. این نوشتار بر آن است تا با بهرهگیری از آیات قرآن کریم و اخبار اهل بیت علیه السلام این عبارات را (که حدود بیست و یک عبارت است) شرح دهد. در این شرح، هم به ظرافتهای واژگانی و هم به معنای کلی عبارات ـ با در نظر گرفتن آیات و احادیث ـ توجه شده است.
2011
09
23
251
292
https://jep.emamat.ir/article_60061_afcafbb717d6218abc6101765677b0fd.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
امامت غدیر در سوره انشراح
محمدباقر
انصاری
2011
09
23
293
302
https://jep.emamat.ir/article_60105_25243604e5797bf32fb6f2dd22a27195.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
مقایسه فهم سنتی و جدیداز تقدس الگوهای دینی
محسن
فیض بخش
2011
09
23
305
325
https://jep.emamat.ir/article_60062_9e69d08e26c407681f5a22051dbcba10.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
الصراط المستقیم إلى مستحقی التقدیم
2011
09
23
329
344
https://jep.emamat.ir/article_60063_9ca4de1751696c211538b4f9d4001371.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
اقرار الصحابه اثری گرانمایه از سده ششم هجری
عبدالله
غفرانی
یکى از صدها تألیف نفیس شیعى در پیرامون فضایل و مناقب امیر مؤمنان، حضرت على علیه السلام ، که خوشبختانه پس از چندین سده از گزند حوادث مصون مانده و نسخهاى از آن، هرچند با افتادگىهایی، به دست ما رسیده ـ کتاب ارزنده و کممانند اقرارالصحابه، تصنیف ابوعبدالله، محمد بن جعفر مشهدى حائرى است. این کتاب، به سبب کم شمار بودن نسخههای آن، از دسترس محدّثان و گردآورندگانِ اخبار، از جمله علامه محمد باقر مجلسى، شیخ حرّ عاملى، بیاضى و سیّد هاشم بحرانى دور مانده، و ازهمین روى کتابشناسان و شرح حال نگاران شیعى همچون سیّد محسن امین عاملى و علاّمه شیخ آقابزرگ تهرانى با آن آشنا نبوده و هیچ آگاهىاى از آن در موسوعههاى خود: اعیان الشیعة، الذریعة و طبقات اعلام الشیعة نیاوردهاند. حتّى اینکه کتابشناسان متقدّم از قبیل شیخ منتجبالدین رازى و ابنشهرآشوب مازندرانى اطّلاعى از آن نداشته، با آن آشنا نبودهاند.
2011
09
23
345
350
https://jep.emamat.ir/article_60071_c2cd290c909e2715064203166de45b99.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
معرفی کتاب: خطبه غدیر و اثری گرانبها : نورالامیر فی تثبیت خطبه الغدیر
حسین
شانه چی
2011
09
23
352
355
https://jep.emamat.ir/article_60072_9af96ade114346038631d876b2254305.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
همایش ها
بهروز
حسین پور
2011
09
23
356
359
https://jep.emamat.ir/article_60074_b5ce51bdb7571cbef28e3f529589629f.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
تازه های نشر
2011
09
23
360
365
https://jep.emamat.ir/article_60075_d5066bd50c9fff878de1bfa35df3e294.pdf
امامت پژوهی
2588-6533
2588-6533
1390
1
3
مقاله نامه امامت پژوهی
محمدامین
ربانی
2011
09
23
366
378
https://jep.emamat.ir/article_60076_51fc07feb1579e10a49fc95ae586a485.pdf