TY - JOUR ID - 162377 TI - بازخوانی مولفه های «امامت شناسی» درجریان کلامی-عقلی مدرسه حله JO - امامت پژوهی JA - JEP LA - fa SN - ‪2588-6533 AU - اسفندیاری, موسی AD - بنیاد فرهنگی امامت Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 2 SP - 171 EP - 202 KW - "عصمت" KW - "علم امام" KW - "نص" KW - "افضلیت" KW - "علامه حلی" DO - 10.22034/jep.2022.234140.1188 N2 - برای بدست آوردن اندیشه امامت در یک مدرسه‌ی کلامی، باید میراث بجای مانده‌ از آن مدرسه را در سه حوزه‌ی «چیستی امامت»، «صفات امام» و «راه تعیین وشناخت امام» که تحت عنوان «امامت شناسی» نامگذاری می شوند، مورد بررسی قرار داد.جریان کلامی، عقلی مدرسه حلّه که بر پایه‌ی اندیشه‌ی سدیدالدین حمّصی ومتاثر از مبانی سیدمرتضی و معتزله متاخر شکل گرفت، در طی سه قرن با ورود اصطلاحات و براهین فلسفی توسط محقق طوسی، وتوسعه دلایل عقلی توسط ابن میثم بحرانی، و بهره گیری از دلایل نقلی در کنار براهین عقلی توسط علامه حلّی و فاصل مقداد به کمال خود رسید. آنچه در این مقاله با روش کتابخانه ای بدست آمده این است که درحوزه «چیستی امامت» همان مبانی حمّصی با توسعه و تعمیق بیشتر ارائه گردید و درحوزه «صفات امام» دلایل عقلیِ ضرورت صفات، توسط ابن میثم بحرانی افزایش یافت وعلامه حلّی و فاضل مقداد با استفاده از دلایل نقلی براهین دیگری نیز اقامه کردند. درحوزه «راه تعیین و شناخت امام» بزرگان این جریان نصّ ومعجزه را تنها راه شناخت امام دانسته و با براهین متعدد به نقد نظریه‌ی انتخاب (اهل سنت) و دعوت (زیدیه) پرداخته اند. UR - https://jep.emamat.ir/article_162377.html L1 - https://jep.emamat.ir/article_162377_e456511a65ce44196877ec2213d6a9ee.pdf ER -