TY - JOUR ID - 111717 TI - واکاوی مقارنۀ امامت با نبوت تبلیغی JO - امامت پژوهی JA - JEP LA - fa SN - ‪2588-6533 AU - کرد فیروزجایی, اسدالله AU - آهنگری کیاسری, قربان AD - استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) AD - سطح چهار رشته فقه و اصول از پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 1 SP - 129 EP - 146 KW - امامت KW - نبوت تبلیغی KW - امام KW - انبیا KW - وحی DO - 10.22034/jep.2020.184671.1074 N2 - نبوت، رسالتی الهی برای هدایت و راهنمایی انسان‌ها است که دو نوع تشریعی و تبلیغی دارد و هر دوی آن خاتمه یافته است. شیعۀ امامیه معتقد است پس از خاتمیت، امام با نصب الهی جانشین نبی شده و به هدایت و راهبری مردم همت می‌گمارد. باور به وجود امامت پس از خاتمیت، شبهۀ «نقض خاتمیت» را به دنبال دارد. اثبات تفاوت بین نبوت تبلیغی و امامت می‌تواند این شبهه را برطرف کند. از­این­رو، پرسشی مطرح می‌شود که آیا نبوت تبلیغی و امامت از حیث کارکرد و رسالت، با هم تفاوت دارند یا خیر؟ جستار پیش ‌رو بر آن است که با ابزار کتابخانه‌ای و روش تحلیل و سنجش داده‌ها، به بررسی تطبیقی کارکرد این دو منصب الهی بپردازد. نتیجۀ به­دست­آمده حاکی از این است که عمدۀ کارکردهای نبوت تبلیغی، تبلیغ شرایع گذشته و تحکیم حاکمیت نبیِّ صاحب­شریعت و ارائۀ طریق است، اما امام علاوه بر این کارکردها، مسئول تحقق­بخشیدن به دستورات الهی و تشکیل حکومت دینی و نفوذ در نفوس مستعده در راستای هدایت تکوینی است. UR - https://jep.emamat.ir/article_111717.html L1 - https://jep.emamat.ir/article_111717_0ff1b962d17a86e71459cc7e41d1926e.pdf ER -