بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
7
2
2017
09
23
تبیین مقام اصطفاء حضرت زهرا(ع) با تکیه بر آیات و روایات
7
33
FA
سید علی
احمدی فروشانی
مدیر گروه علمی مرکز تخصصی تبلیغ، قم، ایران.
saahmadi110@yahoo.com
10.22034/jep.2017.88391
براساس آیات و روایات اهلبیت (ع) و روایات مشترک بین شیعه و اهل سنت، اهلبیت پیامبر(ص) از سوی خداوند به مقام «اصطفاء» نائل شده و با این مقام معرفی شدهاند. این معرفی از جانب خدا، گاه در قرآن -مثل آیات «مباهله»، «تطهیر»، «اصطفاء حضرت مریم» و «وراثت کتاب» و سورههای «کوثر» و «انسان»- صورت گرفته و گاه از زبان رسول خدا(ص)-در قالب احادیثی همچون «ثقلین»، «سفینه»، «رضا و غضب حضرت زهرا(ع)» و «بضعة منی»- بوده است. آیات و روایات، همه گویای این مطلباند که اهلبیت(ع)، ازجمله حضرت زهرا(ع)، برگزیدهٔ خداوند و مصطفای اویند. این موضوع از جهت بیان جایگاه حضرت زهرا(ع) در عالم وجود و برگزیدگی وی از سوی پرودگار در برابر همسران و زنان پیامبر(ص) و دیگر زنان عصر خویش، اهمیت آشکاری دارد.
حضرت زهرا(ع),اصطفاء,علم,عصمت,حجیت,افضلیت
https://jep.emamat.ir/article_88391.html
https://jep.emamat.ir/article_88391_f7c64d293056badbc34880340e5c4ed3.pdf
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
7
2
2017
09
23
تحلیلی از تفسیر حدیث غدیر به «دوستی» و پیامدهای آن، با تأکید بر منابع اهل سنت
35
60
FA
سید محمد
یزدانی
0000-0001-9068-2997
دانش آموختۀ درس خارج حوزۀ علمیه قم،پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی، قم، ایران.
smyazdani110@gmail.com
عز الدین
رضا نژاد
دانشیار و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی
rezanejad39@yahoo.com
10.22034/jep.2017.88395
پژوهش حاضر با هدف تبیین پیامدهای برداشت «دوستی» از حدیث غدیر، که مختار اهل سنت است، به تحلیل و بررسی این دیدگاه پرداخته است. این نوشتار که از سنخ توصیف و تبیین است، با بهرهگیری از روش کیفی، در صدد پاسخ به این پرسش است که پذیرش تفسیر «دوستی» از حدیث غدیر، چه پیامدها و تأثیراتی بر اعتقادات پذیرندگان خواهد داشت؟ با مطالعۀ منابع اهل سنت، درمییابیم که بسیاری از مسلمانان، نهتنها امیرمؤمنان را دوست نداشتهاند، بلکه به خانهاش حمله کرده، با ایشان جنگیدهاند و تا هشتاد سال پس از شهادتش، به او ناسزا میگفتهاند. مستند به همین منابع باید گفت که، جنگ با امیرمؤمنان؟ع؟->، بغض نسبت به ایشان و فحاشی به او، پیامدهایی همچون نفاق، فسق و جهنمیشدن و عدم عدالت صحابه، که اساس مذهب مخالفان شیعه است، را درپی دارد.
دوستی,مولا,ولایت,حدیث غدیر,بغض امیرمؤمنان(ع)
https://jep.emamat.ir/article_88395.html
https://jep.emamat.ir/article_88395_9c9e5746de0308101383df42dfd1735a.pdf
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
7
2
2017
09
23
بررسی آراء عبدالوهاب فرید تنکابنی و سید ابوالفضل برقعی در نقد عقیدۀ رجعت
61
106
FA
سید علی
محمد طبسی
دانش آموخته درس خارج حوزۀ علمیه قم، پژوهشگر مؤسسۀ فرهنگ جعفری (ع)، قم، ایران.
seyedmohammad.t.h@gmail.com
10.22034/jep.2017.88392
رجعت یکی از ضروریات مذهب تشیع بوده و ادلۀ فراوانی بر حقّانیت آن وجود دارد. کتب و مقالات متعددی از صدر اسلام تا به حال، با بهرهمندی از آیات، روایات و تحلیلهای عقلی، به نقد و یا اثبات این نظریه پرداختهاند. اهل سنت و سلفیهای ایرانی، رجعت در امت اسلام را نپذیرفتهاند و اعتقاد به آن را غلوآمیز میپندارند و در ردّ امکان آن، به آیاتی از قرآن استناد میکنند و اکثر روایات این باب را مجهول، مرسل و ضعیف میپندارند. بزرگان شیعه در اثبات امکان و لزوم تحقّق رجعت، به <strong>آیات قرآن </strong>استناد می کنند و اکثر روایات مربوط به رجعت را صحیح دانسته و از آنها تواتر را برداشت میکنند. در میان سلفیهای ایرانی، عبدالوهاب فرید تنکابنی و سید ابوالفضل برقعی، اشکالات متعددی را بر عقیدۀ رجعت مطرح کردهاند. نگارنده بر آن است تا با محوریت آیات قرآن و روایات تفسیری، به نقد و بررسی شبهات وارده در کتاب <em>«اسلام و رجعت»</em> اثر عبدالوهاب فرید تنکابنی و بخشهایی از کتاب <em>«بررسی علمی در احادیث مهدی</em>» <em>و«تابشی از قرآن»</em> اثر سید ابوالفضل برقعی بپردازد.
رجعت,سلفیگری ایرانی,سید ابولفضل برقعی,عبدالوهاب فرید تنکابنی
https://jep.emamat.ir/article_88392.html
https://jep.emamat.ir/article_88392_ee92c5a78cc713e69155d1693520841a.pdf
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
7
2
2017
09
23
بررسی گزارۀ «لا تجتمع اُمتی علی الضلالة» و جایگاه آن در اصل امامت
107
138
FA
سعید
توکلی زاده
دانشجوی دکتری کلام امامیه، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران.
saeed.tavakkoli.zadeh@gmail.com
محمدتقی
شاکر
استادیار، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
14mt.shaker@gmail.com
10.22034/jep.2017.88398
مقولۀ امامت، افزون بر کشاکشهای عینی، خاستگاه تضارب انگارهها در تطبیق آموزههای اسلامی بر مصادیقی خاص نیز شده است. در این میان، استناد به واژگانی شکلیافته در بستر این تحولات، زمینۀ مشروعیتبخشی به یک نگاه را مطالبه کرده است. دعوی متزلزل اجماع اهل مدینه بر خلافت فردی خاص، نیازمند مبنایی شرعی بر حجیت بود که از مهمترین ادلۀ اثبات این انگاره، متن «لا تجتمع اُمتی علی الضلالة» دانسته شد. نقل معروف دیگر، یعنی «لا تجتمع اُمتی علی الخطأ» در هیچیک از مجامع و منابع کهن حدیثی سنی و شیعه مشاهده نمیشود. هدف اصلی نگاشتۀ حاضر، که با روش توصیفی - تحلیلی سامان یافته، بررسی سندی و تبیین چیستی دلالت این دسته از متون است. برآیند این واکاوی بیانگر ضعف سندی تمام نقلهای این خبر در منابع عامه و خاصه است. جبران ضعف سندی با راهکار تواتر معنوی، افزون بر دوربودن، مخالف با کمیت روایات متضمن حجیت اجماع است. افزون بر کندوکاو در سند، به لحاظ دلالت به نقد متنمحور با دو ملاک ادلۀ عقلی و ادلۀ نقلی پرداخته شده است. احتمال خوانشهای سازگار با متن، تأویل آن را به تفسیری مخالف با عقل و نقل ناسازگار میسازد. برآیند بررسی اشکالهای سندی و دلالی، اصلِ جایگاه معصوم در عدم اجماع بر گمراهی در صورت اتفاق تمامی امت را اثبات و نقطۀ ثقل شکلنیافتن ضلالت را، حضور معصوم مینمایاند.
اجماع,معصوم,امت,امام
https://jep.emamat.ir/article_88398.html
https://jep.emamat.ir/article_88398_34ec72a15fc71f51498651f0d0e8805a.pdf
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
7
2
2017
09
23
بررسی دلایل ناصبی بودن ابنتیمیه با تکیه بر آثار وی، و دیدگاه علمای اهل سنت پیرامون ناصبی بودن او
139
175
FA
حبیب
عباسی
دانش آموخته درس خارج حوزه علمیه قم،مدیر گروه نقد وهابیت موسسه آموزش عالی خاتم النبیین
ha4944031@gmail.com
10.22034/jep.2017.88393
تحقیق حاضر با هدف تبیین دلایل و قرائن ناصبی بودن ابنتیمیه با تکیه بر دیدگاههای وی در کتب و آثارش انجام گرفته است. با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از روش اسنادی ثابت میشود که ابنتیمیه حرانی در موارد زیادی در کتب و آثار خود به ویژه کتاب «<em>منهج السنة</em>»، به انکار و تضعیف و تحریف فضائل و تنقیص جایگاه اهل بیت(ع) به ویژه حضرت علی(ع) اقدام کرده است. با اثبات این یافتهها، پژوهش به این نتیجه میرسد که ابنتیمیه حرانی به طور آشکار به دشمنی با اهل بیت(ع) پرداخته است و براساس روایت نبوی -که دشمنی با حضرت علی(ع) را ملاک منافقبودن دانسته- و تعریف علمای اسلامی از نصب -که همانا اعتقاد و تدین به بغض و دشمنی با حضرت علی و اهلبیت ایشان است- ابنتیمیه شخصیتی ناصبی میباشد و بر اندیشمندان اسلامی لازم است مسلمانان را نسبت به استفاده از آثار و آرای او بر حذر دارند.
عداوت با اهلبیت,ناصبی بودن,ابنتیمیه حرانی,منهاج السنة
https://jep.emamat.ir/article_88393.html
https://jep.emamat.ir/article_88393_d8bc3f5a09ff9bd989e5dd30f5e870f9.pdf
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
7
2
2017
09
23
واکاوی منهج میرحامدحسین در نقد و بررسی تواتر احادیث در کتاب عبقات الانوار
177
214
FA
سعید
چهره نما
دکترای کلام اسلامی دانشگاه قم، قم، ایران.
sae.chehr@gmail.com
10.22034/jep.2017.88431
بیشک کتاب «<em>عبقات الانوار</em>»، اثر علامه شهیر میر حامدحسین لکهنوی، به عنوان ردیهای قویم بر بخشهایی زیادی از فصل امامت کتاب «<em>تحفۀ اثنی عشریه</em>»، یکی از آثار ارزشمند کلامی در حوزه امامتپژوهی به شمار میرود و حاوی مطالب ارزشمندی است که پیگیری نظام حاکم بر احتجاجات و استدلالهای آن، راهگشای محققین در این حوزه خواهد بود. اتصاف به وصف تواتر، به دلیل حصول نتیجۀ قطعی و علمآور آن، معیاری اساسی در سنجش اعتبار احادیث اعتقادی به شمار میآید. ازاینرو، بررسی روشها و انگیزههای نفی صحت و تواتر این احادیث از سوی منکران، و به تبع آن، واکاوی روشهای صاحب <em>عبقات</em> در دفع این اعتراضها و شبهات -در قالب پیگیری شرایط و موانع تحقق تواتر یک گزاره بر پایۀ آثار اعلام عامه- و نیز بهکارگیری راهکارهایی جهت اثبات تواتر این روایات، در کتاب فخیم <em>عبقات الانوار</em> محور مباحث این تحقیق را به خود اختصاص داده است.
روششناسی,عبقات الانوار,میر حامدحسین,تحفۀ اثنی عشریه.177
https://jep.emamat.ir/article_88431.html
https://jep.emamat.ir/article_88431_b4218acd6d16aec194f5564c708e53a1.pdf