%0 Journal Article %T جایگاه امامت باطنی از دیدگاه بریلویه %J امامت پژوهی %I بنیاد فرهنگی امامت %Z ‪2588-6533 %A فرمانیان, مهدی %A خسروی, عباس %D 2019 %\ 12/22/2019 %V 9 %N 2 %P 131-160 %! جایگاه امامت باطنی از دیدگاه بریلویه %K بریلویه %K علی(ع) %K ولایت و امامت باطنی %K خلافت ظاهری %K سنی دوازه‌امامی %R 10.22034/jep.2021.195573.1093 %X بریلویه برای امامان دوازده‌گانۀ شیعه قائل به خلافت و ولایت باطنی هستند و معتقدند که علی(ع) به ‌عنوان اولین امام و خلیفۀ باطنی است و بعد از آن حضرت، یکایک امامان تا امام مهدی(عج) خلفای باطنی می‌باشند. از دیدگاه بریلویه، تعیین امامت و خلافت باطنی، انتصابی است و مردم در تعیین امام و خلیفۀ باطنی، نقشی ندارند و انتخاب ایشان از سوی خداوند متعال است؛ اما در خلافت ظاهری، قائل به انتخابی­بودن خلیفه و امام هستند و انتخاب امام را بر عهدۀ مردم می‌دانند. بریلویه برای امام باطنی شاخصه‌هایی نظیر: علم، علم غیب، افضلیت، شجاعت، کرامت، تصرف و غوثیت، بیان کرده‌اند. نگارنده در این نوشتار با بهره­گیری از روش توصیفی - تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه‌ای، به بررسی جایگاه امامت باطنی از دیدگاه بریلویه پرداخته و به این نتیجه رسیده است که آنان در این زمینه، دارای اشتراکات فراوانی با مذهب شیعه هستند. %U https://jep.emamat.ir/article_122113_63c4fcef188895cb7e349f18069649bf.pdf