per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2013-12-22
3
12
9
16
59897
Original Article
پروندۀ علمی «بشارت به ائمۀ اثناعشر»
no
محمد قندهاری
ghandehari@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
https://jep.emamat.ir/article_59897_4c42b3cfb9a368f6ded5b77f5fa3b825.pdf
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2013-12-22
3
12
17
55
59906
Original Article
دوازده امام در تورات؛ نگاهی نو به بشارت ابراهیم درسفر پیدایش
Twelve Imams in Torah:
A New approach to the Ishmael Promise
هادی علی تقوی
h.taghavi@ut.ac.ir
1
محمد قندهاری
ghandehari@ut.ac.ir
2
محسن فیض بخش
feyzbakhsh@ut.ac.ir
3
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
یکی از پرسش های مربوط به آیات 17: 18 و 17: 20 از سفر پیدایش تورات، این است که آیا این آیات را می توان اشارت و بشارتی به پیامبر اسلام و دوازده امام شیعیان دانست؟ با تأملی دقیق در دعای ابراهیم برای فرزندش اسماعیل علیهما السلام (پیدایش 18: 17) و نیز نحوۀ استجابت الهی (پیدایش 20: 17) می توان ادعا کرد که خداوند به ابراهیم علیه السلام بشارت داده که امامت را در پیامبر اسلام و دوازده امام از نسل اسماعیل علیهم السلام قرار دهد. از سویی با توجّه به قرائن درون متنی و برون متنی ای که نشان می دهد مقصود از «مئود مئود»، پیامبر اسلام است و از سوی دیگر، با ریشه شناسی واژه «ربّی» و هماهنگی آن با مفهوم «امام»، می توان نشان داد که دوازده ربّانی در آیه 17: 20، اشاره ای به دوازده امام شیعیان دارد. هم چنین، هماهنگی ریشه شناختی نام های برخی از دوازده امام با شماری از نام هایی که به عنوان اسامیِ فرزندان اسماعیل در آیات 25: 13_ 15 ذکر شده است، ادّعای پیش گفته را تقویت می کند.
One of the questions concerning Gen 17: 18 and 20 is whether these verses could be regarded as a promise of the arrival of Muḥammad and the Twelve Shīʿī Imams. According to Abraham’s prayer for his son, Ismael (17: 18), and the way in which it was divinely fulfilled (17: 20), it may be claimed that God promised to Abraham that He will assign “Imamate” to Muḥammad and the Twelve Imams, descendants of Ishmael. This Interpretation is based on the analogy between the term “Rabbī” in Gen 17: 20 and the concept of “Imam” in Shīʿī Islam, as well as some pieces of evidence supporting that Muḥammad is the very referent of “דואמ דואמ” (Me’od Me’od). Furthermore, concordance in etymological study among the names of some of Twelve Shīʿī Imams and those of Ismael’s children in the Gen 25: 1315-corroborates the claim.
https://jep.emamat.ir/article_59906_44fb55b041196f6deb2f8415521704b9.pdf
بشارات سفر پیدایش از عهد عتیق
بشارت فصل هفدهم سفر تکوین
مئودمئود
ربّانی
دوازده امام
امامان از نسل اسماعیل
امامت در تورات
the Ishmael Promise in Genesis 17
Me’od Me’od
Rabbī
Twelve Imams
descendants of Ishmael
Imamate in Torah
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2013-12-22
3
12
57
88
59907
Original Article
رمزگشایی از تشبیه عددی ائمه به نقبای بنی اسرائیل: «در حد یث نبوی کعدة نقباء بنی اسرائیل»
Decoding the Numerical Analogizing
of Imams to the Chieftains (naqīb) of
Israelites, in the Prophetic Tradition:
"ka iddat-e nuqabā'-e bani Israel"
امیررضا حقیقت خواه
ahaqiqatkhah@gmail.com
1
محمدرضا معینی
moini.m.reza@gmail.com
2
دانشگاه تهران
این مقاله به بررسی روایات تشبیه اوصیای پیامبر اکرم صل الله علیه وآله به نقبای بنی اسرائیل و همچنین امکان وجود معنایی فراتر از تساوی عددی برای این روایات، پرداخته و درصدد پاسخ به این پرسش برآمده است که آیا در این تشبیهات، تنها عدد دوازده، بار شباهت را به دوش می کشد یا آن که شباهت دیگری نیز بین مشبّه و مشبّهٌ به در میان است؟ برای پاسخ به این پرسش، با بررسی جایگاه نقبا در تورات و ریشه شناسی واژۀ «نقیب» در نسخه های کهن تورات به زبان های عبری، آرامی، سریانی و یونانی، گوهر معنایی «منتخب و منصوص الهی بودن نقیب»، واکاوی شده است. از این منظر، نشان داده خواهد شد که می توان «انتخابی، انتجابی و منصوص بودن از سوی خداوند» را ویژگی مشترک دو سوی تشبیه مذکور در روایات دانست. در انتها، شواهد دیگری برای این ادّعا ارائه خواهد شد؛ یعنی امور دوازده گانه ای که اگرچه در روایات بیان کنندۀ تعداد اوصیای پیامبر خاتم صل الله علیه وآله به کار نرفته اند، ولی دارای ویژگی منتجب بودن از جانب خداوندند. حاصل این پژوهش، به فهم عمیق تر روایات تشبیه عددی انجامیده و جایگاه الهی ائمه و منصوص بودن آن ها را در منظومۀ فکری شیعه تقویت می کند. همچنین بر این واقعیت تأکید می ورزد که روایات دوازده وصی پیامبر اکرم، فقط بر امامان شیعه تطبیق می کند.
This article studies the hadiths analogizing the successors of the Holy Prophet to the naqībs (chieftains) of the Children of Israel, apostles of Christ, months, and eventually aims to highlight the possibility of a wider meaning beyond the mere numerical equality. The study is going to find an answer to the inquiry whether Number 12 bears the burden of Simile or there is another Simile between the Vehicle and the Tenor?To reply to this question, the position of Chiefs described in Torah and the etymology of the terms (indicating ‘naqīb’) in the Hebrew, Aramaic, Syriac, and Greek manuscripts have been studied. It is proposed that the semantic concept of naqīb appertains to "divinely chosen". In this way, it is shown that “being divinely chosen and appointed by God” can be regarded as the common characteristic of the two parallel groups. Due to this study, deeper understanding of numerical analogizing Hadiths is culminated and the concept of Imam as “being divinely chosen” in Shiite Thought is greatly strengthened. Furthermore, the fact underlines that the Hadith of twelve successors after Prophet Muḥammad (PBUH) is perfectly matched Shiite Imams.
https://jep.emamat.ir/article_59907_a09a02724fb5ea1884e6e662c1348f50.pdf
عدد دوازده
نقبای بنی اسرائیل
انتخاب
ائمۀ اثناعشر
اوصیاء دوازده گانه
تشبیه عددی
نسخه های کهن تورات
the Number ‘twelve’
naqībs of the Israelites
Selection
Twelve Imams
Twelve Successors
Numerical Analogy
Ancient Manuscripts of Torah
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2013-12-22
3
12
89
123
59909
Original Article
حدیث بشارت رسول خدا به دوازده امام در متون اهل سنت
The Prophet’s Promise about Twelve
Imams in the Sunni Tradition
علی کورانی
1
رسول خدا(ص) در خطبه های حجه الوداع، از امامان دوازده گانه بعد از خویش خبر داده است؛ این روایت در کتاب های اهل سنت از طریق سه تن گزارش شده است؛ علمای اهل سنت تنها به یکی از آن احادیث که از جابر بن سمره نقل شده و انتهای آن مبهم است، توجه نشان داده اند. نویسنده در این نوشتار، ضمن نقل روایت بشارت دوازده امام، برخورد علمای حدیث را با این روایت به چالش کشیده است؛ ازجمله ایجاز گویی بخاری و مسلم درای نباره، ترجیح روایت یک کودک بر نقل دیگر روات، تطبیق سوال برانگیز این حدیث بر خلفای اموی و عباسی.
During his farewell pilgrimage, Holy Prophet announced glad tidings about his twelve successors. This announcement is reported by Sunni scholars mainly through three narrators. However, they have paid attention mostly to one of these reports, which is narrated by Jābir b. Samura and has some ambiguity at the end. Narrating the glad tidings of the Twelve Imams, the author tries to challenge the approaches of Sunni traditionalists. Questionable brevity of Bukhārī and Muslim in narrating this hadith, preferring a child narrator to all other narrators, and dubious adaption of this Hadith to Umayyad and ‘Abbasid Caliphs are among these challenges.
https://jep.emamat.ir/article_59909_79e1ae7ac66990da25f641dabb7574d1.pdf
حدیث بشارت امامان دوازده گانه
جابر بن سمره
بشارت ائمه اثنی عشر
خلفای اموی
امامان دوازده گانه
خلفای عباسی
Tidings of Twelve Imams
Jābir b. Samura
Umayyad Dynasty
‘Abbasid Dynasty
Twelve Imams
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2013-12-22
3
12
125
150
59910
Original Article
شناخت امامان حقّ از امامان جور بر پایه شاخصه ها با محوریت احادیث نبوی «ائمة اثناعشر»
Criteria of Recognizing True Imams
from Unjust Ones based on Prophetic
Traditions about “Twelve Imams”
کریم مومنی
1
مرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع)
در منابع معتبر اهل سنت، احادیث فراوانی با اسناد صحیح از پیامبر اکرم صل الله علیه وآله دربارۀ پیش گویی حضرت پیرامون ظهور دو گروه از راهبران جامعه بیان شده است: دستۀ اوّل، امامان حقّ و خلفای راستین که عمدتاً در قالب احادیث «اثناعشر» معرفی شده اند؛ و دستۀ دوّم، امامان و حاکمان جور. زبان احادیث نبوی دربارۀ دستۀ اول، بشارت آمیز و پیرامون دستۀ دوم، پرهیز آمیز و ترساننده است. پیامبر اکرم صل الله علیه وآله برای شناخت و تمییز هر یک از این دو گروه، شاخصه هایی را معرفی کرده اند. در این نوشته، ضمن تبیین مضامین احادیث و تفکیک و مقایسۀ شاخصه های هر گروه در قبال همدیگر، با دستاویز قرار دادن قاعدۀ «تُعرَف الاشیاءُ باضدادها»، ثابت شده است که ویژگی های امامان حقّ، فقط بر ائمۀ اثناعشر علیهم السلام که امامیه باورمند به آن ها است، قابل انطباق بوده و تطبیق این ویژگی ها بر حاکمان جور، با محتوای روایاتی که عالمان اهل سنّت در منابع دست اول خود نقل کرده اند، ناسازگار است.
There are plenty of hadiths, recorded in canonical Sunni sources, regarding the emergence of two groups of Imams. The first group are true or righteous Imams or Caliphs and, the second type are unjust Imams and rulers. Holy Prophet have described different characteristics of both groups, which helps to distinguish them from each other. The theme of prophetic hadiths concerning the first group is a promising one, whereas it turns to deterrent when it comes to the second group. This study tries to demonstrate that the characteristics of the righteous Imams described by the Prophet are historically applicable to the Twelve Imams of Shīʿite Islam and are clearly inconsistent with the known characteristics of most Umayyad and ‘Abbasid caliphs.
https://jep.emamat.ir/article_59910_9a95cbcd586f42472a31ecba18e2816a.pdf
روایات اثناعشر
شاخصه های تمییز ائمه
مصداق یابی امامان حق
امامان جور
Prophetic Hadiths
Criteria for Recognizing Imams
righteous Imams
Unjust Imams
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2013-12-22
3
12
151
181
59911
Original Article
بررسی قدمت احادیث دوازده امام در الکافی
Authenticity of Traditions Concerning the
Twelve Imams in al-Kāfī
رضا قربانی زرین
ghorbaniz@yahoo.com
1
دانشگاه تهران
ثقة الاسلام کلینی، بیست حدیث را با مضمون وجود دوازده امام پس از پیامبر صل الله علیه وآله در «بَابُ مَا جَاءَ فِی الِاثْنَیْ عَشَر وَ النَّصِّ عَلَیْهِم» کتاب الکافی نقل کرده است. این اخبار از سوی برخی از معاصران مورد اشکال قرار گرفته و با تردید روبه رو شده است. مقالۀ حاضر نخست رابطۀ این باب در الکافی را با روایات مشابه در کتاب الغیبة نعمانی سنجیده و سپس با بررسی راویانی که به علت حضور آن ها، این روایات تضعیف شده اند، نشان می دهد که با توجه به قرائنی مانند طبقۀ این راویان بیشتر این روایات پیش از آغاز غیبت ضبط شده اند؛ از این رو حتی در فرض پذیرش این راویان یا تعلق آنان به فرق دیگر مانند واقفیه، نمی توان محتوای روایات آن ها را باطل دانسته و به جعلی بودن آن ها حکم نمود.
There are 20 hadiths narrated by Muhammad ibn Ya'qub al-Kulayni (329 AH/ 941 CE) which indicate to the arrival of twelve Imams as the successors of the Holy Prophet, recorded in a chapter of al-Kāfī entitled as “What Have Been Narrated about Twelve Imams and Their Names”. The authenticity of these traditions, however, has been questioned by some contemporary writers. This study, first, examine the authenticity of authorship of the whole chapter, by comparing these 20 hadiths with the parallel narration in Kitab al-Ghayba by al-Nuʿmānī and then, tries to demonstrate that despite the alleged weakness of some narrators in the chain of these hadiths, most of these hadiths have been recorded before the beginning of Occultation period. As a result, even if the weakness of transmitters is accepted, the content of these narrations cannot be easily rejected or be taken as falsified or forged.
https://jep.emamat.ir/article_59911_37a6b082c1524a5aa958d3b5f7cd8064.pdf
احادیث دوازده امام
ائمۀ اثناعشر
کافی
کلینی
نعمانی
واقفه
Hadith
al-Kāfī
al-Kulaynī
Nuʿmānī
Seveners (Waqīfa)
Twelve Imams
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2013-12-22
3
12
183
216
59912
Original Article
جستاری در باور زیدیه متقدم به اخبار امامان اثناعشر؛ مطالعه موردی ابوالجارود
Early Zaydī Views of Hadiths about
Twelve Imams:
The case of Abu al-Jārūd
سید محمدرضا لواسانی
reza_lavasani@yahoo.com
1
دانشکده اصول الدین
بشارت پیامبر اکرم صل الله علیه وآله به دوازده خلیفه یا امام، از اخبار مشهور اسلامی است. برخی از راویان این اخبار در میراث حدیثی امامیه، به مذهب شیعۀ اثناعشری تعلق ندارند. ابوالجارود به عنوان یکی از مهم ترین چهره های فرقۀ جارودیۀ زیدیه، از این راویان است که دراین باره خبری به واسطۀ او از امام باقر علیه السلام نقل شده است؛ این خبر به ماجرای لوح حضرت زهرا علیها السلام اشاره دارد و به وجود دوازده وصی و اسامی برخی از آن هاتصریح کرده است. مقالۀ حاضر نخست علت اعتماد به اخبار جارودیان در مصادر حدیثی امامیه را با تمرکز براعتقادات آنان بررسی می کند و سپس با تکیه بر بستر تاریخی تکوّن این گروه، نشان می دهد نه تنها استبعادی در نقل خبر یاد شده به واسطۀابوالجارود وجود ندارد، بلکه این خبر و چندخبر مشابه آن، قرائنی مهم در شناساییباور جارودیان متقدم دربارۀ اخبار دوازده امام به شمار می روند.
Some of the Shi'ite hadiths concerning the emergence of Twelve Imams are transmitted on the authority of non-Twelver Shīʿīs. Abu al-Jārūd (2nd/8th century), for instance, is one of the most important early Jārūdī-Zaydī figures who has related a report on the authority of Imam Bāqir (114 AH/ 732 CE), referring to the well-known Luḥ-tradition (the Tablet of Fātima in which indication to the twelve successors is made). This research, first, focuses on the early-Jārūdī doctrine in order to dissect the reasons behind the reliance upon Jārūdī narrators in the Shīʿī collections. In other words, why Imāmī traditionalists have trusted Jārūdī narrations. At the next step, Socio-historical accounts of the emergence of the Jārūdī sect are considered to demonstrate that citation such as one by Abu al-Jārūd, not only are justifiable in Imamate tradition, but also narrations of such exemplify the early Jārūdī doctrine about hadiths related to Twelve Imams.
https://jep.emamat.ir/article_59912_c16c3f797cbb23dcea2994903efb1ee4.pdf
ابوالجارود (زیاد بن منذر)
جارودیه
اخبار دوازده امام
حدیث لوح
تفسیر فرات کوفی
Abu al-Jārūḍ (Zīyād b. Mundhir)
Jārūdīs
hadiths concerning Twelve Imams
Hadith of Tablet
Furāt al-Kūfī Commentary
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2013-12-22
3
12
217
253
59913
Original Article
حدیث شهادت خضر بر دوازده امام: بررسی اصالت و نحوه انتقال از اصول اولیه به جوامع حدیثی
Khiḍr’s Testimony to Twelve Imams:
Transmission of Khidr-tradition from Primary
Sources to the Later Hadith Collections
محمد قندهاری
ghandehari@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
یکی از شواهد روایی امامیه در باب عدد ائمه، حدیث شهادت خضر علیه السلام بر دوازده امام علیهم السلام است که کلینی و برخی محدثین دیگر به واسطۀ احمد بن محمد بن خالد برقی در کتاب های خود آورده اند. برقی نقل دیگری از این حدیث را در بخش کتاب العلل از المحاسن، بدون اسامی کامل ائمه علیهم السلام آورده، که این امر موجب بروز تردیدهایی در اصالت نقل کامل آن شده است. این مقاله از خلال تطبیق اسناد حدیث خضر نشان می دهد منبع اصلی این حدیث با ذکر کامل اسامی ائمه علیهم السلام ، کتاب راوی اصلی آن، ابوهاشم جعفری بوده که از آن جا به نگاشته های محدثان بعدی چون الکافی کلینی راه پیدا کرده است. در ادامه، مقاله می کوشد علت اختلاف به وجود آمده بین سند و متن نقل المحاسن با نقل دیگر کتاب های حدیثی را تبیین نماید. بدین منظور، با بررسی آماری احادیث کتاب العلل از المحاسن نشان داده می شود که این بخش از کتاب، در واقع کتابی از محمد بن خالد برقی است که توسط پسر وی تکمیل شده است و بروز اختلافات متنی و سندی نیز، ریشه در سبک حدیث نگاری برقی پدر و پسر دارد.
One of the ancient evidences posed by Imāmī scholars, concerning the number of Imams, is the testimony of Khiḍr to the twelve Imams with the names of all 12 Imams, which is narrated by Kulaynī and some other traditionalists on the authority of Ahmad b. Muḥammad b. Khalid al-Barqī (274 or 180 AH). Al-Barqī has narrated another version of the hadith in an extant Chapter (al-ʿilal) of his famous book, al-Maḥāsin, in which full names of Imams are not mentioned. This variation has casted doubt upon originality of the tradition.Through studying the chain of transmitters of the Khidr-tradition, this article aims to show that the origin of the hadith which contains full names of Imams is the book of the main narrator, Abū Hāshim al-Jaʿfarī (261 AH), from where it has been cited in later works such as al-Kāfī. Furthermore, by examining statistically all hadiths in the chapter of al-ʿilal, this study tries to find the roots behind the differences between the versions in al-Maḥāsin and other hadith collections. The study of the chains of hadiths in al-Maḥāsin shows that al-ʿilal was originally the book of al-Barqī’s father, Muḥammad b. Khālid, completed later by al-Barqī. Moreover, it is demonstrated that the textual differences, find their roots in the methods of hadith compilation of the father and his son.
https://jep.emamat.ir/article_59913_d5b9e1643496115e1e0958b56a4f9544.pdf
حدیث خضر
ابوهاشم جعفری
محمد بن خالد برقی
احمد بن محمد بن خالد برقی
المحاسن
احادیث ائمۀ اثناعشر
The Khidr-tradition
Abu Hāshim al-Jaʿfarī
Muḥammad b. Khālid al-Barqī
Aḥmad b. Muḥammad al-Barqī
al-Maḥasin
hadiths concerning Twelve Imams
Hadith Transmission
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2013-12-22
3
12
257
262
59914
Original Article
بررسی احادیث موهم سیزده امام در الکافی
no
منصور پهلوان
1
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
https://jep.emamat.ir/article_59914_a4d80caa151eb7088352ddefbea0f124.pdf
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2013-12-22
3
12
263
268
59915
Original Article
چند نکته در معنای حدیث امر به دعای فرج
no
عبدالرسول یزدی نژاد
1
حوزه علمیه قم
https://jep.emamat.ir/article_59915_dd7df606455214593e8380bf487d041e.pdf
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2013-12-22
3
12
269
274
59916
Original Article
گزارش یک نشست علمی درباره حدیث مدینه العلم (سلطانیه زنجان،جمعه 23 ربیع الآخر 710 ه.ق)
no
عبدالحسین طالعی
talei20@gmail.com
1
عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
https://jep.emamat.ir/article_59916_9d3962b48cde145e928cb0983d80c1c9.pdf
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2013-12-22
3
12
275
281
59917
Original Article
گزارشی از مناقب آسمانی امام نیکان
no
عبدالحسین طالعی
talei20@gmail.com
1
عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
https://jep.emamat.ir/article_59917_77c2815a71e9032cd9621b000aacf9e2.pdf
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2013-12-22
3
12
282
288
59918
Original Article
نگاهی به کتاب الشافی فی الامامه
no
سمیه خلیلی آشتیانی
smh.khalili@gmail.com
1
دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
https://jep.emamat.ir/article_59918_d04ba12f8c64634098566c53d797961b.pdf