per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2017-06-22
7
1
7
34
10.22034/jep.2017.85880
85880
Original Article
ازدیاد علم امام از منظر قرآن
The Enlightenment of the Knowledge of Imam from the Perspective of the Quran
محمدتقی یارمحمدیان
yareaemeh@gmail.com
1
دانش آموخته سطح سه تخصصی امامت از مرکز تخصصی امامت اهل بیت (ع)، قم، ایران.
ازدیاد علم امام، از مفاهیمی است که در میان احادیث مربوط به علم امام، مورد اهتمام ائمۀ اطهار(ع) قرار گرفته است. هدف این نوشتار آن است که با استناد آموزۀ ازدیاد علم امام به آیات قرآن، این باور حدیثی شیعه را از قرآن استخراج و به آن استحکام بخشد. این نوشتار کوشیده است تا با رویکردی درونمذهبی و با روش تحلیل آیات، «خانوادۀ احادیث ازدیاد علم امام»را به پنج گروه از آیات، مستند کند. حاصل این پژوهش نشان میدهد که هرچند در قرآن کریم بر ازدیاد علم امام تصریح نشده است، اما شواهدی از قرآن، این باور حدیثی را تأیید میکند.
Among the hadiths related to the science of the Imam, the enlightenment of Imam is one of the concepts which have been endorsed by all the Imams (AS). The present study seeks to extract and support this Shi’a hadith from the Qur’an by citing the teachings of the Enlightenment of the Imam to the verses of the Qur’an. In this regard, by analyzing the verses, “the family of hadiths of the Enlightenment of Imam” has been documented in groups. The tradition of the God in the granting of the sciences to the previous messengers has been examined, so long as this tradition about them is fixed in an incremental way, it is also hypothised to be true about Khatam-Al-Anbia and his family. Also, the verses directly referring to “The Enlightenment of the Imams (AS)” are also reviewed. The findings show that, although the Enlightenment of the Imams is not mentioned in the Quran, there is some evidence in Quran which confirms this hadith belief. Even the details of Imamiyya thoughts can be proved to be true by the Quran. The collection of the verses of “Laylat al-Qadr” refers to the enlightenment of Imam; the angels are sent down to the Imam by the God in the night of Qadr, and they enlighten the Imam from the Lord, and since the night of Qadr and the descent of the angels in this night is continuous, such an enlightenment will continue until the Day of Resurrection
https://jep.emamat.ir/article_85880_a10876cfe009ba1fd3edf913a4091ae9.pdf
امامت
شناخت امام
علم امام
ازدیاد
شب قدر
Imamah
Enlightenment of Imam
Laylat al-Qadr
Quran
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2017-06-22
7
1
35
66
10.22034/jep.2017.85881
85881
Original Article
وجوه اضطرار به حجت الهی در کلام ائمه(ع)
Aspects of Urgency in Divine Authority in
the Words of Imams (AS)
سید احمد نقی زاده
sa.naghizadeh1@gmail.com
1
بنیاد فرهنگ جعفری
درک اغلب دینمداران از ضرورت وجود حجت بر روی زمین آن است که، در نبود وی، زمین و اهل آن نابود می شود. هرچند این مطلب بهدرستی یکی از اساسیترین ابعاد این موضوع به شمار می رود، ولی این، تنها وجهی از وجوه گوناگون این موضوع است؛ در این میان، زوایای مهم دیگری نیز وجود دارند که غالباً مورد غفلت قرار میگیرند. جایگاه و اهمیت این موضوع، میطلبد که آن زوایا، شکافته شده و این موضوع از جوانب متفاوت، مورد توجه قرار گیرد تا بهتدریج به عقیدهای راسخ در میان دینمداران تبدیل شود. ازاینرو امامان(ع)، موضوع اضطرار به حجتهای الهی را ضمن مجموعهای عظیم از روایات و در قالب وجوهی مختلف بیان فرموده اند. ارائۀ چندین وجه برای این موضوع، علاوه بر تأثیر ژرف در ارتقای سطح معرفت مخاطبان نسبت به حجج الهی و عمقبخشیدن به آن، آثار دیگری را نیز در پی دارد. نوشتار پیشرو، با روشی توصیفی - تحلیلی این موضوع را در روایاتِ کافی شریف و دیگر مصادر حدیثی کهن مورد کنکاش و جستجو قرار داده و با معرفی شش وجه و بُعد گوناگون برای موضوع اضطرار به حجت الهی، سعی دارد میزان اهتمام و تأکید اولیای دین(ع) به این موضوع را بیان کند.
Imams (AS) have expressed the issue of urgency in divine authorities in a large collection of narratives and in various forms. The present study aims to investigate the issue of “urgency for divine authority” in the narratives by “Kitab al-Kafi” and other ancient Hadiths narrators, and to study the amount of attention and emphasis of the religious authorities on this issue, using a descriptive-analytical method. In this regard, the present study seeks to provide the following aspects and dimensions of the urgency of divine authorities by examining the narratives of Imams (AS) and referring to the implications and prerequisites of their words: the necessity of the existence of authority for the survival of the Earth, the expression of religion and the religious orders, the possibility of following, the elimination of human disagreement, the preservation of religion and the heavenly books of distortion, interpretation and explanation, the acceptance of obedience. An examination of each of the aforementioned aspects showed that the destruction of the earth in the absence of divine authority was not violated by the ascension of Jesus (AS) or the ascension of the Prophet (PBUH). The narrations that emphasize the necessity of the existence of the authority for the introduction of the Ancillaries of the Faith, and halal and haram, do not mean the need for direct access and immediate access to them, but these narratives seek to introduce the correct path of access to the knowledge; Although this can be performed due to the trust towards knowledgeable people and sahabah, this trustworthy quotes and narratives of hadiths of Ahlul-Bayt (AS) has been approved. The necessity of being an Oswah of divine authority is not its sensual and superficial existence. Except for the urgency of authority for the survival of the Earth that is a genetic need; other aspects of urgency are a dignity of the authority and its non-obligatory duties.
https://jep.emamat.ir/article_85881_87e77b64c77d9b3ac5f8c8aa0caed96f.pdf
اضطرار به حجت
سلسلۀ حجتها
حجت ناطق
اسوه الهی
تفسیر دین
بقای زمین
divine authority
Orator Authority
Divine Oswah
Interpretation of Religion
Heavenly Books
Survival of Earth
Imam
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2017-06-22
7
1
67
88
10.22034/jep.2017.85882
85882
Original Article
رهگیری اندیشه «نصب الهی امامان» در سیره و سخن حضرت زهرا(س)
Tracking the Thought of "the Divine
Appointment of the Imams" in the
Biography and Words Of Hazrat Zahra
(PBUH)
سیدعبدالکریم حسنپور
sahasanpour@yahoo.com
1
دانشآموخته سطح سه حوزه علمیه قم، دانشجوی دکتری مطالعات تاریخ تشیع اثنی عشری دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران.
امامت در اندیشۀ امامیه، همچون نبوت منصبی الهی است؛ بر همین اساس، انتخاب و انتصاب امام را مانند انتخاب و انتصاب نبی، منحصر در جعل و ارادۀ خداوند میدانند. امروزه گروهی از نواندیشان شیعی با ادعای «مطالعۀ تاریخ اندیشۀ امامیه»، باور به «نصب الهی امامان» را فاقد پیشینه و پشتوانۀ تاریخی در عصر ائمۀ نخستین دانسته و آن را نتیجۀ تطوّرات امامتِ شیعی قلمداد میکنند که در خلال حوادث و اقتضائات تاریخی، بر اصول فکری شیعه افزوده شده است. تحقیق حاضر تلاش دارد تا با روش توصیفی - تحلیلی و شیوۀ گردآوری اطلاعات کتابخانهای، با تکیه بر سیره و سخنان حضرت زهرا(س) نشان دهد که آموزۀ «نصب الهی امامان» همچون دیگر معارف اصیل اسلامی، ریشه در قرآن و سنّت نبوی دارد؛ این آموزه، در عصر حضور اهلبیت(ع)، با ملاحظۀ شرایط هر دوره و متناسب با فهم جامعۀ مخاطب، توسط ایشان، بدون کمترین تغییری در محتوا، تبیین میشد.
In the thought of Imamiyya, Imamah is a divine appointment like Prophethood. Accordingly, the selection and appointment of the Imam is considered to be exclusive to the ignorance and will of God, like the selection and appointment of the prophet. The present study seeks to demonstrate that the “divine appointment of the Imams” like other authentic Islamic knowledge is rooted in the Qur’an and prophetic tradition, by studying the library and the descriptive-analytical method, relying on biography and the words of Hazrat Zahra (SA). The findings show that Hazrat Zahra (SA) considered the event of Saqifa as a deviation from the prescribed path of God and the Sunnah of the Prophet (PBUH). In order to confront this deviation and in the defense of the Amir al-Mu’minin (PBUH), she has placed the center of reasoning and arguments and even his complaints in the divine position of Imamh. The result is that “the idea of the divine appointment of the Imams”, as the basis of the theory of the Shi’ite Imamah, has been raised since the early days of the Prophet’s revelation until the last moments of his life, despite what is claimed by the critics of the theory of Imamah.
https://jep.emamat.ir/article_85882_aab2394395c5306fc0f9921636432238.pdf
نصب الهی
امامت
وصایت
خلافت
حضرت زهرا(س)
Divine Appointment
Verdict of Imam
Imamah
Saqifa Event
Prophet Mohammad (PBUH)
Hazrat Zahra (SA)
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2017-06-22
7
1
89
114
10.22034/jep.2017.85883
85883
Original Article
بررسی تقابل تبری و تقیّه با تکیه بر آیات و روایات
Investigating the Confrontation between Tabarra and Taqiya Based on Verses and Narrations
رسول رضوی
rasulrazavi@chmail.ir
1
علی پناهی
alipanai358@gmail.com
2
دانشیار، دانشگاه قرآن و حدیث قم، ایران.
دانشجوی دکتری دانشگاه قرآن و حدیث قم، ایران.
تبری و تقیه دو آموزه مقبول امامیه میباشند که از حوزه اعتقادی، آغاز و به بُعد رفتاری، ختم میشوند؛ این دو آموزه، دارای دو نتیجۀ متفاوتاند: تقیه، مؤمنان را به رفتار محافظهکارانه و حفظ شرایط موجود فرا میخواند، اما تبری، صراحت در ابراز عقاید و بیان حقایق را به شیعیان پیشنهاد میدهد. ایندو، شیعیان امامی را به دو جهت مخالف سوق میدهند. بررسی آیات و روایات مربوط به تبری و تقیه، در نگاه نخست نشان از تقابل آنها دارد؛ ولی با دقت در دلالت این منقولات و توجه به اقسام تقیّه و تبری، درمییابیم که نهتنها تقابل واقعی میان آنها وجود ندارد، بلکه به شرط رعایت اهم و مهم در بهکارگیری، در مسیر تحقق هدف شارع مقدس - حفظ، تقویت و ترویج دین حق و هدایت مستضعفان- هماهنگی دارند.
Tabarra and Taqiyah are the two accepted teachings of the Imamiyya, which begin from the domains of belief and ends in the behavioral aspect; these two teachings have two different results, and lead the Shiites of Imami into opposite direction. In this regard, the purpose of this study is to investigate the confrontation between the Tabarra and the Taqiyah and its results based on verses and narrations. The results indicate that although Tabarra and Taqiyah have two different perspectives, they do not confront each other, but complement each other's activities in preserving, promoting and promoting religion. Tabarra and Taqiyah are two doctrines that are in harmony with each other and for the attainment of a single goal at the lowest cost, but the way believers behave depends on social conditions in any time. The believers have to properly evaluate the conditions and subsequently, selection of a proper behavior in accordance with existing conditions. This positioning can prevent the surrendering of wisdom and insistence on a clear Tabarra in all circumstances, as well as the fear and expression of untimely weakness, as Taqiyah, and unites the believers of every age to take advantage of the most effective method of religion.
https://jep.emamat.ir/article_85883_9499114525d738d0600d0f264c86b8e3.pdf
تبری
تقیّه
بغض فی اللّه
تقابل
Tabarra
Taqiyah
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2017-06-22
7
1
115
147
10.22034/jep.2017.85884
85884
بررسی تطبیقی میزان ارتباط سورۀ عادیات با امیرالمومنین(ع) در منابع فریقین
Comparative Study of the Degree of Relationship between Surah Al-Adiyat and Amir al-Momenin (PBUH) in Shiite and Sunni Resources
طاهره سادات طباطبائی امین
tabatabaei.amin@gmail.com
1
زهره اخوان مقدم
dr.zo.akhavan@gmail.com
2
فریبا شهیدی فر
fa.shahidi@yahoo.com
3
استادیار، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تهران، ایران.
استادیار، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تهران،ایران.
عضو هیأت علمی دانشگاه رفاه تهران، ایران.
تفسیر صحیح سوره «عادیات»، یکی از فضائل امیرالمؤمنین(ع) را ثابت میکند. پژوهش حاضر میکوشد تا اختلافهای تفسیری سورۀ «عادیات» را حل کند. بدین منظور، براساس تفاسیر و سایر منابع فریقین که این واقعه را گزارش کردهاند، به مطالعۀ واژهها و رفع تعارض روایات اسباب نزول این سوره پرداخته است. این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی، با بررسی تطبیقی تفاسیر فریقین، به بررسی دیدگاههای موجود دربارۀ مصداق واژۀ «عادیات» پرداخته و به دنبال یافتن راه حل تعارض روایات اهل سنت، در زمینۀ اسباب نزول سورۀ عادیات و نیز رفع اختلاف منابع تاریخی فریقین در شرح «غزوه ذاتُ السَّلاسِل» میباشد. نتایج نشان میدهد، دربارۀ مصداق واژۀ «عادیات»، مفسران چهار احتمال دادهاند: شترهای حاجیان، اسبها به طور کلی، اسب جنگی و اسبها در یک جهاد ویژه. نظریۀ چهارم، هم با فضا و سیاق و تفسیر بلاغی - بیانی سوره سازگار است، و هم با اصول ادبی و لغتشناسی واژههای «ضبح» و «قدح»، و هم با روایات اسباب نزول. سورۀ عادیات، درپی جهاد مسلمانان، به فرماندهی حضرت علی(ع) و پیروزی ایشان در غزوۀ «ذات السلاسل» در مدینه نازل شده است. از آنجا که قبل از نزول سوره، خطر مهمی پیامبر(ص) را تهدید میکرده و سه نفر از صحابه، نتوانستند به نتیجۀ لازم در دفع دشمنان برسند، این سوره مکی شمرده شده تا اینکه برخی حقایق، پنهان بماند. روایات اسباب نزول در منابع اهل سنت، به علت اضطراب و تعارض فراوان و عدم هماهنگی با واژهها و فضای سوره، مورد تردید قرار گرفته و کاستی منابع تاریخی آنها نیز، در شرح «غزوۀ ذات السلاسل» تبیین شده است .این منابع با حذف بخش مربوط به فرماندهی حضرت علی(ع)، آن را به عمروعاص مرتبط میدانند که بخش کوچکی از ماجرای جنگ است.
The correct interpretation of the Surah “Al-Adiyat” proves one of the virtues of Amir al-Momenin (AS). The present research tries to resolve the interpretive differences of the Surah “Al-Adiyat”. To this end, according to the interpretations and other sources of the Shiite and the Sunni who reported this incident, we studied the words and resolved the narratives’ conflict regarding the cause behind surrendering of this Sura. Using a descriptive-analytical method, this paper performs a comparative study of the interpretations of the Shiite and the Sunni to examine the perspectives on the use of the term "Adiyat" and to seek solutions to the conflict between the narratives of the Sunni people in the context of the cause behind surrendering of the Surah Al-Adiyat, and the elimination of the difference in historical sources of the Shiite and the Sunni in explaining "Ghazw of Zatol-Salasel". The results show that, as for the meaning of the term "Adiyat" the commentators have presented four probabilities: Hajjis’ camels, horses in general, army horse, and horses in a special jihad. The fourth theory is consistent with both atmosphere and context, and rhetorical and statement interpretation of the Sura, and as well as with the literary principles and terminology of the words "Dhabihah" and "Ghadah", as well as with the narratives behind surrendering of this Sura. The surah al- Adiyat has been surrendered in Medina after the Muslim’s Jihad, led by Imam Ali (AS) and their victory in the Ghazw of "Zatol-Salasel". Since before the surrendering of the Sura, something important was threatening the Prophet (PBUH), and three of the Sahabah did not succeed in delivering the necessary results in defeating the enemies, this is considered to be a Meccan sura so keep some certain truth hidden. The narratives behind surrendering of this Sura in Sunni sources have been questioned due to the many anxieties and conflicts and lack of harmony with the words and atmosphere of the surah, and the shortcomings of their historical sources have been explained in the description of the "Ghazw of Zatol-Salasel." By deleting the parts related to the command of Imam Ali (as), they associate it with 'Amr ibn al-'As who plays a smart part in what happens in this war.
https://jep.emamat.ir/article_85884_c45125ba02e872c2d617d537d16ebc23.pdf
قرآن
سورۀ عادیات
آیات مکی
آیات مدنی
غزوه ذاتُ السَّلاسِل
امام علی(ع)
فریقین
Quran
Surah Al-Adiyat
Meccan Verses
Medinan Verses
Ghazw of Zatol-Salasel
Imam Ali (AS)
the Shiite and the Sunni
per
بنیاد فرهنگی امامت
امامت پژوهی
2588-6533
2588-7246
2017-06-22
7
1
149
177
10.22034/jep.2017.85887
85887
نقد دیدگاه مقدسی پیرامون حدیث منزلت در کتاب الرد علی الرافضة
A Criticism of the Holy View on the Hadith of Deity in Alrd Ali Al-Raza
آسیه استادی
a_ostadi@yahoo.com
1
سید مجید نبوی
majidnabavi1366@gmail.com
2
کارشناسی ارشد شیعه شناسی گرایش کلام دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران.
دانشجوی دکتری قرآن و حدیث دانشگاه اراک، ایران.
محمدبنخلیل مقدسی، از علمای شافعی قرن نهم هجری، در کتاب« الرد علی الرافضه»، با ردّ افضلیت حضرت علی(ع) نسبت به دیگر صحابه، اشکالاتی بر«حدیث منزلت» وارد کرده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی صحت گفتار او با تاکید بر کتب اهل سنت میباشد. بررسی منابع مختلف نشان میدهد، مقدسی نتوانسته صحت سندی «حدیث منزلت» را انکار کند؛ او به احادیثی مشابه این روایت، جهت فضیلتتراشی برای خلیفه اول و دوم استناد کرده که جعلیبودن آنها قابل اثبات است. با توجه به بیان مطلق منزلت هارون نسبت به موسی(ع)، حضرت علی(ع) تمام شئون هارون نسبت به حضرت موسی(ع) - به غیر از نبوت- را نسبت به پیامبر(ص) دارد. همچنین از حدیث منزلت، افضلیت حضرت علی(ع) بر سایر صحابه اثبات میشود؛ زیرا هارون برترین شخص در امت حضرت موسی(ع) بود؛ بنابراین واجب است که حضرت علی(ع) در امت پیامبر(ص) برترین باشد.
Mohammad bin Khalil Moghaddasi, from the Shafi‘i scholars of the ninth century AH, in the book "Al-rad Ali al-Rafiza" (Denying the rejectors), rejects Imam Ali’s (as) sovereignty against other Sahabah and finds some problems with the “Hadith of Position.” The purpose of this study was to investigate the accuracy of his speech with an emphasis on Sunni books. A review of various sources suggests that Moghaddasi has not been able to deny the authenticity of the "Hadith of Position"; He cites narratives that are similar to this narrative to find some virtue for the first and second caliphs, which their falseness is verifiable. Given the absolute expression of Aaron's position compared to Moses (as), Imam Ali (as) has all of A'aron's positions towards toward the Prophet (s) - apart from prophecy – as compared with A'aron' towards Moses (as). Also, the Hadith of Position proves the sovereignty of Imam Ali (pbuh) against other Sahabah since A'aron' was the supreme person among the people of Moses (as); so it is imperative that Imam Ali (AS) be superior among the people of the Prophet (pbuh).
https://jep.emamat.ir/article_85887_1ebe73620370390cfb75c9c56b4a4240.pdf
محمدبن خلیل مقدسی
کتاب الرد علی الرافضة
حدیث منزلت
علی(ع)
Mohammad bin Khalil Moghaddasi
Book of Al-rad Ali al-Rafiza
Hadith of Position
Imam Ali (AS)