@article { author = {Azarinia, Hamidreza and Afrakhteh, Mohammad Hossein}, title = {The Coins In the Name of Imam Mahdi in Pre-Safavid Era and Formation of the Concept of Shiite Ruler}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {6}, number = {20}, pages = {169-186}, year = {2016}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {10.22034/jep.2016.81081}, abstract = {Imamite Muslims, who follow twelve Imams from decent of the prophet, believe that the political ruling is de jure dedicated to the prophet and the twelve Imams. They believe that Imam Muhammad Al-Mahdi, the twelfth Imam who was born in 9th century AD is still alive and will come back in the promised day for constructing a heavenly world. For Imamite Muslims, who are also known as Twelver Shia, the legitimate government and the right of ruling is dedicated to Imam Mahdi. While Shiite community did not developed as a society, they participated in Sunni social institutions as a minority. Afterward in medieval period, when Sunni caliphate collapsed in Baghdad by Mongol invasion, maintaining the social order obliged the Shia to establish government on their own. In this article, we will explore the formation of a new role for Shia rulers as the representative of Imam Mahdi. Our investigation is based on the coins of Shiite rulers in the formative period of Shiite government concept. We find out the Shiite Sultan and Amir suppose himself a ruler in force majeure circumstances, who shall give up his position to Imam Mahdi in his reappearance.}, keywords = {Imam Mahdi,Shiite ruler,Numismatics,Pre-Safavid}, title_fa = {سکه‌های امام مهدی(عج) در دورۀ پیشاصفوی و شکل‌گیری اندیشۀ «حاکم شیعی»}, abstract_fa = {شیعیان امامی از نظر حقوقی، حاکمیت سیاسی جامعه را مخصوص پیامبر اکرم(ص) و اهل­بیت ایشان می­دانند. به اعتقاد آنان، امام مهدی(عج) که در اوایل قرن چهارم متولد شده و تا کنون نیز زنده است، روزی ظهور خواهد کرد و جهانی الهی خواهد ساخت. شیعیان امامی - که به سبب پیروی­شان از دوازده امام از نسل پیامبراکرم(ص) به آنها اثناعشریان نیز گفته می‌شود- حق مشروع و الهی حکومت را مخصوص امام دوازدهم می­دانند. جمعیت شیعیان قبل از تبدیل­شدن به یک جامعه، به صورت یک اقلیت در میان جامعۀ اهل سنت زندگی می‌کردند. پس از حملۀ مغولان و فروپاشی خلافت عباسی، فرصتی برای شیعیان به وجود آمد که بتوانند حکومت‌هایی با گرایش شیعی ایجاد کنند. نوشتار حاضر می­کوشد تا نشان دهد که در این دوران، حاکمانی با عنوان وکیلان امام مهدی(عج) روی­کار آمدند. شواهد مورد استفادۀ این مقاله، بر تحلیل سکه‌های ضرب­شده توسط حاکمان شیعی در اوایل دورۀ پس از مغول – که دورۀ شکل­گیری مفهوم «حاکم شیعی» در جامعۀ شیعه می­باشد- مبتنی است. سلاطین و امیران شیعه در این دوران، جایگاه الهی مستقلی برای خود قائل نبودند؛ بلکه خود را حاکمانی می‌دانستند که در اثر اضطرار، به­ناچار قدرت را در دست گرفته‌اند و پس از ظهور امام زمان(عج) جایگاه حکومتی خود را به ایشان تحویل خواهند داد.}, keywords_fa = {امام مهدی(عج),حاکم شیعی,سکه‌شناسی,دورۀ پیشاصفوی}, url = {https://jep.emamat.ir/article_81081.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_81081_776c0b89dbd54215df005133a3e8fb3d.pdf} }