@article { author = {Zeidi, Seyyid Mohammad Mahdi}, title = {Resources for Imams’ Knowledge from the Perspective of Qom Rhetoric Scholars : a Case Study of Barghi, Kulayni and Sadooq}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {6}, number = {20}, pages = {63-84}, year = {2016}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {10.22034/jep.2016.81078}, abstract = {The fact that Imams are in possession of special, infinite knowledge bequeathed from Almighty Allah is agreed upon among all Imami scholars. However, scholars have showed differing views on two pivotal issues namely the sphere of Imams knowelege and the source of Imams knowledge. Hadiths have singled out varied sources for Imams knowledge. Scholars in Qom religious school have quoted some hadiths and outlined the sources for Imams knowledge. The current study adopts a descriptive-analytical approach and seeks to find answer to the following question: what was the stance taken by Qom religious school scholars toward the two pivotal questions mentioned earlier. In so doing, the current paper investigated the viewpoints expressed by three prominent scholars representing three main ideological streamlines in Qom. The results show that all the main ideological thoughlines attributed special infinite knowledge for Imams. However, they expressed differing views with regard to the sources of Imams Knowledge according to the religious orientation they had. The two sources of Imams’ knowledge were “inspiration” and “heredity” as outlined by the above-mentioned scholars in the religious school.}, keywords = {Imam’s Knowledge,source of Imam’s knowledge,Qom Rhetoric school,Barghi,Kolaini,Sadooq}, title_fa = {منابع علم امام از منظر اندیشمندان مدرسۀ کلامی قم «مطالعۀ موردی: برقی، کلینی، صدوق»}, abstract_fa = {برخورداری امام از علمی خاص و ویژه، که از جانب خداوند است، مورد اختلاف متکلمان امامی نیست؛ اما آنان همواره در دو مسئلۀ محوری پیرامون علم امام، اختلاف کرده‌اند: یکی گسترۀ علم امام و دیگری منابع علم امام. در روایات، منابع و سرچشمه‌های متعددی برای علم امام بیان شده است. اندیشمندان قم در کتاب‌های خود، روایاتی را ذکر و منابع علم امام را بیان کرده‌اند. این نوشتار با روش توصیفی – تحلیلی، به دنبال پاسخ به این پرسش است که دیدگاه اندیشمندان مدرسۀ کلامی قم دربارۀ منابع علم امام چه بوده است؟ این پژوهش با بررسی دیدگاه سه شخصیت ممتاز از سه جریان فکری حاکم بر قم، به این نتیجه رسیده است که این جریان­ها، ضمن پذیرش علم ویژه برای امام، به فراخور رویکردهای خود، در بیان و ذکر منابع علم امام با یکدیگر اختلاف­نظر داشته‌اند. «الهامی» و «وراثت» دو عنوان مهم برای منابع علم امام است که این مشایخ در آثار خود به آنها اشاره کرده‌اند.}, keywords_fa = {علم امام,مدرسۀ کلامی قم,برقی,کلینی,صدوق}, url = {https://jep.emamat.ir/article_81078.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_81078_6773f3802437db0b30cc0a12677d34cb.pdf} }