@article { author = {Abtahi, Seyyid Abd-Ul-Hamid}, title = {Self-acquisition of knowledge for Imams, a prominent premise to prove the validity of hadiths from Imams}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {6}, number = {19}, pages = {49-83}, year = {2016}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {10.22034/jep.2016.62802}, abstract = {It was not common to ask for evidence from companions and their affiliates to re-narrate a hadith. However, due to differences found among the quotes ascribed to prophet, the trend changed in the second century. Asking for the evidence of a Hadith became a source of validating it. This approach was then begging to take roots among Hadith Scholars. However, Infallible Imams did not depend on Hadith teachers to re-narrate a Hadith. Infallible Imams attempted to narrate Hadiths through their ancestors. In cases that infallible Imams did not provide evidence for a Hadith, the hadith was extracted from books and accounts that reached Imams through their parents. This method of re-narrating a Hadith was not familiar for the scholars of Hadith science at the time. As such, Infallible Imams were called “sohofi” which can be roughly translated as a person who self-acquires knowledge through books and resources without a teacher. The current study explores this term and seeks to point out that this state, contrary to the view expressed by those coining it, strengthens the stance of Ahl- ul-Beit in re-narrating hadiths and increases the validity of their method, making it a unique method.}, keywords = {the Science of Hadith,the method,self-acquisition of knowledge for Imams,Transmission of knowledge to Imams}, title_fa = {صحفی بودن امامان، انگاره ای شاخص در اعتبار احادیث اهلبیت (ع)}, abstract_fa = {    در قرن اول هجری، مطالبۀ سند از اصحاب و تابعان برای نقل حدیث مرسوم نبود. به دلیل پیدایش اختلافات میان سخنان منسوب به پیامبر(ص) در قرن دوم، به تدریج مطالبۀ سند مورد اقبال قرار گرفت. در شرایطی که این رویه در میان عالمان حدیث در حال توسعه بود امامان(ع) برای نقل حدیث به اساتید حدیثی اتکا نمی‌کردند و از طریق پدران خود روایاتی را نقل می‌کردند. این روایات نیز، در مواردی که برای آنها سندی ارائه می‌کردند، مستند به مکتوبات و صحفی بود که از طریق پدرانشان رسیده بود و این طریق از طرق شیوخ شناخته شدۀ حدیث نبود. این رویه، موجب شد تا ایشان را «صحفی» بخوانند. این مقاله، مفهوم این تعبیر را تبیین می‌کند و نشان می‌دهد که این ویژگی، بر خلاف نظر مطرح کنندگانش، نه تنها مایۀ قوت طریق اهل بیت(ع) به پیامبر(ص) در نقل حدیث بوده است، بلکه طریق ایشان را به یک طریق انحصاری معتبر تبدیل کرده است.}, keywords_fa = {علم حدیث,صحفی بودن امامان(ع),مرسلات ائمه}, url = {https://jep.emamat.ir/article_62802.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_62802_bc775465378adb64b3a25e16812a9f10.pdf} }