@article { author = {-, -}, title = {Sources of Imam's Knowledge}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {2}, number = {6}, pages = {165-186}, year = {2012}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {}, abstract = {According to Shi’is, Shi’i Imams enjoy religious authority; and, Shi’is believe that, after the Holy Prophet (PBUH), religious and scientific authority is exclusively that of Imams.Because of the role played by Imam after the Holy Prophet (PBUH) which is the same as an allـinclusive guidance, according to the Shi’i school, Imam is in a relation to the grand Divine sources and enjoys knowledge of such sources and his knowledge is higher than ordinary knowledge being communicated through hidden and heavenly channels. The Holy Quran and hadiths suggest that Imam’s knowledge is connected to Godـthe Glorified.There are many sources for Imam’s knowledge among which the most important ones are the Holy Quran, the Holy Spirit, Jami’ah, Mushaf of Fatimah (PBUH), texts and books of the prophets, column of light, thousand windows to knowledge (alf bab)1, narration, the Grand Name. According to verses and hadiths, knowledge of commandments as well as halal (lawful) and haram (unlawful) has been communicated to the Imams (pbut) by the Holy Prophet (PBUH). Thus, the role played by Imam concerning these sciences is an explanatory and interpretive one; and Imam is a guide by whom disputes may be removed and sciences communicated by the Holy Prophet (PBUH) may be presented and explained.In addition to granting perfection and realizing continuation of the prophethood of the last prophet, Imam plays the role of a special guide or Imamate proper. Hadiths concerning connection between Imam and angels and other channels for Imam’s knowledge have been explained in this way. Channels such as intuition, and presentation of acts to Imam as well as daily reports provided for Imam, which are emphasized by verses and hadiths, are among referents of this guidance and the role played by Imam in it.}, keywords = {sources of knowledge,Imam,the Holy Spirit,the Holy Prophet (PBUH),Angel}, title_fa = {منابع علم امام در قرآن}, abstract_fa = {بنابر اعتقاد شیعه مرجعیت دینی و علمی پس از پیامبر تنها در اختیار ائمه علیهم السلام است. مهم ترین سؤالی که در اینجا مطرح می شود چرایی و دلیل این گفتار و ادعاست. مکتب تشیع با توجه به نقش امام پس از پیامبر خاتم ـ که نقش هدایت گستردة است ـ امام را دارای ارتباط و آگاهی از منابع عظیم الهی می داند و دانش او را فراتر از علم عادی، دارای مجاری و مبادی غیبی و لدنی برمی شمارد. قرآن و روایات، بر اثبات دیدگاه اتصال علم امام به خداوند سبحان دلالت می کنند. سرچشمه و منابع علم امام گسترده و متعدد هستند؛ از مهم ترین آن ها می توان به قرآن، روح القدس، جامعة مصحف فاطمه علیهم السلام ، صحف و کتب انبیا، عمود نور، الف باب، تحدیث (نقر و نکت) و اسم اعظم اشاره کرد. مطابق رهنمود آیات و روایات، علم به احکام شریعت و نیز علم به قرآن توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به ائمه اطهار علیهم السلام منتقل گردیده است؛ لذا نقش امام نسبت به این علوم، تبیینی و تفسیری است؛ یعنی امام شاخصی برای رفع اختلافات و ارائه و تبیین علوم انتقالی از پیامبر است. امام علاوه بر جایگاه کمال بخشی و تحقق بخشیدنِ استمرار ختم نبوت، نقش هدایت خاص یا همان امامت به معنای ویژۀ آن را هم برعهده دارد و جایگاه و شأن هدایتی مخصوص امام، اقتضای علم و آگاهی مناسب با آن را می نماید. روایات، ارتباط با ملائکه و طرق دیگر مجاری علم امام را در همین راستا تبیین نموده اند. مسائلی مانند شهود و عرضۀ اعمال به امام و خبررسانی روزانه ای که آیات و روایات بر آن تاکید می کنند، از مصادیق جریان این هدایت و نقش امام در آن هستند.}, keywords_fa = {sources of knowledge,Imam,the Holy Spirit,the Holy Prophet (PBUH),Angel}, url = {https://jep.emamat.ir/article_60015.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_60015_ecb1644aa21d1c0b1346a9cb9090dfec.pdf} }