@article { author = {-, -}, title = {Re-Reading Ideas of ‘Abdullah Ibn AbiYa’fur concerning Imamate and Stations of the Imams (A.S)}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {3}, number = {11}, pages = {163-206}, year = {2013}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {}, abstract = {Belief in Imamate is the cornerstone of Shi‘i thought. Because of this importance and the fact that companions of the Imams (A.S) revealed or concealed some stations and virtues of the Imams (A.S), those who have written about various Shi‘i groups have classified them under numerous sects. ‘Abdullah Ibn AbiYa’fur is one of the greatest companions of Imam Sadiq (A.S) who have narrated many hadiths about issues concerning Imamate. Relying upon some historical reports, some modern authors have tried to regard him as being among moderate Shi‘is who do not believe in Divine stations of the Household (A.S). Because of its historical approach and since it has sufficed to a very small number of reports, this view has been used as an evidence for the claim that Shi‘i beliefs are of an evolutionary nature and there are some ideological disagreements among companions contemporary to the Imams (A.S). The present writing tries to discuss hadithsnarrated by ‘Abdullah Ibn AbiYa’fur and, in this way, find a more accurate idea about “Imamate”. Also, in the present article, the historical methodology used in the above-mentioned writings has been scientifically criticized and challenged.}, keywords = {}, title_fa = {پدیدارشناسی جایگاه امامت و مقامات امامان علیهم السلام در عقاید عبدالله بن ابی یعفور}, abstract_fa = {اعتقاد به امامت، سنگ بنای اصلی تفکر شیعه به شمار  می‌رود. به دلیل همین اهمیت، در میان اصحاب ائمه علیهم السلام ، اظهار یا عدم پرده‌برداری از برخی مقامات و فضائل اهل‌بیت علیهم السلام  باعث شده است که فرقه نگاران اسلامی، شیعیان را در فرقه‌های نسبتاً متعددی دسته‌بندی کنند. عبدالله بن ابی‌یعفور یکی از بزرگ‌ترین اصحاب امام صادق علیه السلام  است که روایات فراوانی از وی در موضوعات مرتبط با امامت نقل شده است. برخی از نویسندگان جدید با استناد به چند گزارش تاریخی، تلاش نموده‌اند از او به‌عنوان نمونه‌ای از معتدلین شیعه تعبیر کنند که اعتقادی به مقامات الهی اهل‌بیت علیهم السلام  نداشته است. این نگاه که رویکردی تاریخی داشته و با اکتفا به حداقل گزارش‌ها شکل گرفته است موجب گردیده تا به‌عنوان دستاویزی بر تکاملی بودن باورهای شیعی و نیز وجود اختلاف عقیدتی در میان اصحاب معاصر ائمه علیهم السلام  مورد استناد قرار گیرد. نوشتار پیش رو در پی آن است که با بررسی روایات رسیده از عبدالله بن ابی یعفور، به‌صورت پدیدارشناسانه به دیدگاه دقیق وی در موضوع امامت دست یابد. همچنین در این مقاله، روش تاریخی مورداستفاده در نوشته‌های مذکور نیز به عرصه چالش و نقد علمی کشیده شده است.  }, keywords_fa = {}, url = {https://jep.emamat.ir/article_59923.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_59923_d200f557db57f6e7bd1a2928b21047cb.pdf} }