@article { author = {-, -}, title = {The issue of exculpation at the time of Imam Sajjad (AS) From speculation to movement}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {4}, number = {13.14}, pages = {185-213}, year = {2014}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {}, abstract = {Imam Sajjad’s (AS) course of Imamate should be considered as the beginning of the exculpation movement of the Two Scholars. This movement is the result of the caliphate issue after the demise of the Prophet Muhammad (pbuh) and its following disagreements. The split due to this disagreement between the Shia of the Commander of the Faithful (AS) and the opposite party was not disclosed as a group and social encounter until the occurrence of Ashura. After the happening of Kerbela, the speculation of exculpation was manifested in different forms and this issue gradually launched a movement, and Kufa became a center for the development of the exculpation thought. Of course, the Umayyad was also effective in this movement. Exploring the social and political conditions of the time of Imam Sajjad (AS) and the narrations attributed to him shows that Imam Sajjad (AS) was content with launching a movement out of this thought. In addition to guiding the companions in this regard, he also was considering different aspects of precautionary concealment.}, keywords = {Imam Sajjad (AS),exculpation,blaming and rejecting the Two Scholars,heretic}, title_fa = {مسأله برائت در عصر امام سجاد علیه السلام از اندیشه تا جریان}, abstract_fa = {دوران امامت امام سجاد علیه السلام  را باید آغاز شکل گیری جریان عمومی برائت از شیخین دانست. این جریان، نتیجۀ مسئلۀ خلافت بعد از پیامبر صلی الله علیه وآله  و اختلاف هایی است که در پی داشت. شکافی که در پی این اختلاف میان شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام  و جبهۀ مخالف ایجاد شد، تا زمان حادثۀ عاشورا به صورت تقابل گروهی و اجتماعی نمایان نشده بود. پس از واقعۀ کربلا، اندیشۀ برائت به گونه های مختلفی ظهور پیدا کرد و این مسئله اندک اندک جریان ساز شده و به طور مشخص شهر کوفه، مرکزی برای گسترش اندیشۀ برائت شد. البته حاکمیت بنی امیه نیز در این جریان سازی بی تأثیر نبود. بررسی اوضاع اجتماعی و سیاسی عصر امام سجاد علیه السلام  و روایاتی که به آن حضرت نسبت داده شده است، نشان می دهد که امام علیه السلام  به جریان ساز شدن این اندیشه رضایت داشت و در ضمنِ هدایت اصحاب در این زمینه، جوانب تقیه را هم در نظر می گرفت.}, keywords_fa = {Imam Sajjad (AS),exculpation,blaming and rejecting the Two Scholars,heretic}, url = {https://jep.emamat.ir/article_59896.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_59896_307f9e2fd1bd9b3e49983391af188aed.pdf} }