@article { author = {-, -}, title = {The challenge of Bani Hassan with the idea of the Imams’ (a) knowledge in the first part of the second century}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {4}, number = {15}, pages = {9-30}, year = {2014}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {}, abstract = {The Bani Hassan is one of the most important branches of the Zaidi in the middle of the second century (A.H.) which had a lot of effects on the Shia society, and they had essentially led the opposition movement against the Omayyad government and then the Abbasids. Because Bani Hassan could not attain the support of Imams (a) for their acts, so they took a kind of oppositeness and denial against them. Imams’ (a) knowledge about the future which is reached them from the Holy Prophet(s) and their exclusive knowledge about the religion which was available for them from the Commander of the Faithful (a) and the following Imams imposed a grave challenge on the legitimacy of Bani Hassan; so the denial policy about the idea of Imams’ (a) divine knowledge became a permanent approach and a profound aberration in Zaidi in the second century. This article provides a report of this movement in the turbulent period of the first part of the second century.}, keywords = {Bani Hassan,Zaidi,the divine knowledge of Imams (a),foreknowledge,the knowledge of Ali (a)}, title_fa = {چالش بنی الحسن با انگارۀ علم ائمه علیهم‌السلام در نیمۀ اول قرن دوم}, abstract_fa = {جریان بنی الحسن یکی از شاخه‌های مهم زیدیه در میانۀ قرن دوم هجری است که تأثیرات زیادی در جامعۀ شیعه داشته و عمدتاً جریان تقابل با نظام اموی و سپس عباسی را رهبری می‌کردند. از آنجاکه بنی الحسن هیچ‌گاه نتوانستند حمایت ائمه علیهم‌السلام را دربارۀ اقدامات خود جلب کنند، نوعی تقابل و انکار را نسبت به ایشان در پیش گرفتند. علم ائمه علیهم‌السلام به امور آینده که از طریق پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله به ایشان رسیده بود و دانش اختصاصی ایشان در امر دین که از طریق امیرالمؤمنین علیه‌السلام و امامان پس از او در اختیار داشتند، مشروعیت بنی الحسن را با چالش جدی روبرو می‌کرد؛ ازاین‌رو سیاست انکار آموزۀ علم الهی ائمه علیهم‌السلام به روشی پایدار و انحرافی عمیق در زیدیه و در قرن دوم تبدیل شد. این مقاله گزارشی از این جریان را در بازۀ زمانی پرالتهاب نیمۀ اول قرن دوم، عرضه می‌کند.}, keywords_fa = {بنی الحسن,زیدیه,علم الهی ائمه,علم غیب,علم علی علیه‌السلام}, url = {https://jep.emamat.ir/article_59882.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_59882_16317d4858d2799faadbb631939182fe.pdf} }