@article { author = {Etesami, Abdolmajid}, title = {The ideology of Acquittance (Barāʾah) among the Companions of Shīʿa Imams in the era of Şādiqayn (Imam al-Bāqir &Imam al-Şādiq) (a.)}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {11}, number = {1}, pages = {235-263}, year = {2021}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {10.22034/jep.2021.282999.1301}, abstract = {Şādiqayn era is a specifically important historical phase since during this time the disciples tried to acquit themselves from people involved in Saghife Sedition. Acquittance, having been started as a social movement in the society during Imam Sajjad, manifested itself in various ways owing to disciples of Imamie. This acquittance movement assumed such an importance that a major distinction between Imamie Shias and other islamic and Shia sects was this very criterion. The thoughtline of Rafz (rejection of mainstream officials) and the epithet Rafezi (rejectionist) have their roots in this thoughtline. The basis for acquittance among the disciples centers on initial rejection and illegitimizing undivine Imams. Historical proofs and indicators are so many that one can easily prove autheniticity and strengths of this movement in Imamie Shiaism simply by depicting the events back then. The current paper seeks to utilize historical and narrative accounts with a descriptive-analytical approach and explore the events in this historical era.}, keywords = {Imam Baqir,Imam Sadiq,Imamie disciples,divine Imamate,distancing,Rafezi (rejectionist)}, title_fa = {اندیشة برائت نزد اصحاب در عصر صادقین علیهما السلام}, abstract_fa = {عصر صادقین عصر اوج‌گیری برائت از سران سقیفه از جانب اصحاب است. تحقق برائت که قبل از این، در عصر امام سجاد(ع) به‌صورت یک جریان در جامعه پا گرفته بود، اکنون به‌واسطۀ اصحاب امامیه به شیوه‌های گوناگون نمایان می‌شود؛ به گونه‌ای که یکی از تمایزهای اصلی شیعۀ امامیه در جامعه نسبت به دیگر‌فرق اسلامی و شیعی، برائت نسبت به سران سقیفه است. اندیشۀ رفض و تسمیۀ رافضه و رافضی، برخاسته از همین موضوع برائت است. اساس اندیشۀ برائت نزد اصحاب، انکار و نامشروع‌دانستن امامت غیر‌الهی است و شواهد و قرائن به اندازه‌ای است که به‌روشنی می‌توان اصالت و ریشه‌دار‌ بودن اندیشۀ برائت در تشیع امامی را با به‌تصویر‌کشاندن چنین دورانی ثابت کرد. این ادعا با ارائۀ گزارش‌های تاریخی و روایی، البته به‌صورت تحلیلی و توصیفی، در این مقاله به تصویر در‌آمده است.}, keywords_fa = {Imam Baqir,Imam Sadiq,Imamie disciples,divine Imamate,distancing,Rafezi (rejectionist)}, url = {https://jep.emamat.ir/article_145596.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_145596_9eba020611768d0b36facb13ad3859d4.pdf} }