@article { author = {Ahmadi Foroushani, Seyyed Ali}, title = {A Revision of the Doctrine of Imamate in Qom Traditionist’s Thought}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {10}, number = {1}, pages = {9-40}, year = {2020}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {10.22034/jep.2021.234004.1187}, abstract = {Many scholars believe that the role of Qom traditionist in the maintenance of Hadith is incontrovertible. These endeavors cause that the matters about the Imamate to be maintained in the Imamite Hadith compilations, and known as the “doctrine of Imamate in Qom Traditionists’ view”.  In this study, Qom Traditionists had a key role in explaining the theory of Imamate based on Traditions. On one hand, they were close to the time of the Imams and minor occultation era, and on the other hand, their oldness on Imamite Belief, demonstrates the necessity and importance of this revision. Therefore, the discovery of Qom traditionists depends on the study of Qom Traditions. Hence, within the study of Tradition narrated in this area and the explanation of four characteristics in the definition of Imamate in their view, the Imams’ virtues and the trusteeship and transmission of Imamate among the Qom traditionists will be discussed. In the definition of Imamate, the key concepts like divine caliphate and authenticity, scope and the status of Imamate in the genesis and legislation, and the main virtues of Imams, through the study of traditions, the method of designation of Imam, knowledge, and infallibility of Imam and other characteristics like the light creation and physical creation and nature are discussed. At last, the explicit designation (naṣṣ), miracle, and the superiority of Imam in the Qom traditionists’ views are studied. }, keywords = {The Doctrine of Imamate,Qom Traditionists,The Scope of Imamate,Imam’s Knowledge,Imam’s infallibility,Imam’s Miracle}, title_fa = {واکاوی «نظریۀ امامت» در اندیشۀ محدّثان قم}, abstract_fa = {به باور محقّقان، تلاشِ محدّثان قم در ماندگاری مباحثِ امامتْ انکار‌ناشدنی است. این تلاش‌ها سبب شد‌ تا موضوعات و مسائل امامت _ به شیوهٔ نقل حدیث در منابع روایی امامیه _ ماندگار شده و به «نظریهٔ امامت در دیدگاه محدّثان قم» شُهره و شناخته شود. بنا بر تحقیق صورت گرفته، محدّثان قم تأثیر بسزایی در بیان اندیشهٔ امامت بر پایهٔ روایات داشته‌اند. از یک‌سو، نزدیک بودن زمان آنها به دوران حضور و غیبت صغری و از سوی دیگر، قدمت آنان در اعتقاد به باورهای امامیه، ضرورت و اهمیت این واکاوی را آشکار می‌کند. از این‌رو، کشف «نظریهٔ امامت» در میان محدّثان قم به بررسی روایاتِ راویان قم وابسته است. در این راستا، ضمن بررسی روایات محدّثان این خطّه و بررسی و تبیین چهار شاخصه در تعریف امامت از دیدگاه آنان، به ویژگی‌های اصلی امام و همچنین مسئلهٔ تولیت و انتقال امامت در نگاه محدّثان قم پرداخته شده است. در تعریف امامت، به مفاهیم کلیدی‌ای چون خلافت و حجیّت پروردگار، قلمرو و گسترهٔ امامت و همچنین جایگاه امامت در نظام تکوین و تشریع اشاره شده و در مقام بیان ویژگی‌های اصلی امام نیز _ با استناد به روایات وارده _ شیوهٔ نصب امام، علم و عصمت امام و در دیگر ویژگی‌ها از جمله خلقت نوری، خلقت جسمانی و سرشت تبیین شده‌اند. در بخش پایانی نیز به انتقال به نص، اعجاز و افضلیت امام از نگاه محدّثان قم پرداخته شده است. }, keywords_fa = {نظریهٔ امامت,محدّثان قم,گسترهٔ امامت,علم امام,عصمت امام,اعجاز امام}, url = {https://jep.emamat.ir/article_136646.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_136646_7eb585f51e231addbc062d1213705cc7.pdf} } @article { author = {Chegini, Rasoul}, title = {The Ups and Downs of Akhbārite Thoughts in the “ Doctrine of Imamate”}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {10}, number = {1}, pages = {43-79}, year = {2020}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {10.22034/jep.2021.241889.1212}, abstract = {Although the Akhbārīs, in contrast to the contemporary schools of thought, had an independent one, it is difficult to find in this school a unique view on the doctrine of Imamate among them.  Most of their beliefs reflect the views of the traditionist and scholars of the first Islamic centuries. Hadith-oriented and avoiding intellectual interpretation and explanation influenced their method in deducing the belief doctrines. The intensified approach of the Akhbārīs against the Shiite theologians that they had to use the minimum approach in these issues because they confront the common audience and exert the ultra-religious arguments, was the main discrepancy between the two schools, due to the Akhbārīs confidence in traditions that they claimed its bequest. Despite disagreement between the Akhbārīte schools and theologians in definition, explanation of specific virtues, and process of Imamate transformation, it is difficult to consider the Akhbārīs an independent intellectual school. The use of rational arguments to prove some matters in Imamate is undeniable and shows the Akhbārī’s interaction with other theological Imamite scholars. Thus, it could be argued the doctrine of Imamate among the Akhbārites is similar to the theologians and mixed with the traditions, but without textual analysis. }, keywords = {Akhbārīs,Imamate,Imam’s virtues,theological school,theologians}, title_fa = {فراز و فرود اندیشۀ اخباریان در فرآوری «نظریۀ امامت»}, abstract_fa = {اَخباریانْ اگر چه _ در مقایسه با دیگر اندیشه‌های رایج زمان خود _ مکتب فکری مستقلی داشتند، اما در موضوع امامت، کمتر می‌توان آنها را دارای دیدگاه‌هایی منحصر به فرد دانست. بیشتر آرای آنان بازتاب نظرگاه محدّثان و اندیشمندان سده‌های نخستین است. رویکرد حدیث‌محوری و پرهیز از تأویل و تفسیر عقل‌گرایانه، بر شیوهٔ استنباط آموزه‌های اعتقادی آنان تأثیر نهاده است. اوج گرفتن باور اخباریان نسبت به متکلمان در موضوعاتی که متکلمان به جهت رویارویی با مخاطبانی عام و استفاده از استدلال‌های فرامذهبی، مجبور به حداقل‌گرایی در این موضوعات شده‌‌اند، از مهم‌ترین نقاط اختلاف این دو جریان است که ثمرهٔ اعتماد به گنجینهٔ‌ روایاتی است که اخباریانْ خود را خزانه‌دار آن می‌دانند. به رغم ناسازگاری میان اخباریان و متکلمان در تعریف، تبیین ویژگی‌های خاص و ساز‌ و‌ کار تولیت و انتقال امامت، دشوار است که آرای اخباریان را برخاسته از مدرسهٔ کلامی مستقلی به شمار آوریم. استفاده از استدلال‌های کلامی برای اثبات برخی مسائل حوزهٔ امامت و آشتی با عقل در نظریهٔ امامتِ اخباریان، قابل انکار نیست که نشان از تعامل این مکتب با دیگر اندیشه‌های کلامی امامیه دارد. در مجموع، می‌توان «نظریهٔ امامت» در اندیشهٔ اخباریان را همسو با عالمان کلام‌پژوه و آمیخته با روایاتْ بدون تحلیل محتوایی، ارزیابی کرد. }, keywords_fa = {اخباریان,امامت,جایگاه امام,مدرسهٔ کلامی,متکلمان}, url = {https://jep.emamat.ir/article_136647.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_136647_c9037da4aabc9b79cebba484f6e4b33a.pdf} } @article { author = {Mirjalili, Ali Mohammad and MirHoseini, Yahya and Zarei Mahmoudabadi, Mohammad and Ebrahimi, zahra}, title = {The Models of Crisis Management in the Life of Abnā al-Riḍa Case Study: The Crisis of the Legitimacy of the Caliphate}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {10}, number = {1}, pages = {83-116}, year = {2020}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {10.22034/jep.2021.237423.1196}, abstract = {The crisis is an unexpected and sometimes increasing event in which imposes difficulties on society and creates an unstable situation for individuals or the society and it is required fundamental acts to be eliminated. In the history of Shiite Imamate, the years between 203 to 260 coincided with the leadership of Abnā al-Riḍa. The caliphs adopted a policy in order to prove the legitimacy of their caliphate and to undo the Imams’ rights. In contrast, the Imams’ counter-strategy plan thwarted these acts. In this article, the set of actions of the late Imams that aimed to prevent the crisis and for the readiness to encounter the crisis, and to introduce the deterrent approaches in three steps of “before the crisis”, “during the crisis”, and “After the crisis” are discussed and categorized. These principles are feasible in our time.  }, keywords = {Abnā al-Riḍa,Crisis,Management of Crisis,legitimacy,Caliphs}, title_fa = {الگوهای مدیریت بحران در سیرۀ ابناء‌الرضا(ع): مطالعۀ موردی بحران مشروعیت خلافت}, abstract_fa = {بحران، رویدادی غیرمنتظره و گاه فزاینده است که مشکلاتی را بر جامعه تحمیل کرده و حالتی حاد و بی‌ثبات برای افراد و یا کل جامعه ایجاد می‌کند که رفع و دفعِ آن نیازمند اقداماتی اساسی است. در تاریخ امامت شیعی، سال‌های203 تا260 ق به رهبری و  سرپرستی ابناء الرضا؟عهم؟ اختصاص دارد. خُلفا با اتخاذ برخی سیاست‌ها در مقام مشروعیت‌بخشی به خلافت خود و ابطال حقِّ ائمه؟عهم؟‌‌‏‌‌‌‏‌‌‏‌‌‌‏‌‌‌‏‌‌‌‏‌‏‌‌‌‏‌‌‌‏‌‌‌‏‌‌‏‌‌‌‏‌‌‌‏‌‌‌‏‌ برآمدند که البته، ابناء الرضا؟عهم؟ _ با تدابیر خاص و اتخاذ برخی تصمیم‌ها _ توانستند از تحقّق این امر جلوگیری کنند. در این مقاله که با روش توصیفی _ تحلیلی سامان یافته، مجموعه اقدامات و اصول مدیریتی ائمهٔ متأخر شیعه؟عهم؟‌‌‏‌‌‌‏‌‌‏‌‌‌‏‌‌‌‏‌‌‌‏‌‏‌‌‌‏‌‌‌‏‌‌‌‏‌‌‏‌‌‌‏‌‌‌‏‌‌‌‏‌ برای پیش‌گیری از بحران و آمادگی رویارویی با آن و همچنین ارایهٔ راهکارهای مقابله‌ای و بازدارنده _ در سه مرحلهٔ «قبل از وقوع بحران‌»، «هنگام وقوع بحران» و نیز «پس از وقوع بحران» _ معرفی و دسته‌بندی شده است؛ اصول و اقدماتی که در عصر حاضر نیز می‌توانند مورد توجه و اتباع باشند. }, keywords_fa = {ابناء الرضا؟عهم؟,بحران,مدیریت بحران,مشروعیت,خُلفا}, url = {https://jep.emamat.ir/article_136648.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_136648_100fc953fc528f7a15614b7316ccbc48.pdf} } @article { author = {Movahhedi, Mohammad Ali and Heshmatpur, Mohammad Hussian and Rahman Setayesh, Mohammad Kazem}, title = {The Ancient Zaydi’s Belief of Imamate and Mahdism On the Basis of Abū Sa’id Rawajinī’s “Akhbār al-Mahdī”}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {10}, number = {1}, pages = {119-155}, year = {2020}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {10.22034/jep.2021.249830.1232}, abstract = {Despite the fundamental difference of some issues on the Imamate and Mahdism between the Imamites and Zaydites, the extant accounts demonstrate a close convergence between them. The convergence that increased in the occultation era by the composition of Hadith compilation, is accused of not being authentic by some orientalists. Indeed, the reconstruction of the lost works of the ancient Zaydite scholars and study of them is useful to find the convergence and response to the orientalists’ claims. Abū Sa’īd Rawājinī, the Zaydite scholar at the time of presence of Imams, played a vital role in the transmission of Zaydite Hadith heritage to the next generation by composing some specialized books in Imamate and Mahdism. The reconstruction of his monograph “Akhbār al-Mahdī” not only approve the existence of some Imamite beliefs on Imamate and Mahdism in the time of presence of Imams, but assert the convergence between the Imamite and Zaydite in this era. The number of the Imams as twelve men, their ancestry, the long occultation of Mahdī, and his hidden birth, are the main advantages of this reconstruction.}, keywords = {Zaydite,Reconstruction of the Mahdism Monograph,‘Abbād b. Ya’qūb,Akhbār al-Mahdī book}, title_fa = {باورهای امامتی و مهدویتی زیدیه متقدم با تکیه بر بازسازی «اخبار المهدیّ»‌ ابوسعید رَواجِنی}, abstract_fa = {به ‌رغم تفاوت‌های مبنایی در پاره‌ای از مباحثِ مربوط به امامت و باورداشتِ قائمیت میان امامیان و زیدیان، گزارش‌های در دسترسْ از همگراییِ در خور توجه این دو گروه حکایت دارد. این همگرایی که در عصر غیبت با تدوین جوامع حدیثی و آثار اختصاصی از سوی مؤلفانِ امامی، بروز و ظهورِ بیشتری یافت_ از سوی پاره‌ای از خاورشناسان_ به عدم اصالت و فقدان مستنداتِ تاریخی در عصر حضور متهم شد. بی‌گمان، بازسازیِ آثارِ مفقود شدهٔ متقدمان زیدیه و درنگ در گزارش‌های بازسازی شده با هدف سنجشِ همگرایی پیش‌گفته و پاسخ به انتقاداتِ یادشده سودمند است.‌ ابو سعید رواجنی_ عالمِ زیدی عصر حضور _ با نگارش آثارِ اختصاصی در مهم‌ترین مباحثِ امامت و مهدویت، نقشِ قابلِ اعتنایی را در انتقال میراث حدیثیِ زیدیه به جوامع علمی سده‌های بعد داشته است. بازسازیِ تک‌نگاری او با عنوانِ أخبار‌ المهدی، افزون بر آن‌ که از وجود پاره‌ای از مهم‌ترین باورهای امامتی و مهدویتی امامیه در عصر حضور حکایت دارد، از همگرایی زیدیان متقدم و امامیانِ سلف نیز سخن می‌گوید. حصرِ شمار امامان؟عهم؟ به دوازده تن، نَسَب ایشان، غیبت طولانی قائم و تولّد مخفی او، از مهم‌ترین فوائد کلامیِ بازسازیِ این اثر است.}, keywords_fa = {زیدیه,بازسازی تک‌نگاری‌های مهدوی,عباد بن یعقوب,کتاب أخبار المهدی }, url = {https://jep.emamat.ir/article_136649.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_136649_b16869688887e0a7be253849dacc4b19.pdf} } @article { author = {Rabi Nataj, Seyyed Ali Akbar and Taherian Ghadi, Masomeh}, title = {A Glimpse to the Accounts of Imam Jawad’s Marriage}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {10}, number = {1}, pages = {159-190}, year = {2020}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {10.22034/jep.2021.221902.1159}, abstract = {There is an account of the wedding of Imam Jawad and Umm al-Faḍl which, meanwhile, there happenned a debate between the Imam and Yaḥya b. Aktham. This paper aims to investigate the extant versions of the hadith in the Hadith, Tafsir, and historical sources and through the comparison find the main source of the Hadith and the authenticity of the Hadith could be evaluated. Three main sources of this account are 1) the Ali b. Ibrāhīm’s Tafsir, 2) Tuḥaf al-’Uqūl’s narration of Ali b. Ibrāhīm’s monograph on the wedding, which is not extant today, and 3) Shaykh Mufīd’s al-Irshād. The account is narrated in other Hadith books in two types of direct narration or quotation that implies the consensus of Shiite scholars on the event. The affirmation of the historical books in the wedding and the brief report of the event in Sunnite sources are the proof of the authenticity of the account.  }, keywords = {Imam Jawad’s wedding,debate,Text comparison,The Imamate in Childhood}, title_fa = {نگاهی به روایت تزویج امام جواد(ع) با امّ‌‌ الفضل}, abstract_fa = {نقلی از جلسهٔ ازدواج امام جواد(ع) با امّ‌‌ الفضل (دختر مأمون) و مناظرهٔ امام؟ع؟ با یحیی بن اکثم در آن جلسه موجود است. هدف ما بررسی نسخه‌‌های موجود این روایت در کتب روایی، تفسیری و تاریخی است تا با مقابلهٔ آنها، مصدر یا مصادر اصلی این روایت کشف شود و میزان صحت این واقعه و جزئیات مطرح شده در آن تحلیل و بررسی شود. با اثبات این واقعهٔ تاریخی و بازیابی جزئیات آن در منابع حدیثی و تاریخی شیعه و سنّی، علم امام ‌به عنوان یکی از دلایل شیعه برای پذیرش امامت ائمه(ع) تأیید می‌شود. بررسی‌‌ها نشان می‌‌دهد که این روایت، سه منبع اصلی دارد‌‌: 1) تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم قمی؛ ۲) نقل ابن ‌‌شعبه حرّانی از کتاب علی بن ابراهیم قمی در موضوع تزویج امام جواد(ع) با امّ‌‌ الفضل که البته، به دست ما نرسیده است؛ 3) نقل شیخ مفید در کتاب الارشاد. این روایت در دیگر کتب روایی و حدیثی، به صورت نقل مستقیم یا نقل به مضمون درج شده است که نشان از اتفاق نظر علمای شیعه در‌بارهٔ جزئیات این واقعه دارد. تصریح متون تاریخی بر وقوع این ازدواج و ذکر اجمالی این روایت در آثار اهل سنّت نیز شاهدی دیگر بر صحت اصل واقعه است. }, keywords_fa = {ازدواج امام جواد(ع),مناظره,مقابلهٔ متون,امامت در کودکی}, url = {https://jep.emamat.ir/article_136650.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_136650_934d7161ef804ed5a313d07c2ba6f263.pdf} } @article { author = {Musavi, Seyyed Mohammad Mehdi}, title = {A Review of Iranian Salafism on the Imam’s Knowledge with Focus on Nahj al-Balāgha}, journal = {Emamat Pajouhi}, volume = {10}, number = {1}, pages = {193-217}, year = {2020}, publisher = {Imamate Cultural Foundation}, issn = {‪2588-6533}, eissn = {2588-7246}, doi = {10.22034/jep.2020.178303.1062}, abstract = {“Imams’ knowledge” is one of the most supporters of the Imamate doctrine. In Imamite belief, the Imams’ Knowledge encompasses all the physical and metaphysical world. The Iranian Salafism did not accept this Imam’s virtue and accused them of fabrication and away from the orthodox Islam and exerted some sermon of Imam Ali in Nahj al-Balāgha to deny the Imams’ knowledge. Seyyed Abu al-Faḍl Borghe’ī’s arguments in repudiation of Imams’ knowledge include Imam Ali’s denial of ‘Ilm al-Ghayb for himself, the specific allocation of occult science to God, and the negation of ‘Ilm al-Ghayb according to the sources of Imams’ knowledge. In this study, after explaining the extent and sources of the Imams’ knowledge in Imam Ali’s sermons, Borghe’ī’s arguments are criticized.   }, keywords = {Iranian Salafism,Imams’ Knowledge,Abu al-Faḍl Borghe’ī, Nahj al-Balāgha}, title_fa = {بازبینی نگاه جریان سلفی‌گری ایرانی به مؤلفه علم امام با محوریت نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {«علم امام» یکی از مهم‌‌ترین مقوّمات جایگاه امامت است. در بینش امامیه، گسترۀ علم و آگاهی امام _ به اذن خداوند _ حتی امور فرا‌زمینی و غیبی را نیز دربرمی‌گیرد. جریان سلفی‌‌گری ایرانی این مقام امامان را برنتافته و این مسائل را جعلیات و به‌ مثابه دوری از اسلامِ ناب معرفی کرده و از برخی خطبه‌های نهج البلاغه در مسیر انکار ‌علمِ غیب امام بهره جسته‌ است. ادلهٔ سید ابوالفضل برقعی بر انکارِ «‌علمِ غیب» را می‌توان حولِ محور کلیِ اعتراف امیر المؤمنین(ع) بر انکار ‌علمِ غیب برای خویش، اختصاص علوم فرابشری به خداوند، و نفی ‌علمِ غیب با توجه به منابعِ علم امامْ‌‌ طرح کرد. در این تحقیق، پس از بیان و تبیین گستره، قلمرو و منابع علم امام از نگاه امام علی(ع)، به بررسی ادلهٔ نافیِ ‌علمِ غیب از دیدگاه ابوالفضل برقعی، پرداخته شده است تا درستی یا نادرستی ادعای او آشکار شود.}, keywords_fa = {سلفی‌گری ایرانی,‌علمِ امام,ابوالفضل برقعی,نهج البلاغه}, url = {https://jep.emamat.ir/article_136651.html}, eprint = {https://jep.emamat.ir/article_136651_3462ffa6586307e4d5a7cd951ac80843.pdf} }