امامت محوریترین جایگاه را در منظومۀ اعتقادی شیعۀ امامی دارد. نوع تعیین و نصب امام نیز در این مکتب با دیگر مکتبهای اسلامی متفاوت است. امامیان از همان ابتدا به دلیل آنکه مقام امامت را امتداد مقام نبوت میدانستند، معتقد بودند امامت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)نه به دلیل فضائل بیشمار او نسبت به سایر صحابه و نه به دلیل انتخاب مسلمانان، بلکه بر اساس تعیین و معرفی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بوده است. این رویکرد در لسان علمی اندیشمندان امامی با تئوری (نص) تبیین شد. آنان در بحث امامت عامه (مقام ثبوت) بر آن شدند که نص، طریق انحصاری تعیین امام است؛ از اینرو، در صدد ابطال راههای دیگر برآمدند، و در بحث امامت خاصه (مقام اثبات)، امامت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)را هم با نصوص جلی، هم با نصوص خفی و هم با نص فعلی (اظهار معجزه) اثبات کردند. مقالۀ پیشرو (تئوری نص) امامیان را با روی آورد توصیفی _ تحلیلی بررسیده است
Imamate is located at the heart of the ideological system of Imami Shi’is. In this school, the way in which Imam is determined and appointed is other than other schools. Since they considered the station of Imamate as a continuation of the station of prophethood, Imamis were, since the beginning, of the opinion that the Commander of the Faithful, Ali (a.s.), was Imam not because of his countless virtues or since he had been elected by Muslims, but since he had been introduced and appointed by the Holy Prophet (S). In the scientific terminology of Imami thinkers, this approach was explained on the basis of the theory of “Nass” (mention). Concerning “universal Imamate” (i.e. the station of existence), they came to the conclusion that Nass (mention) is the only way to introduce the Imam. Thus, they went to reject other ways. Concerning particular Imamate (the station of affirmation), they proved Imamate of the Commander of the Faithful, Ali (a.s.), on the basis of apparent and hidden Nass as well as actual Nass (miracles). The author of the present article has studied Imamis’ theory of Nass through a descriptive-analytic approach